lördag 24 maj 2014

Börsen kontra aktier

Börsen känns ganska högt värderad. P/E talet ligger`väl kring 15-16 på svenska börsen vilket innebär teoretiska avkastningar på ca 6-8 %. Många verkstadsbolag känns riktigt högt värderade och de indextunga bankerna känns relativt fullvärderade. Går vi till USA känns det också högt värderat. Många av de större bolagen på t.ex. Dow Jones värderas till 15-20 gånger årsvinsten trots rätt svag vinsttillväxt. Börsen har stigit i stort sett sedan 2009 och noterar nya toppnivåer. Det finns ganska lite moln på himlen om ens några.

Ska man vara orolig för en större korrigering?

Jag har givetvis inte svaret på frågan. Jag kan inte spå framtida börsutveckling. Jag försöker istället spå vinstutvecklingen på enskilda bolag.

Börsen som helhet kan vara högt värderad vilket jag tycker att den är idag. Men enskilda aktier kan vara undervärderade. Jag försöker att skilja på hela marknaden och på de bolag jag själv äger.

Ett exempel är följande:

AIG har enligt mig en uthållig vinstnivå, i dagsläget, på ca 6 USD årligen (bygger på ROE 10 %)
Citigroup 6 USD årligen (bygger på ROE 10 %)
Protector har en uthållig vinstnivå på ca 3,6 kr

Jag anser att följande bolag är värda en bra bit över de kurser som de idag handlas till. Så länge de handlas på en nivå där jag finner bolaget undervärderat så kommer jag att köpa oavsett om börsen gått upp eller ner eller stått still. Därför kommer jag troligen att ligga ganska fullinvesterad under långa perioder. Finns det inga köpvärda bolag kommer jag att ligga likvid. Trots börsuppgång under många år nu kan jag räkna upp ett 20-tal bolag, som jag följer, som jag anser vara köpvärda.

Jag kommer alltid ha en del likvider för att fånga upp aktier vid större nedgångar eller extrema bolagshändelser men i övrigt litar jag på de insättningar som jag gör månadsvis och den utdelning som portföljen producerar. Att köpa regelbundet i en nedåtgående marknad under en längre period kommer bli riktigt bra. Även om aktiekurserna kommer att gå ner långt under dagens kurser så kommer de på sikt återhämta sig om min uthålliga vinstnivå är korrekt beräknad.

Jag är inte tillräckligt bra på att spå hur börsen ska röra sig som helhet utan får förlita mig på mina värderingar av mina innehav. Jag tror att det kommer att kosta mig mer att försöka spå framtida börsutveckling än att sitta med hela vägen ner några gånger.

Vad säger ni? Tar ni hänsyn till hur börsen som helhet går? Känner ni oro för ett fall efter en så stor uppgång som vi haft?

26 kommentarer:

  1. känns bekvämt att följa dig!
    /kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tar det som en komplimang! :)

      Radera
  2. Jag följer dig lite till och från. Håller enbart på med fonder för att jag anser att jag förstår mig bättre på makroekonomi, geopolitik etc och går in på områden/geografiska regioner som jag tror på. Sommaren 2007 gick jag ur börsen helt och låg i räntepapper till våren 2009. Trots att jag är ganska "feg" och nöjer mig med 10% år så har det ändå totalt sett varit en ganska bra deal. När jag läser din blogg blir jag dock allt mer sugen på att börja med lösa aktier för att kunna nå en bättre avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent generellt tycker jag att man ska använda en strategi som passar sig själv. Om din har funkat så ska du nog fortsätta med den. Börjar man jaga högre avkastning så kan det nog gå åt pepparn.

      Radera
  3. Varifrån får du uppgifter om P/E-talet på börsen? Eller är det en uppskattning?

    Själv har jag samma inställning som du, jag låter inte makro avgöra mina inköp utan tittar på priset. Fast jag har börjat tänka mer och mer på hur mina bolag skulle klara sig i en nedgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en uppskattning men siffran går att hitta om du googlar.

      Radera
  4. Jag är fruktansvärt orolig för börsens utveckling. Seth Klarman, Carl Icahn, Prem Watsa och Vito Maida varnar alla för börsens kraftiga övervärdering. Faktumet är att de värderingar vi ser idag ALDRIG kunnat upprätthållas under längre tidsperioder. Är ni intresserade om varför börsen är övervärderad se inlägg nedan. Jag har använt mig av värderingsmetoder som rekommenderas av Benjamin Graham och Warren Buffett.
    http://jordholmen.blogspot.se/2014/04/marknadens-vardering2014-04-13-jag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börsen kan vara övervärderad eller inte. Mitt inlägg handlade just om att jag fokuserar på mina egna innehav och dess värdering och inte hela börsen/aktiemarknaden.

      Radera
  5. Svårt att pricka toppar och bottnar och historiskt har det varit bäst att sitta lång i bra bolag.

    “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”

    Peter Lynch

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min filosofi också men alla har vi olika angreppssätt! :)

      Radera
  6. Jag har sålt det mesta, inklusive lite A&J där jag gjorde en otrevlig förlust:)
    Jag tror att det kommer att hända saker efter valet i höst. Vinner S så kan det nog bli ganska tråkigt för dom som råkar ha lite pengar över i plånboken. Så fram till Oktober-November kommer jag att ligga 90% likvid förutom några små kryddor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska göra det som känns rätt och det är aldrig fel att ta en vinst, eller en förlust.... :)

      Radera
  7. Svårt att hoppa in och ut när man börjar få ihop lite kapital. Det blir mkt courtagekostnader och vad är alternativen liksom?

    Tuffa 2-3% på ett räntekonto och sitta och hoppas på en börskrasch?

    Klart man ska vara försiktig med när värderingarna generellt är höga men ska man alltid vänta in en börskrasch kan man få sitta på läktaren väldigt länge. Det kanske funkar för en del. Jag har rätt svårt för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är också ett problem att man inte vill ha för hög omsättning i portföljen. Man får va lite försiktigare med månadsköpen istället om man känner att det börjar braka söderut.

      Radera
  8. Det är liksom inte meningen att man ska exakt pricka bottnar och toppar, det kan ingen. MEN man kan ganska lätt se om börsen är överköpt eller underköpt dvs om vi står på "övre delen" eller när vi accelererar mot botten. Man är aldrig fullinvesterad eller helt likvid men investerar i bra stabila bolag samt säljer av lite grann ju närmare toppen vi når och köper tillbaka i de stabila fina bolagen som är inne i konjunktursvacka ju längre ner vi kommer. Ungefär 5-15 års uppgångar och oftast 1-4 års nedgångar! :)
    Men aldrig fullinvesterad nära en topp..och aldrig fega när världen går under (dvs nära en botten) :)

    Trevlig helg
    mvh
    tlwc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkter. Men jag kan inte heller veta när vi är i övre delen... Det har pratats om nedgång sen 2011.... Nu är vi upp över 50 % sen dess.

      Radera
  9. Omöjligt att veta var man befinner sig i börscykeln. Däremot tycker jag att man måste vara flexibel (likvid) och köper NK (dvs bra bolag) när de har 50% rea (svårt att fatta beslut när aktiekursen har fallit kraftigt) däremot har jag olika strategier.

    1)Bra bolag med mindre belåningsgrad.

    2)Ligger ganska likvid....40% just nu av flera anledningar (bolån och relativt svårt att hitta bra bolag som är tillräckligt lågvärderade..

    3) Smart Beta..... äger utländska aktier i olika industrier. Till och med factorbaserade ETFr

    4) "Följer" vad framgångsrika investerare gör i USA genom SEC filings.

    Bloggen kommer att vara mycket spännande när bearmarknaden kommer! Jag vet att du kommer att klara dig galant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra råd och synpunkter. Och tack för de fina orden! jag ser fram emot en sättning och hoppas jag är lika positiv till sättningen efter minus 30-40 %.... :)

      Radera
  10. Det fungerar inte riktigt att ha lågt värderade aktier när en större sättning på börsen äger rum. Allt följer med ned. Däremot kan det vara värt att kolla in aktier med lågt beta. Allt onyttigt brukar annars klara sig bra vid en börsnedgång. Swedish Match, Cloetta. Carlsberg, Betsson...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är riktigt allt åker ner vid en sättning men bra bolag kommer igen väldigt snabbt sedan. Bara att sitta still och fylla på alltså. Skräpbolagen kommer inte igen däremot.
      Visst man kan pricka bottnar och toppar med tur men i längden är det bäst att sitta lång i bra bolag lätt att missa uppgångar annars.

      Radera
  11. Glad to have found your site. Keep up the good work! DB Product Review

    SvaraRadera
  12. Personligen blir jag salig över "intrinsic value" och säkerhetsmarginal. Då kan jag mer fokusera på bolaget och mindre på börsens rörelser. Tycker det är sunt att man "alltid" sitter med kassa för potentiella köp och just vid sättningar så finns tillfället för just det. Sedan finns det inget att köpa ja då får man göra det svåraste som finns, d.v.s inget : ) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lättare att fokusera på värde än kursutveckling och börsutveckling. Det gör det hela mycket enklare och mindre psykologi. Att dessutom sätta in pengar månadsvis tillsammans med inkommande utdelningsr gör att man kan köpa på rätt bra när det går ner.

      Radera
  13. Om man tittar historiskt är vi nog ganska nära toppen nu. Uppgången har varit stor och pågått ganska länge. Börsutveckling brukar vara som att köpa en "Rolexklocka" i Thailand: "same, same, but different". Uppgång följs av nedgång, men inte exakt likadant varje gång. Att pricka dessa svängningar är omöjligt, så rådet är, som alla är inne på; köp bra bolag som helst är lågt värderade och behåll dem. Amhult 2 är ett typexempel på köp och behåll.
    För svensk del är valet i höst en joker. Om jag läst rätt så har börsen gått bättre under (s)-regeringar än borgerliga. Tidigare sa man ju att om de borgerliga vinner så går börsen upp en vecka och ned 4 år och tvärtom. Denna gång är det inte så enkelt; det finns ju inget (s)-alternativ utan, som Göran Greider påpekat, bara "fyra nyanser av rött" som alternativ till Alliansen. Vad det skulle innebära med en ny regering med ett stukat (s), kaxigt (mp), ett vänsterparti som vill förbjuda "vinster i välfärden" för att stödja (s) och ev. ett FI, som vill avskaffa frihandel, förbjuda spekulation och ha en "feministisk ekonomi" är svårt att förutspå. Lätt kaos och högre räntor är ett bra tips./Lars

    SvaraRadera
  14. Andra typer av bolag som kan vara v intresse på riktigt lång sikt och i nuvarande höga börsvärdering är sådana som har 1/starka finanser, 2/realtillgångar, såsom skog, mark, hus, vattenkraft m.m. Exempel kan vara SCA, Holmen, Amhult 2, Skanska, JM.
    PÅ riktigt lång sikt hittar vi nog vinnare bland substansrika bolag med tillgångar i ex-Sovjet o angränsande regioner. Dessa är nu utbombade och en del går säkert i KK. Men för den långsiktige kan t.ex Alpcot, Black Earth, Rusforest och Latvian Forest och liknande vara intressanta. Hög risk, men en mix av detta utgörande 5-10 % av portföljen med 10 års horisont kan bli bra./Lars

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...