tisdag 27 maj 2014

Inköp Vardia Insurance

Jag har köpt in en mindre post i Vardia Insurance. Efter att ha läst Aktiefokus analys så har jag läst in mig ordentligt och finner bolaget spännande.

Vardia Insurance är ett "bet" på att de kan bli lönsamma i nivå med peers vilket inte borde vara omöjligt. En CR på 90 % ger en mycket låg värdering, till dagens kurs, även om bolaget inte når sina prognoser.

Idag värderas Vardia betydligt lägre än samtliga aktörer sett till GPW (gross premiums written). I takt med att bolaget når lönsamhet bör denna rabatt raderas ut. Adderar vi dessutom en makalös tillväxt så ser det ännu mer spännande ut.

Enligt Q1 så förväntar sig bolaget nå lönsamhet under året. Det ska bli intressant att se om de gör detta. Dels för värderingen av aktien men det ger även en indikation om ledningens förmåga att kommunicera och nå uppsatta mål. Jag ska tillägga att Q1 öven stärkte också min tro på att bolaget är på rätt väg.

För mer info besök Aktiefokus fina analys av Vardia. Aktieposten jag tagit in motsvarar 3 % av portföljen vilket ger en hint om risknivån i bolaget. Risken med snabb tillväxt är ytterligare kapitalbehov och att tillväxten sker genom att man tummar på kvalitén. Innehavet kommer att byggas på om bolaget rör sig i rätt riktning. En mer utförlig sammanfattning av mina antaganden kommer att presenteras när bolaget har en något längre historik och har mognat något.

För övrigt noteras av det andra norska försäkringsbolaget Protector går som en raket på börsen. Är det norska försäkringsbolag som är framtiden? ;)

Trevlig eftermiddag och kväll!

30 kommentarer:

  1. Kul att se att även du hoppade på Vardia. Spännande potential men precis som du säger så är risken klart högre än t.ex. protector. Max 5% av depån och likvider redo ifall det blir NE är nog klokt i Vardias fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ingen jättepost men tillräckligt stor om bolaget uppnår prognosen till 2/3. Då ska värderingen upp kraftigt. nedsida finns givetvis. Bolaget har en del att bevisa. Men samtidigt ligger ledningen med mycket stora egna poster i bolaget.

      Radera
  2. Ja, risken är hög. Och blir det NE (ny emission), så vattnas aktierna ut.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men jag tror detta är aktuellt först vid förvärv eller ännu kraftigare tillväxt.

      Radera
  3. Spännande utveckling att följa från åskådarplats. Från utdelningsjägare till bolag som snart hoppas gå med vinst! Följer dig med stigande spänning. Det har ju gått bra hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket spännande! Återstår att se hur det går framöver! :)

      Radera
  4. Var nära att teckna bilförsäkring hos Vardia för ett år sedan trots ganska långdragen process. Vid första samtal ett bra pris, visade sig dock att det första priset inte stämde för när papperna kom så var det +20% . Fanns heller igen "inloggning" där man hade koll på sina försäkringar mm så jag valde annat försäkringsbolag och efter den "dåliga" upplevelsen så avstod jag även att köpa deras aktier.

    Men ska bli intressant att se hur det går, nu verkar de iaf fixat ett it-system med inloggning så kanske man kan få någon form av översikt på sina försäkringar och annat där nu.

    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. tack för att du delar med dig Daniel.
      Med vänlig hälsning,

      Radera
  5. Tecknat bil och hemförsäkring indirekt hos Vardia via Mekonomen !
    Kanske man ska investera lite i bolaget då i min KF ...?

    SvaraRadera
  6. Kul, tror Vardia kommer visa sig vara en riktigt bra investering.

    Förmodligen blir det inte någon mer nyemission med tanke på att bolaget nyss fått in 162 miljoner, såvida det inte blir ett nytt offensivt förvärv. Hittills har dock de investerare som varit med på de tidigare nyemissionerna blivit rikligt belönade (förutom i den senaste).

    Bolaget kommer börja publicera försäljningssiffrorna runt den tionde varje månad, så nu får man vänta in siffrorna för maj månad;-)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det blir bra och det lär det bli om bolaget kommer i närheten av sin prognos och når en ok CR. Bra initiativ att börja publicera månadsvis!

      Radera
  7. Jaha. Då kommer Vardia gå upp 6.5 % imorgon då med hjälp av ägamintideffekten;) (har inga egna vardia...än)


    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, märkligt att jag har en "effekt". Blev dock bara 2 % den här gången! ;)

      Radera
  8. Jag är tveksam till Vardia, främst för att bolaget aldrig någonsin nått sin prognoser. Redan 2012 spådde man enligt följande länk http://www.aktiefokus.se/2014/03/vardia-insurance-group-borsnoteras/ en liten vinst 2013 och en stor vinst om 86 norska miljoner kr 2014. Nu vet vi att 2014 landar på en helårsförlust och man spår vinst först sista kvartalet för i år.

    Negativt kassaflöde om cirka 47 mkr ur minnet i Q1 2014 och endast under 90 mkr i likvida medel nu om jag minns rätt. Jag ser behov av minst en nyemission under 2014 och litar egentligen inte heller på att vinst nås under Q4 detta året. Noterar att förlusten ökade Q1 -14 jmf Q1 13 trots att nyförsäljningen månad till månad inte var så jättemycket högre än 2013.

    Det som oroar mig är att trots ett stort svenskt köptryck senaste veckan efter omnämnande på börssnack, Aktiefokus och Ägamintid så har kursen inte lyft. Norrmännen, som sitter på mer information, säljer till de svenskar som nu köper in sig i bolaget utan att kursen stiger. Svenska investerare har köpt för många miljoner senaste veckan men kursen har överhuvudtaget inte rört sig uppåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget har tagit in NOK 162,3 miljoner i nyemissionen. Om du läser på sidan 10 i Q1 så står det att pengarna är bokförda som ”other receivables” i balansräkningen, på grund av att pengarna kom in i bolaget först den 3 april.

      Antalet aktieägare i Vardia har minskat från cirka 2100 vid börsintroduktionen till cirka 1200 den 21 maj (sidan 4 Q1). Tror inte att de 900 aktieägare som sålt aktien skulle ha ”mer information” än vad du och jag kan läsa oss till.

      Pareto Securities som är en av de firmorna som har bäst koll på Vardia storköpte förövrigt aktier i samband med Q1 rapporten.


      Mvh

      Radera
    2. Att ledningen är fullmatade med aktier och att VD nyligen köpte tycker jag är mer intressant än att titta på avsluten. Svenska investerare har knappt upptäckt bolaget än. Men visst finns det större risker i Vardia än med Protector på grund av deras litenhet och avsaknad av lönsamhet. Det är upp till bevis nu om de kan nå sin prognos. Jag har tid att vänta till de får fart på bolaget.

      Radera
  9. Forts.

    Såvitt jag kan se låter man även förbetalda premier ligga på lokala banker till i princip 0 % ränta istället för att som Protector och andra försäkringbolag investera dessa i aktier eller ränteprodukter. Det är ju på denna del de stora vinsterna i försäkringsbolagen generellt ligger men här låter Vardia premierna ligga på räntekonton till 0 % ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär 2,5 % ränta har de på pengar insatta på diverse bankkonton om man vill räkna på avkastningen. Huruvida det är klokt eller ej kan man diskutera men bolaget är i ett annat läge än Protector och i ett väsensskilt läge jämfört med de stora försäkringsbolagen.

      Hur det blir i framtiden är lite av ett frågetecken.

      Radera
  10. OT men Citigroup har släppt PM idag att tradingintäkterna bör minska med 25% Q2 2014 jämfört med Q1 2013. Hur stor del av företagets intäkter och vinst är detta? Vad säger ägamintid om det?

    Angående Vardia, så ser det lovande ut med den låga värderingen om företaget når upp till sina mål för 2016. Men vad som är lite oroväckande är att man missat sin tidigare prognos att gå med vinst redan 2013. Nu ska man tydligen gå med vinst Q4 2014. Inför ett ev. kommande inköp av Vardia ska jag bevaka om bolaget uppfyller sitt mål/prognos nu om att gå med vinst sista kvartalet i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Angående vinsten, jag var med på Q1 presentationen som hölls i Stockholm den 22 maj.

      När VD fick en fråga om formuleringen ”profit towards the end of the year” så kunde han inte svara om de menade att hela Q4 skulle visa vinst eller endast en månad i Q4. Han verkade dock säker på att vinsten kommer i år.

      Mvh

      Radera
    2. Hankman84, angående Citigroup. Jag är inte orolig. Citigroup kommer utvecklas väl över tid.

      Radera
  11. Förra månadens kraftiga insiderköp av en rad högt uppsatta inom organisationen och dagens insiderköp av VD:N på 15.000 aktier, är en ytterligare faktor som jag tycker gör Vardia väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket goda nyheter!

      Radera
  12. Vad tror ni om Ålandsbanken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat på den men har inte funnit den va särskilt intressant. Just nu tittar jag på Monte Paschi Siena...

      Radera
  13. La om min villahemförsäkring från länsförsäkringar till Vardia, sparade 400kr. La samtidigt om min bilförsäkring, sparade 2500kr. Då va länsförsäkringar billigast av de tre etablerade bolagen jag jämförde med. Tackar för tipset om bolaget samt aktien, köpte in mig idag med en initialvinst på 2900kr:)
    Utveckla gärna dina tankar kring Ålandsbanken.
    OP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daniel Pettersson12 juni 2014 22:58

      Aktien kan vara intressant. Dock tycker jag inte att de är tillräkligt intressanta som försäkringsbolag än (iaf Villa). Lite orolig över att kunder som byter till dem kommer bli rejält missnöjda vid skador då de tror att saker ingår som sen inte gör det. Vardia har skalat ner skyddet och därmed kan pressa priset. Det finns t.ex. 11 tilläggsförsäkringar till villaförsäkringen. Flera är tillägg på saker som ingår på andra bolag. Och även med flera tillägg så är det ett sämre skydd (t.ex allriskförsäkrig max 10´ utanför bostad (flera bolag har 50´)

      Radera
  14. Idag köper svenskarna bort sig i Vardia. Avanza och Nordnet nettoköper 70 000 aktier och trycket upp kursen till 24 kr fastän norrmännen är beredda att sälja för under 23 kr.

    Om inte Vardia hade uppmärksamats här och på aktiefokus så hade norrmännen varit bereda att sälja för 22.5 kr. Finns ingen anledning att skynda in till Vardia, håll i era pengar och sätt köpkursen till 23 kr så slipper ni köpa dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att inte stå kvar på perrongen och se tåget gå! Idag betalade norrmännen 24,70kr för Vardia!

      Radera
  15. Jag har svårt att se att det blir NE inom en relativt lång framtid. Klara de av att styra skutan enligt den kurs de nu har utsatt tror jag attmålen för 2014 kommer nås med råge. Vad som oroar mig är om de råkar ut för dåligt publicitet e.d. Fvs. problem som ej går att förutse. Jag är ärlig och säger att jag ej är ägare av detta värdepapper, men har satt kurslarm på 23.90kr, och där kommer jag inte tveka. Jag TROT att inom ett år kommer en fin tillväxt ägt rum.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...