tisdag 10 juni 2014

Ny dator på plats - dåligt med köpaktivitet - Protector tuggar på

Äntligen har jag en ny dator på plats och är med i matchen igen. Märkligt hur handikappad man känner sig när man är utan dator i några dagar...

Börsen tuggar på uppåt och största innehavet Protector drar vidare. Det verkar som att fler och fler har börjat inse den låga värderingen. Jag läste på Hegnar.no att någon analytiker på Handelsbanken rekar Protector med en riktkurs på 60-100 nkr inom 2-3 år. Detta är under förutsättning att bolaget kan nå lönsamhet i Sverige och Danmark med samma affärsmodell som i Norge. Nedan ett utdrag från en ofullständig analys:

I dag blir PROTECTOR anbefalt av forvalter Dag Marius Nereng i Handelsbanken : 

" I stedet velger forvalteren å satse på selskaper som er eksponert mot norsk og nordisk økonomi. Et slikt selskap er PROTCT, som har levert sterk og lønnsom vekst i 10 år. I dag handles aksjen til en P/E multippel på under 8x. Kostnadene i selskapet er langt lavere enn hos konkurrentene, og det gir dem et solid fundament for sterk og lønnsom vekst også fremover, sier Nereng. 

Suksessen de har hatt i Norge de siste årene, forsøker de nå å kopiere i Danmark og Sverige. Lykkes selskapet i disse markedene, har aksjen etter vår mening potensial til å ligge mellom 60 og 100 kroner i løpet av to-tre år"


Det återstår att se hur det går för Protector i Sverige och Danmark. De har ju sagt att de ska nå CR under 100 % under året. Med tanke på att Protector snittar runt 90 % idag, trots över 100 % i SE och DK, så tror jag att man kan gå ner mot kanske 85 % när man når tillräcklig storlek i Sverige och Danmark.

Hur som helst så värderas Protector idag utifrån hur det ser ut just nu och marknaden har ännu inte diskonterat lönsamhet i Sverige och Danmark, enligt mitt sätt att se det.

I övrigt ligger jag lågt för tillfället med nya köp. Det mesta börjar att kännas dyrt. Nästa månadslön kan dock gå till en ökning i Vardia. Vardia är det bolag som jag finner mest spännande för tillfället även om bolaget än så länge befinner sig en rätt tidig fas.

Länk 

Ha en trevlig kväll!

22 kommentarer:

  1. Utan iPad/dator är det rejäl uppförsbacke! Norsk shipping (läs BW LPG) - är det något som har intresserat dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inget för mig. Kan inget om branschen och för volatila vinster/förluster.

      Radera
  2. Protector har varit ett fantastiskt köp, men måste medge att jag är sugen på att ta ut vinst nu... Hur resonerar du Äga Min Tid om att ta ut vinst på dina aktier i ett sådant företag som Protector?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tror du egentligen att ÄMT, webbens störste Protector-haussare kommer svara på den frågan? Han försöker ju så sent som i detta inlägg hissa aktien till det tredubbla... Näe du han talar i egen sak.

      Radera
    2. Pär

      Jag kommer inte ta någon vinst utan kommer behålla till ett eventuellt uppköp. Aktien är långt ifrån fullvärderad. Men det gäller att hålla sig kall och inte bli frestad att ta vinst. Men man får vara beredd på att aktien kan handlas lägre innan den handlas högre.

      Radera
    3. Anonym.

      "Haussare" var tufft att kalla mig. Jag tycker jag har skrivit sakligt längs hela resan. Jag tror mig heller inte kunna påverka kursen då likviditeten är alldeles för bra för att svenska småsparare ska kunna påverka den. Bolagets resultat styr aktiekursen över tid.

      Jag refererade ovan till en analytiker från Handelsbanken vilket framgår tydligt i inlägget. Analysen förklarade troligen dagens uppgång.

      Lycka till med affärerna!

      Radera
    4. Angående uttag av en eventuell vinst genom sälj av aktier i Protector nu. OK, det kanske finns utrymme för aktien att gå upp, kanske genom en resa ner först. Jag vill dock reflektera över 2 saker:

      1) norska börsen är relativt lågt värderat, och det innebär att många norska investerare har andra investeringsalternativ om Protector blir för dyr. Detta kan sätta ett tak för uppgången i Protector, som för oss svenskar kan komma som en negativ överaskning.

      2) Att vänta med realisering av en vinst är både en risk och en kostnad. Risken är uppvärderingen uteblir, eller uteblir på ett längre tag, eller att uppvärderingen inte blir så hög som man önskar. Kostnaden är att man inte säljer med vinst nu för att betala av sina lån eller investera i något annat (t.ex. på den nu lågtvärderade norska börsen).

      /K

      Radera
    5. Men vi vill inte ha någon uppgång. Vi vill ha resultat på sista raden. Det är därför man köper Protector. Tillväxten kombinerat med vinsten och den låga värderingen är en bonus som ger väldigt många fördelar, speciellt på längre sikt.

      Radera
  3. En fråga bara till Anonym, vilket intresse har ägamintid i att haussa Protector? Tycker det är löjliga anklagelser du kommer med, inget som gynnar någon. Vidare tycker jag det är stort av flertalet bloggare att svara på många frågor i kommentarsfältet som de faktiskt gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag inte den Anonym du refererar till, men jag kan tänka mig att ÄMT har 20%*1,9 MSEK skäl att skratta hela vägen till banken när Protector sticker. Vad vi vet är han ärlig med sin portfölj och ger sken av att försöka hålla en viss transparens i sina inlägg och analyser, men om du inte förstår varför en viss kritisk granskning alltid krävs när en bloggare skriver saker under pseudonym så är det nog dags att du vaknar upp lite grann.

      Radera
    2. Anonym

      Kritik är alltid välkommen om den är saklig. Men att kalla att jag haussar tycker jag inte är befogat. Jag har skrivit om Protector ett antal gånger senaste året och framfört mina tankar kring värderingen av bolaget. Jag skriver om alla mina inköp och försäljningar öppet och har tydligt skrivit om varför jag ansett Protector vara köpvärd. Var och en har ett eget ansvar för sina köp och försäljningar. Min blogg kan fungera som inspiration och ge idéer men man ska givetvis göra sina egna bedömningar.
      Jag tror dessutom inte en sekund på att jag har någon som helst kurspåverkan på en ganska likvid aktie som Protector.

      Radera
  4. Hmm. Stå på dig ÄMT du har all rätt att skriva vad du vill om aktier, sakligt redovisar du för din logik och jag uppfattar inte dig som en "pumpare" . Givetvis skall alla som läser fatta sina egna beslut, eller vad är alternativet att slaviskt följa en bloggare som man inte ens vet identiteten på ? Jag tror inte Anonym kan ha följt dina tidigare inlägg och bör därför inte kasta in såna kommentarer. Keep up the good work...

    SvaraRadera
  5. Curt G. Östlund11 juni 2014 09:06

    Du är verkligen rätt på det med Protector nuvarande värdering löjligt låg på p/e 8 och SHB:s analys med ett värde på 60-80 Nkr verkar rimligt först då värderas bolaget som peers.
    Det fina är att medan man väntar på den succesiva uppvärderingen får en direktavkastning i klass med de nu så populära preferensaktierna... :)

    SvaraRadera
  6. Jag har följt ÄMT ett tag nu, och i min mening verkar han redogöra för sina köp och sälj med förståeliga argument. Ibland håller jag med, ibland inte.

    Gagnar det honom om PROTCT går upp? Ja, det gör det... men så är det för alla som äger den aktien.

    Till syverne och sist måste var och en ta ansvar för sina köp och sälj, oberoende vad nån annan skriver.

    /K

    SvaraRadera
  7. Haha stör mig alltid på att du så ofta använder uttrycket "tuggar på", beror nog på att uttrycket ofta används annorlunda idag bland yngre "förortstuggare" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha och jag stör mig på sådana som kommer med nonsensinlägg med diverse ovidkommande pekpinnar om olika uttryck, lustigt.

      Radera
  8. Kan man inte bara ta bort alla anonyma inlägg? 99% av sandlådeinläggen kommer från en anonym. Namn eller loggad pseudonym i fortsättningen hade varit önskvärt, iaf. om ni frågar mig.

    Självklart så har ÄMT en viss marknadspåverkan, i papper med låg omsättning. Jag har dock svårt att tro att han har nån kurspåverkan på ett bolag som omsätter några hundra avslut på en dag. Sedan är väl påverkan, i den mån det påverkas, väldigt kortsiktigt. Vi pratar om en dagen-efter-effekt, om ens det.

    Jag uppfattar det som han skriver kommer från det egna huvudet och ser absolut inget vinstsyfte för egen räkning, utan enbart ett sätt att dela med sig av sina tankar och ideer om bolagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är väl lika anonym du Tompamannen? ;)

      Radera
  9. Brukar påminna dig om att ta en titt på Berlin IV. De uppdaterade sin strategi idag. Verkar lovande.

    SvaraRadera
  10. Någon som har någon förklaring till senaste upp- och nergången i Protector?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...