torsdag 1 maj 2014

Kommersialiserad

Lundaluppen skrev idag ett inlägg om ämnet kommersialisering. Ämnet har blivit mer aktuellt i samband med att Avanza  startade ett samarbete med ett antal bloggar, bl.a. ägamintid.

Hur står det då till med bloggen ägamintid?

Bloggen startades sommaren 2011 skrivs av herr ägamintid (1 eller 2 inlägg har skrivits av fru ägamintid).

Syftet med bloggen är att dokumentera vår resa mot att äga vår tid. En dagbok om de beslut och funderingar som vi har under resan. Kommentarfunktionen, som är den bästa funktionen med bloggen, ger mig dessutom en bra diskussion och ifrågasättanden och utvecklar mig både som investerare och privatperson. Utan alla kommentarer hade det inte varit en bråkdel så roligt att skriva.

Vilka samarbeten har då bloggen ägamintid?

Under de snart 3 åren som jag drivit bloggen så har jag testat reklam från olika företag. Med handen på hjärtat så kan jag säga att den enda reklam som ger något att hänga i julgranen är google adsense och det är nu den enda reklamen som finns kvar på bloggen.

Tidigare testade jag mer reklam men den förstörde mer av innehållet än den gav intäkter. Att jag använder reklam är mer för att det är spännande att se om det går att tjäna några pengar på den än att den ger stora intäkter. Reklampengarna är småpotatis. Att driva en blogg med den inläggsfrekvens som jag har ger inte någon hög timlön, den saken är helt säker.

Utöver google adsense så har jag ett samarbete med avanza där jag ibland (mycket sällan) länkar till deras sida när det är relevant. Det finns egentligen inget motkrav från Avanza. För detta får jag förmåner värda ett par tusen kronor årligen.

I övrigt finns inga andra samarbeten. Jag får mängder med erbjudanden men har än så länge inte nappat på något. Jag skriver inga sponsrade inlägg och gör i övrigt ingen reklam för bloggen i tidningar eller liknande.

Den största reklamen kommer från andra bloggar och aktieforum då det ibland länkas till bloggen.

Än så länge är jag anonym och kommer troligen att vara det en lång tid framöver. Jag är intresserad av att någon gång i framtiden skriva för en tidning eller jobba inom finansbranschen. Jag kan också tänka mig att skriva en bok någon gång i framtiden. Kanske en bok om vår resa att äga vår tid?

Ni som läser bloggen kan vara helt säkra på att allt som skrivs är mina egna tankar och mina egna beslut. Jag kommer alltid att skriva om det som jag just nu tänker på eller det eller de beslut jag just tagit. Ni kan också vara säkra på att jag får några kronor från Google varje månad i reklamintäkter. Ni kan också vara säkra på att Avanza ger mig förmåner värda ett par tusen kronor årligen.

Vad som händer kommande år med bloggen eller vårt liv kan jag inte svara på men jag lovar att informera på bloggen om några större förändringar sker.

ägamintid







10 kommentarer:

  1. OK ÄMT vit som snö alltså bra keep up the good work,

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, jo, jag känner mig ren och fri som fågeln!

      Radera
  2. Alltid bra med en tydlig deklaration :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Vill ju vara trovärdig men ändå se vad adsensen kan göra. En påse jordnötter räcker det till ibland.

      Radera
  3. Läser din och Lundaluppens blogg.
    Spelar ingen roll om ni får reklamintäkter, era mål är ju ändå att tjäna pengar på börsen så om ni kan få lite extra så är det ju självklart att ni ska ta chansen.
    Man märker ju att ni är seriösa och skriver om det ni tycker om.
    Så kortfattat : Fortsätt med det ni gör, det uppskattas av många!
    // C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var kul att höra!

      Radera
  4. Jag känner igen mig en hel del i din/er blogg gällande anonymitet, att bloggen fungerar som ett sätt att dokumentera resan samt de förändringar man gör i livet, och samtidigt erhålla värdefull och tänkvärd feedback. Det sistnämnda är verkligen en av de största behållningarna med att just blogga och inte bara skriva i en personlig eller sluten dagbok.

    Vi har än så länge valt att låta bli reklam på vår blogg och försöker hålla den minimalistiskt fri från sådant som kan ta fokus från själva texten och innehållet. Om det alltid kommer vara så får framtiden utvisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just responsen är nog det man "tjänar mest på". Oerhört viktigt! Angående reklam så handlar det om mycket små pengar men ändå några kronor per timme att köpa lite nötter för eller liknande.... :)

      Radera
  5. Hejsan och tack för en kanon blogg
    Hur resonerar du runt BUWOG och avknoppningen frÅN iMMOFINANZ? Är det ett bolag du på sikt avser behålla ( antar att du som jag fick X antal aktier omvandlat som tidigare var IMMO.)
    Eller tänker du sälja av detta innehav? jag skule själv vilja omvandla dessa aktier till Immo aktier men det är ju ganska högt courtage för detta. Vore intressant att höra dina ideer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker behålla BUWOG då bolaget håller hög kvalité. Även Immo behåller jag då aktien är mycket mycket lågt värderad. Jag sitter still i båten under ett tag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...