torsdag 1 maj 2014

Våren firas in med deklarationsarbete

Demonstration blir det ingen för familjen ägamintid. Våren ska firas in med att göra deklarationer. I och för sig hade det inte blivit någon demonstration ändå. Det är inte vår kopp av te att demonstrera.

Förutom våra egna deklarationer så gör jag även flera släktingars för en mindre ersättning. Dagen kommer att ägnas åt detta. Jag tycker inte att det är tråkigt att deklarera och det är inte heller särskilt svårt. Då all historik finns hos nätmäklarna och tom färdiga filer så är det ganska enkelt att deklarera. Annat var det när man fick papper hem och var tvungen att hålla reda på dessa när man skulle deklarera. Det är främst aktier som ska deklareras utöver kontroll av förtryckta uppgifter.

När jag kikar i min egen så blir det restskatt. Av någon anledning har för lite skatt dragits på min förvärvsinkomst. Ett par tusen att betala. Fru ägamintid får istället tillbaka ca 10 k så ingen fara på taket.

Utöver deklarationsarbetet så ska vi även delta i ett "kosläpp". Något jag inte gjort tidigare. Men nu när vi har barn så vidgas vyerna och man får hitta på nya saker, vilket är roligt. Det ska bli spännande att få skåda detta spektakel. Vi passar på att ta med oss kaffe i termos och mackor så att vi kan fika i naturen.

Senare ikväll är det även tänkt att jag ska knyta ihop månadsbokslutet för april. Jag har förhoppningen att kunna publicera detta imorgon på bloggen.

Jag vill önska alla mina trogna läsare en riktigt skön dag.

ägamintid

14 kommentarer:

  1. Tack detsamma! Se till att va i väldigt god tid till kosläppet. Mkt folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kaos och kallt. Skönt att vi hade termosen med kaffe med!

      Radera
  2. Främst aktier som ska deklareras? Skämtar du, har du inte kapitalförsäkring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har, men inte mina släktingar... ;)

      Radera
  3. Mycket välkommen till min ko-värld.Härliga djur!

    SvaraRadera
  4. Tidigare gick det åt en hel helg till deklartionseländet men det var innan den härliga ISK:en kom. Tackar gud för den... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är underbar! Dock har några av mina släktingar "vanlig depå" vilket gör livet något surare...

      Radera
  5. Har du gått igenom din ISK-skatt närmare? Tänker mest på gränsen på 500 kr som dras av för källskatt.

    /Investerailivet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ok då jag inte har några räntekostnader. Mer problematiskt om man har lån på hus etc. Då kan man bara dra av 500 kr.

      Radera
    2. Vad menar ni?
      Vidareutveckla tack :) ISK skatter är nytt för mig..

      Radera
    3. Eller gör som jag och skriver över räntekostnader till sambo..... enkelt gjört....då har jag mitt kapitalöverskott och kan dra av upp till 5-10 tsek....

      Radera
    4. Så kan man göra. Bra tips!

      Radera
  6. Delta i kosläppet? Visste inte att tjurar ingår

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...