söndag 29 juni 2014

Teoretisk direktavkastning


Eftersom det är tänkt att vi ska leva på utdelningen om ett antal år så är det spännande att följa utvecklingen av den årliga utdelningen. När utvecklingen går åt fel håll så brukar jag hitta på nya sätt att mäta för att det ska kännas lite bättre... Skämt åsido, jag använder ett mått som jag kallar för teoretisk direktavkastning. Anledningen till detta är att jag ska få med utvecklingen av portföljvärdet som en parameter för att beräkna framtida utdelning. 


I dagsläget ligger utdelningen på årsbasis på ca 40 k, en nedgång från tidigare nivåer på över 50 k. Det beror på att vi sålt innehaven i bl.a. ARCP och PSEC. Marknadsvärdet på portföljen fortsätter dock uppåt och den potentiella utdelningen ligger betydligt högre än 40 k per år med ett portföljvärde på nästan 2 MSEK.

Den teoretiska direktavkastningen är den direktavkastning som jag skulle kunna få om jag sålde samtliga innehav och köpte in "utdelningsbolag". Jag har beräknat den teoretiska direktavkastningen till ca till 4,5 %. Jag skulle kunna sälja samtliga innehav och ersätta med 10-15 stabila bolag och kunna få en direktavkastning på runt 4,5 %. T.ex. skulle jag kunna köpa H&M, SHB, Skanska, Telia, Castellum, Sampo och Bilia för att nämna några bolag. Med 4,5 % direktavkastning skulle portföljen ha en årlig utdelning på ca 90 k per år. 90 k per år är den teoretiska utdelningen på portföljen och ett riktvärde för hur långt vi har kommit i vår resa att täcka våra levnadskostnader med en passiv inkomst. 


Ovan ser ni att vi täcker ca 15 % av våra kostnader med utdelningar i dagsläget. Om jag skulle använda den teoretiska direktavkastningen så skulle vi täcka 34 % av våra kostnader. Vi täcker alltså ca 1/3 av våra kostnader idag, med utdelningen, om vi skulle sälja samtliga innehav och köpa in utdelande bolag med en direktavkastning på i snitt 4,5 %.

Per idag har portföljen en yield on cost på ca 2,6 % och direktavkastningen ligger på ca 2 %. Enligt den ursprungliga planen som vi satte upp så skulle vi per sista december 2014 ha en utdelning på ca 95 k. Vi ligger därmed ganska nära målet som vi satte upp för några år sedan. Hur vi kommit till målet är dock helt annorlunda mot hur målet är beräknat. Portföljvärdet är mycket högre än beräknat och yield on cost är mycket lägre än beräknat. 

Trevlig helg!


15 kommentarer:

  1. "Jag skulle kunna sälja samtliga innehav och ersätta med 10-15 stabila bolag och kunna få en direktavkastning på runt 4,5 %."

    Men du gör inte det, eftersom du har valt en annan investeringsstrategi. Och med det kommer det vi kan kalla för "kursrisken". För det är mer troligt att kursen fluktuerar än att utdelningen gör det samma.

    Jag gillar också att räkna fram och tillbaka på olika sätt, och detta var kreativt och kul. Men man ska inte låta sig vaggas in i falsk trygghet. Hoppas att du förstår hur jag menar ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Jag tror, som Hnwi skriver nedan och som Lundaluppen och jag diskuterat, att ju större portföljvärde ju mer tyngd kommer det att bli mot utdelande bolag. När man dessutom ska leva på utdelningen så har jag över tid ingen annan möjlighet än att bygga just en portfölj med bolag som genererar utdelning som täcker våra levnadskostnader.

      Dock ser jag inte större risk i min portfölj än i en utdelningsportfölj, men högre volatilitet, som dock inte ska likställas med högre risk.

      Radera
  2. Interesting to follow your development over the last years. I've done something similar that you suggest you might do in the future when your portfolio value become large enough. About a year ago I started to diversify my portfolio into several more high-yielding companies as I am now approaching a dividend-level from which I can live off. It is however a little bit contradictory, as I believe my total return in the next 10-20 years will be lower with this 'dividend focused approach'

    SvaraRadera
    Svar
    1. I agree and I think I gonna have the same approach coming years. Less return, less risk and less volatility.

      Radera
    2. ... but sleeping well every night and putting bread on the table morning, lunch and dinner... wine will be optional for the adults.

      Radera
  3. Även om man i praktiken får ett säkrare kassaflöde från utdelningar än från kursutveckling ger ett ordentligt portföljvärde i absoluta tal andra fördelar också. Jag tror att du, liksom jag, har potential att fortsätta välja investeringar övertid som ger betydligt bättre avkastning än 3-4 procent årligen även när den passiva inkomsten skall stå för brödfödan.

    För att återkoppla till min poäng, har man ett rejält portföljvärde på t ex 20-30 mkr räcker det att kanske ha 5-10 mkr som står för den passiva inkomsten. 3 % på 10 mkr är 300 000 kr vilket före skatt motsvarar en månadslön på nästan 40 000 kr. Det lever de flesta mer än gott på. På resterande 15-20 mkr finns det nog betydligt större potential för än att satsa på bolag som Castellum och Telia. Särskilt när vi pratar om dagens värderingar.

    Skulle man enskilda år vilja har lite högre "lön" är det förmodligen inte större fara om man gör något engångsuttag från den icke passiva portföljen. Det kommer den långsiktiga avkastningen på den här delen ändå att kompensera för.

    SvaraRadera
  4. Tillägg till min förra kommentar. Med nuvarande portföljvärde på 2 mkr, en årlig insättning på 300 tkr och en årlig avkastning på 20 % kommer du att nå 20 mkr inom tio år ;-) Kanske inte långsiktigt hållbart, men det visar ändå att portföljstorleken i kommentaren ovan på intet sätt är en orealistisk nivå tids nog i framtiden under rådande förutsättningar.

    SvaraRadera
  5. http://cornucopia.cornubot.se/2008/11/att-ta-en-vinst.html

    SvaraRadera
  6. Den utdelningen är ju just teoretisk. Om börser sticker söder på måndag så kan du inte få till den utdelningen.

    SvaraRadera
  7. Jag är beredd att hålla med föregående talare. Om te.x. skanskas kurs halveras från dagens 150-160kr så lär knappast utdelningen ligga på 6kr. Så jag förstår inte hur man spekulera i framtida utdelningar. Det är ju egentligen lika vanskligt som att spekulera i framtida kursutveckling.
    Okej att man kan sätta upp vissa mål, men att ta framtida utdelning för givet är lika lurigt som att förvänta sig en viss värdeutveckling på portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig för det mesta, de enda utdelningar man kan räkna på är typ 'dividend champions' eller 'utilities' och det blir svårare när man köper/säljer aktier hela tiden (kortsiktigt)

      Radera
  8. Spårar kanske ur lite här men har samma plan som Er att kunna leva på utdelning vilket jag egentligen redan kan. Dock har jag mer och mer funderat på när man skall sluta "spara" och konsumera istället :) skämt och sido, det man inte får glömma vilket jag har gjort lite granna är ju HUR mycket skall finnas kvar av förmögenheten när man ligger i jorden. räknar man på 2 miljoner så får man ut 7500 sek i månaden (4,5% utdelning) samt att man skulle kunna ta ut ca 8000 sek från förmögenheten per månad (4% avkastning i snitt på totalen) och ändå har pengar kvar i många många år... 15500 är ingen jättesumma men vill bara upplysa att man inte skall glömma att man inte kanske behöver efterlämna hur mycket pengar som helst utan att även utnyttja kapitalet i sig....inte bara utdelningen.

    SvaraRadera
  9. Som jag ser det betyder teoretisk avkastning inte så mycket det är ju teoretisk! Varför inte använda Total Return I dagsläget?

    SvaraRadera
  10. "If we are uncritical we shall always find what we want: we shall look for, and find, confirmations, and we shall look away from, and not see, whatever might be dangerous to our pet theories." - Karl Popper

    SvaraRadera
  11. På vilket håll tror du portföljen vänder efter Q:orna?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...