fredag 18 juli 2014

Avanzas VM-elva och portföljen sticker i höjden

Några bloggare satte, i samarbete med Avanza, ihop en VM-elva och nu summeras kursutvecklingen för VM-elvan.

Jag konstaterar att jag kom 5:a i tävlingen med en kursutveckling på -0,4 %. Ingen vidare avkastning under denna korta period men bättre än t.ex. SIXPRX som gick ner 2,2 % under samma period. 

Kursutvecklingen är inte viktad utan är ett snitt av samtliga innehav. Och snitt kan ljuga.....

Kursutvecklingen, hittills i juli, för aktieportföljen är den bästa någonsin med en uppgång på ca 8 % och ca 160 k. Givetvis har Protectors urstarka utveckling bidragit till det goda resultatet i månaden men även Citigroup och Vardia har bidragit till lyftet.

Portföljvärdet är nu över 2,1 MSEK.

Money never sleeps. När jag har semester så rullar bolagen på precis som vanligt.

Fortsatt trevlig semester.

ägamintid

14 kommentarer:

  1. Curt G. Östlund18 juli 2014 13:11

    Grattis ÄMT din depå börjar nu komma upp i en nivå att det rullar mycket av sig själv och varje procent blir bra pengar. Med fortsatt jobb med portföljen med intressanta innehav, återinvesterade utdelningar och 55 % av inkomsten i nysparande så lär det inte ta allt för många år innan du kan äga din tid. Även om du ändå fortsätter att arbeta ett tag så är det en härlig frihetskänsla att kunna göra det man vill. Det enda som oroar är väl det ev. villaköpet både ekonomiskt att det skjuter ditt mål framför dig men även allt hantverks och trädgårdsarbete som kanske då inkräktar på analysarbetet...:)

    Fortsatt trevlig sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tack det börjar bli pengar nu. Tror också på målet mer och mer... Men snart kommer det väl ett rejält bakslag. Så kan det vara. Huvudsaken är att aktierna är undervärderade så slipper man bry sig om upp- eller nedgångar på börsen.

      Huset ja... Det löser sig, det vet jag. Har en plan för allt. :)

      Radera
  2. Kan enbart stämma in i Curts inlägg. Vill även tillägga att du fungerar som en perfekt källa till inspiration. Jag ser mig själv som novisernas novis, men genom att varje dag läsa, studera, tolka etc. börsen, bolag, analyser och bloggar hoppas jag kunna uppnå min dröm, vilken är densamma som din! Dock ör jag mycket medveten om att vägen dit är lång och således är min dröm en vision, för att nå visionen har jag staplat upp flera delmål, varav det första kommer nås inom en snaaaaar framtid;)

    Måste kännas kul att uppleva snöbollseffekten när det är sommar utomhus:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att kunna inspirera! Lycka till med ditt mål!

      Radera
    2. Vill gärna ställa en fråga, som mer berör din portfölj i allmänhet. Du ämnar bygga en utdelningsmaskin. Ändock är två av dina "topp tre" bolag som (för tillfället) inte har utdelning (Vardia och Amhult). Är detta något mer blivit till av en slump? Tror du på att dessa i en framtid kan komma med utdelningar? Bara nyfiken på varför du valt så stora innehav i dessa bolag, med anknytning till just "utdelningsmaskin", samt hur du tänker kring dem (främst i dagsläget, då vi alla kan läsa hur du tänkte då du köpte dem).

      Mvh

      Radera
    3. Min strategi har ju förändrats under de här åren som jag har bloggat. Målet är detsamma, dvs att vi ska leva av utdelningar om ett antal år. Men vägen dit har ändrat sig då jag nu investerar i alla typer av bolag, inte bara utdelande bolag. Mina topp 3 innehav har inte högsta utdelningen men jag tror de kan ge den bästa avkastningen. Om du såg mitt tidigare inlägg kring portföljens teoretiska utdelning så är det ungefär så jag tänker. Om jag kan bygga upp ett större kapital så kommer utdelningen över tid att bli väldigt stor. Vardia och Amhult 2 kan säkerligen dela ut pengar om några år men det kommer att ta lång tid då bolagen använder pengarna bättre i verksamheten i dagsläget.

      Radera
    4. Tack för ditt svar!
      Amhult tickar på lute för varje vecka - grattis till en bra analys och bra val!

      Radera
  3. Fin utveckling, jag hoppas själv på att nå upp till den nivån på portföljen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kan du göra med hårt arbete och en stor portion tålamod.

      Radera
  4. Bra jobb, min ligger på 9,2% plus i år. Men hur ser du på den uppenbara generella börsnedgången som vi "alla" väntar på efter denna tokuppgången och alla bubbel-analyser och liknande som visar att vi snart väntar nedgång?

    mvh
    tlwc
    mvh
    tlwc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedgången kan komma på måndag eller om 5 år. Olika börser känns inte direkt billiga men inte heller superdyra. Mina innehav anser jag vara lågt värderade men de kommer givetvis inte vara immuna mot en börsnedgång. Jag ligger kvar och köper nya aktier för mina månadsinsättningar precis som jag gjort de senaste åren.

      Radera
  5. “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”

    Peter Lynch

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl ungefär så jag ser på saken. Sen vill jag ha en viss diversifiering för att inte sitta bara i ett bolag.

      Radera
  6. Grattis till er andra miljon! Det gick fort och jag hoppas att ni under semestern firade på något sätt. En självbelöning - självklart inom rimliga gränser - är aldrig fel när delmål uppnåtts! Än en gång grattis det är ni väl värda!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...