måndag 19 maj 2014

Försäljning Kvaerner och nya investeringsidéer

Då var Kvaerner såld. Ca 35 % avkastning där 1/3 var utdelning och 2/3 var kursuppgång. Kvaerner var ytterligare ett litet innehav som åkte ur portföljen i samband med min renodling. Jag vill ha 5 % vikt som minst för varje innehav och Kvaerner låg på ca 2 %. Om jag inte tänkt att öka upp ytterligare i bolaget så åker det ur. Kvaerners framgång, eller fall, beror mycket på hur stor del av kakan de kommer att få av Statoil och Lundin Petroleum framöver. För min portfölj gör det mindre skillnad då aktien väger för lite.

Jag funderar på att testa ett nytt angreppssätt men jag vet inte när jag ska börja testa det. En del av portföljen ska investeras i mindre svenska/nordiska lågt värderade micro-cap bolag. Det handlar om bolag med ett marknadsvärde från 0-200 MSEK.

Jag har den senaste tiden scannat av marknaden och det finns några riktiga godbitar med låga börsvärden, fin verksamhet, god tillväxt och stark finansiell ställning. Förhoppningen är att följa med på dessa bolags resa mot att bli större bolag. Jag är i dagsläget inte nära att investera i något av dessa bolag men det är något som jag funderar på.

Tillvägagångssättet kommer att likna Kennys net-nets då jag har för avsikt att köpa en korg med 4-8 bolag som sammanlagt kommer utgöra 5-10 % av portföljen.

Några av de här mindre bolag är väldigt lönsamma och växer fint och har ganska låga värderingar vilket lockar mig. Dock är bolagens historik ibland kortare och de är mer känsliga vilket gör att de endast kommer att utgöra en mindre del av portföljen till att börja med. Likviditeten i aktierna är också i några fall mycket låg men påverkar inte särskilt mycket då investeringen kommer att vara liten. Förhoppningen är att de ska växa till sig och kunna nå 15-20 % på längre sikt.

11 kommentarer:

  1. Verkar som du har inte bytt fokus (direkt) utan att det är svårare att hitta potentiella investeringar som är lågvärderade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag har gått med tanken ett tag nu. Jag ser väldigt mycket värde bland småbolagen men innan jag går in i dessa så vill jag ha en bas med större bolag. Jag ser inte väsentligt större risk i de mindre bolag. Lägre värderingar ger enligt mig lägre risk. Dock är bolagen små och det innebär en risk och ibland har de en kortare historik.

      Jag har kikat på bland annat Nordic Camping, Railcare och några till som ser intressanta ut.

      Radera
  2. Vilka branscher befinner sig bolagen i som du vill äga långsiktigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av de innehav som jag har idag är det nog bara ARCP och Van Lanschot som jag inte kan tänka mig att hålla livet ut, men kanske kan det bli så även för dom? Övriga innehav och framförallt de 5 största ska hållas länge. Men allt har med värdering att göra. Blir de övervärderade så kan jag tänka mig att sälja.

      Jag kan inte säga generellt vilka branscher som de befinner sig i utan det är blandad kompott.

      Radera
    2. Varför kan du inte tänka dig att hålla ARCP livet ut?

      Radera
    3. Jag vill ge bolaget mer tid innan jag bestämmmer mig för det. Bolaget måste bevisa att det klarar av att förvalta alla förvärvade fastigheter på ett bra sätt. Fixar de detta så kan jag tänka mig att hålla bolaget länge.

      Radera
  3. Jag tycker det är värt att ha en mindre andel av portföljen i mindre uppstickare bara för att det är roligare. Det investera beloppet spelar egentligen inte så stor roll. 5-10 % i mer riskfyllda bolag är kanske vettigt. Jag tycker nog mest att det är roligt att följa vissa mindre bolags utveckling, men jag glömmer bort dom ifall jag inte har lite aktier i dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart sätt att driva upp kursen i sen sälja av skiten

      Radera
    2. Jag tänker mig inga riskfyllda investeringar då värderingen måste vara låg. Dock är historiken för bolagen kortare vilket ger en större risk. Jag tänker mig lönsamma mindre bolag.

      Radera
  4. Anar jag ett intåg på net-nets-marknaden också? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska aldrig säga aldrig! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...