tisdag 24 juni 2014

De danska bankerna - hur är läget just nu?

Det var ett tag sedan som jag sålde av de danska bankerna. Hur ser läget ut idag?

Det ser generellt sett ganska bra ut. Bankerna stigit något sedan mina försäljningar och verksamheterna är stabilare för varje kvartal som går. De flesta bankerna har sjunkande kreditförluster och en modest utlåningstillväxt.

Nordfyns Bank handlas kring knappa 600 dkr vilket är 10 % högre än vad jag sålde för. Jag köper inte tillbaka banken till dagens kurs men det ser ganska bra ut just nu för banken.

Spar Nord har gått som en raket och har både utlåningstillväxt och kraftigt ökad lönsamhet. Kanske den banken som utvecklats allra bäst. Jag köpte för 27 dkr och sålde för 47 dkr ungefär och idag handlas aktien över 60 dkr.

Nordjyske stiger sakta men säkert och ökar nu vinsten. Återhämtningen har varit trögare än för många andra banker beroende på stor exponering mot jordbrukssektorn.

Lollands Bank fusionerade ju nyligen Vordingborg och där får vi se framöver vad effekterna av detta blir. Lollands såldes med nästan 100 % kursuppgång för ett tag sedan, men det var en ganska liten post.

Banknordik har utvecklats sämst och har problem på den danska marknaden även om de vände till vinst i Q1 2014. De har en ganska volatil utveckling när det gäller nedskrivningar vilket gör att det är svårt att säga om det värsta är över. Tycker banken är intressant kring dagens kursnivåer på 115 dkr.

Danske Bank har gått bra och handlas en bra bit över vad jag sålde på. Banken har sina problem och jag tycker den känns ganska fullvärderad ut.

Sydbank utvecklas svagt både kursmässigt och rörelsemässigt och lider fortfarande av höga nedskrivningar och sjunkande utlåning. Annars har banken historiskt haft bäst lönsamhet av de danska bankerna. Det spekuleras ibland om en fusion med Jyske Bank. Jag vet inte om detta är troligt i närtid men kanske skulle det kunna vara en väg för att ta upp kampen med Danske Bank som ledande i Danmark?

Generellt sätt kan man säga att utvecklingen har varit ungefär som jag förutspådde när jag köpte bankerna för ca 1,5 år sedan. Kreditförlusterna är på väg ner och lönsamheten är på väg upp. Den finansiella ställningen har förbättrats för samtliga banker. Dock är det en bit kvar till ROE på 10-15 % för några av bankerna. Värderingen är idag inte hög för bankerna men mer rimlig. Att utlåningstillväxten så sakta återkommer är en viktig pusselbit för att bankerna ska kunna öka lönsamheten. Jag tror på fortsatt ganska goda tider kommande år och att marknaden konsolideras ytterligare. Danmark har alldeles för många banker och för många små banker.

Det var kul att vara med på resan även om jag inte var med hela vägen upp. Men vinsterna från försäljningen har i sin tur genererat nya vinster så jag har inget att vara nedlåten för.


13 kommentarer:

  1. OT men funderar du på att öka i A&O Johansen efter senaste tidens nedgång eller känner du att du har tillräckligt där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag har tillräckligt med ca 8 % av portföljen. De har börjat året knackigt men värderingen är mycket låg kring PB 0,8 och PE 7 på uthållig vinstförmåga.

      Radera
    2. Haha såg din tweet nu, fick jag dig på andra tankar? ;)

      Radera
  2. Undrar samma som ovanstående:)

    Likaså, snart dags för Protector samt Almhult att visa q2. vad tror du? vad hoppas du på? Protector är just nu vida diskuterat men ytterst få vågar sig på att sia om kommande rapport...vad tror ni alla? Håller den någorlunda samma standard som q1 (som var väldigt bra!)?

    Intressant att veta!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se ovan.

      Jag tror som Curt nedan att Protector gör en bra Q2 med ett bra finansiellt resultat och gott försäkringsresultat. Det intressantaste är fortfarande utvecklingen i DK och SE som är nyckeln till fortsatt framgång och kursuppgång.

      Radera
  3. Spar Nord - snacka om fullvärderad

    Nordjyske - mycket intressant med kanon-Q1:a och flera insiders som har köpt aktier

    Lollands - mellanår under 2014. Om kursen inte går upp mot slutet av året så att den tuggar kring 220 är det fint köpläge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lollands och Banknordik ser jag som mest intressanta just nu. Större bankerna börjar bli mer fullvärderade.

      Radera
  4. Du gör väl som många värdeinvesterare en bra analys men investerar för tidigt och säljer sedan också för tidigt.. :-) Det kanske är likadant nu med Vardia...

    När det gäller Protectors Q2 (som kommer redan 11 juli) som nämns så skriver man ju så sent som 9 maj i presentationen:
    "Strong Q2 expected" och något revolutionerade har väl knappast hänt efter det...

    https://www.protectorforsikring.no/cms/site/0/forside/om-protector/investor-relation/_attachment/790?_download=true&_ts=145dfb84901

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att sälja för tidigt. Marknaden reagerar för kraftigt uppåt och nedåt. För tidigt vet jag inte. Aktierna gick 50-100 % upp på mindre än ett år när jag köpte aktierna. tajmingen för inköp var klockrent. Dock kunde man hållit dom lite längre men då hade jag inte köpt Protector... Stora delar av likviderna gick in i Protector därav portföljuppgången på 50 % föregående år och 20 % i år.

      Jag tror också på en stark Q2 men är mest intresserad av utvecklingen i DK och SE och cost ratio totalt.

      Radera
    2. Jag tror att den kommer vara stark. Det jag är lite orolig över är ifall de klarar av att gå med en utveckling i Swe som går med vinst.

      Tror ni Cost ratio har ökat sedan q1?

      Radera
  5. Köpte också spar nord för 27 och dålde för 47. Sen gick den upp till 60.

    Ernesto

    SvaraRadera
  6. I och med att du har väldigt många utländska företag, hur gör du för att få tillbaks källskatten? Och använder du ISK för allt eller även KF eller depå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder ISK. Jag får tillbaka den mesta skatten då jag kan avräkna den mot räntan på ISK. Jag har inga stora lån (ränteavdrag) vilket gör att jag inte drabbas av spärren på 500 kr i maximalt avdrag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...