tisdag 13 maj 2014

Försäljning Prospect Capital

Prospect Capital åkte ur porföljen igår. Anledningen till försäljningen är att SEC (amerikanska finansinspektionen) har startat en undersökning av bolaget kring bolagets redovisning. Jag kan inte förutsäga vad man kommer fram till men det känns inte bekvämt att ligga kvar i bolaget.

Kursen har backat runt 5 % sedan informationen blev känd. Det finns en viss oro i marknaden om effekterna av en eventuell förändring av redovisningen.

Jag är egentligen inte jätteorolig då kassaflödet som delas ut är riktiga pengar och ska inte påverkas av balansräkningen Dock tror jag att undersökningen kommer att ligga som en våt filt över kursen och risken finns på nedsidan.

Jag väljer att ta hem mitt lilla innehav på ca 2 % av portföljen. Prospect har inte givit någon jätteavkastning under perioden som jag ägt aktien men ca 15 % inklusive utdelningar är ändå helt ok.

Pengarna från försäljningen ska in i något annat bolag. Jag har några alternativ som jag tittar på. Mer Protector eller AIG är möjliga alternativ Jag har även börjat ytterligare ett bolag som jag kikar på. Mer info om detta den närmaste tiden.

Mer om Prospect Capital finner ni här

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Är också inne på att sälja mina Prospect Capital men vill gärna ha med majutdelningen. Vet du vad "brytdatumet" för rätt till utdelning är?

    SvaraRadera
  2. Hej ägamintid, tack för en underhållande och trevlig blogg.

    Svar till LasseB är 28 maj.

    Jag har ett önskemål kring resonemanget som jag citerar nedan:

    "Jag är egentligen inte jätteorolig då kassaflödet som delas ut är riktiga pengar och ska inte påverkas av balansräkningen" - Eventuella felaktigheter som leder till ev böter alt stora nedskrivningar av väsentliga tillgångar i BR påverkar naturligtvis eget kapital och då av största väsentlighet det fria egna kapitalet. Utan fritt EK får inga som helst pengar delas ut till ägarna. Hur menar du?

    Mvh
    Joel

    SvaraRadera
  3. Såg att PSEC var nere och vände på 9.17 idag vilket hade gett en YOC på 14,4% ! Sen finns förstås de uppenbara riskerna ovanpå det, men jag behåller mina då jag värderar det månatliga flödet in portföljen väldigt högt

    SvaraRadera
  4. http://www.nasdaq.com/symbol/psec/dividend-history

    SvaraRadera
  5. Apropå brytdatum 28 maj - är det tillräckligt att äga aktien den 28 maj (idag alltså) för att ha rätt till den utdelning som betalas ut i slutet av juni eller var sista dagen 27 maj?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...