fredag 13 juni 2014

Försäljning ARCP och inköp Vardia

Äntligen har jag krängt av ARCP... Jag påtalade i mitt andra inlägg om bolaget att jag gärna vill att bolaget lugnar sig med större förvärv och integrerar nuvarande stora förvärv. "Jag hoppas att de nu lugnar sig lite med förvärven och suger ut synergier och finslipar bolaget under några år tills man är mogna för fler förvärv".

Det visade sig att bolaget inte alls har lugnat sig. De har köpt mer och mer och dessutom gjordes en riktad emission, på 12 USD, för att finansiera Red Lobser förvärvet. Ett förvärv jag ställer mig mycket tveksam till. Utöver detta så gjordes ingen spin-off utan man sålde istället portföljen till ett lägre pris än värdet på den beräknade spin-offen. Det finns många frågetecken kring vad bolaget håller på med. Det verkar mer som att ledningen berikar sig själva än aktieägarna. Utspädningen på 12 USD sa CEO för några månader sedan var otänkbar då aktien var undervärderad. Detta ändrades sedan och emissionen utökades ytterligare från ursprungligt belopp.


Förlusten på aktien landade på ett par % med utdelning inräknat. ARCP har mycket att bevisa och möjligen ger de helt rätt som är aggressiva? Jag har dock fått nog och de får leka med andras pengar. Inte mina.

Pengarna från försäljningen går delvis in i mitt nya kärninnehav Vardia Insurance där jag nu har 8 % av portföljen placerad, efter att jag plockade in ytterligare aktier på dippen idag.

Mer om Vardia finns i mitt inlägg från igår.

Trevlig helg!




19 kommentarer:

  1. Resonerar på samma sätt. Dessutom är jag osäker på hur amerikanska räntorna kommer att påverka lönsamheten i ARCP när räntorna ökar och ekonomin återhämtar sig. Utdelningen är dock fin.

    SvaraRadera
  2. Vardia känns onekligen som ett intressant case. Är själv inte ägare av några aktier i ARCP men utifrån vad du beskriver så låter det som ett rimligt agerande.

    Till ett helt annat ämne. Vad har du för tankar kring:
    http://www.bloomberg.com/news/2014-06-13/u-s-said-to-seek-more-than-10-bln-in-citigroup-probe.html ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående Citigroup, inte oväntat men inte heller bra. Jag räknar med stora legala kostnader kommande 5 år. Men någon gång så ska det väl vara slut på tramset? Det börjar bli överdrivet nu.

      Radera
  3. Har precis köpt ARCP, tycker de har fått för mycket stryk. Mycket snack om svag balans. Sedan stärker de balansen med nya aktier. Då är utspädningen fel. Visst kommunikationen har varit bedrövlig, men kursen har gått därefter. Jämfört med andra REIT:s är de lågt värderade och förutom bra utdelning tror jag även på en uppvärdering när den värsta stormen lagt sig. Den som lever får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den som lever får se. Värderingen är låg och kan säkert öka om ledningen för tillbaka förtroendet. Mitt tålamod är förbrukat och jag saknar förtroende för ledningen och väljer därför att lämna skeppet.

      Radera
    2. Tycker mig sett någonstans att de annonserat om framtida ändringar i ledning, såsom byte av CEO? Det får bli min ursäkt för att inte sälja :-)

      Radera
  4. Är det möjligtvis så att du blivit allt mer säker på Vardia som investering än du var från början?
    Vill minnas att du först bara ville ha en mindre post för att motsvara den högre risken, men nu är ditt innehav inte långt ifrån 10% som de flesta andra av dina investeringar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle jag vilja säga. Jag är mer säker nu men håller mer koll på bolaget än på mina andra investeringar då risken är något högre. Jag anser att Vardia idag värderas uppseendeväckande lågt. Även om de "bara" når 2000 MNOK så ser det mycket billiga ut. Sen måste de bli lönsamma också, vilket jag tror de blir, även om det kan ta längre tid än beräknat. Jag har som regel att ett innehav ska vara minst 5 % och max 15 %. 8 % är en ok post som visar att jag har förtroende för bolaget. Men över 10 % i Vardia är inte aktuellt i dagsläget. Möjligen på 2-3 kvartals sikt om utvecklingen går åt rätt håll.

      Radera
  5. Får en känsla av att något (framtida vinster ...) inte stämmer i Vardia.

    Svenka bloggar och småsparare köper för miljontals kronor senaste veckorna men kursen är ändå svag och har nu fallit tillbaka till under 24 kr.

    När en aktie har ett sådant massivt säljtryck är det ofta något begravet. Tror att de svenska bloggarna överskattar de framtida vinsterna och att bolaget inte kommer att nå lönsamhet på länge.

    SvaraRadera
  6. Tog själv en mindre position i Vardia. Till skillnad från de bolag som noteras nu för tiden så har Vardia en relativt stor verksamhet igång och än så länge går de åt rätt håll. Tog in ARCP nyligen och det var inte jättekul med en NE några dagar efter. Tror dock det borde lösa sig men får väl se då större ägare sätter lite press på ledningen om de kan rycka upp sig.

    Gjorde en analys av Phoenix Group häromdagen och skulle uppskatta din input om du orkar; http://bit.ly/1odsTI2

    SvaraRadera
  7. Hur mycket tjänar Vardia resp. Mekonomen på försäkringar som säljs via Mekonomen?
    Har som kund hos Mekonomen blivit kontaktad om bilförsäkring hos Vardia, och i samma samtal villahemförsäkring. Bytte till Vardia då jag sparade ca en tusenlapp i premie.
    En månad senare blev jag uppringd av en säljare som vill kränga personförsäkringar- sjuk-olycksfall och barn, men det avböjde jag direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Vardia och du hade tjänat mer på om du hade packat ihop alla dina andra försäkringar också ;-)

      Hur kostnader och intäkter delas mellan Vardia och Mekonomen är såvitt jag vet inte känt.

      Radera
    2. Vardia tjänar ju inget de förlorar ju pengar...

      Radera
  8. Vardia- världens bästa förhoppningsbolag;)

    Ernesto

    SvaraRadera
  9. Jag tror att Ägamintid och Aktiefokus är för tidiga på bollen i Vardia.

    Vardia skall man inte köpa nu utan om 1 år när bolaget just vänt till vinst med aktiekursen sjunkit till 19-20 kr. Under tiden kör man Protector och switchar till 50/50 Vardia när Vardia uppvisar fortsatt tillväxt och börjar lönsamhet 2015.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du ingen brådska att ta in Vardia. Nu mår pengarna mycket bättre i Protector.

      Radera
  10. Tycker kursen i ARCP har tagit oförtjänt mycket stryk senaste tiden och tycker själv det är en bra risk/reward. Dubblade mitt innehav i fredags.

    SvaraRadera
  11. Insiders i Vardia
    http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=355879

    SvaraRadera
  12. Kanske därför Vardia gjorde ett känguruhopp idag:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...