söndag 27 april 2014

Why AIG Could Double in Five Years

Barrons har i helgen en mycket intressant artikel om AIG. Artikel sammanfattar mina tankar om AIG mycket väl. Känns nästan som att de har varit på bloggen och hämtat information, men jag saknar källhänvisningen... ;) När man läser artikeln kan man också dra parallellen med Citigroup som befinner sig i ett liknande läge.

"Over the long term, higher returns on equity could convince investors that AIG is worth 1.25 times book value, putting it between Zurich Insurance Group (ZURN.Switzerland) and ACE Limited (ACE). That valuation on an $83 book value would put the stock at double its recent price, not including dividends". 

Ett lästips för söndagen. Artikeln finner ni här

I övrigt så skrev jag i veckan ett inlägg om Immofinanz. Imorgon kommer Immofinanz handlas exklusive BUWOG och BUWOG börjar att handlas på Frankurtbörsen. Mycket spännande att se vad marknaden sätter för värde på detta. Matematiskt, med en rationell marknad, ska det förstås vara samma värde som i fredags men så enkelt är det inte. Jag tror det kommer att bli ett annat värde, förhoppningsvis högre. Läs gärna mina tankar kring detta här.

Nästa vecka är det dags för utdelning i Protector (2 maj) vilket är årets största utdelning. Kursen har börjat röra sig uppåt. Det ska bli intressant att se om vi trycker oss över 30 nkr innan utdelning. Just Protector är en aktie jag kan tänka mig att öka i och i samband med utdelningen kan vara ett bra läge. Skulle kursen stå runt 28 nkr vid utdelning så kanske man kan plocka in fler aktier på 26 nkr. Ett pris som jag gärna betalar för Protector.

Ha en riktigt trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. En dubblingspotential på 5 år är väl inte så mycket att skriva hem om..;-) Protector lär väl minst tripplas på den tiden plus fina utdelningar...

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar ligga tungt i Protector? :) Jag tror AIG dubbling går snabbare och sen kommer utdelning mm. Men 15 % årligt avkastning ex utdelning räcker mer än väl för mig. Risken är dessutom låg.

      Avseende Protector så tror jag också starkt på den då den är näst största innehavet efter Amhult 2. En dubbling på några års sikt är inte omöjlig för Protector heller och dessutom god utdelning.

      Radera
    2. Hej ägmintid,

      jag kollade på grafer över protectors kurser, då speciellt förra året. Jag såg inget kursfall i aktien vid tiden för utdelning förra året. Så kanske inte blir nåt kursfall motvarande utdelningen i år heller. vi får se.

      Radera
    3. Vi får se. Vid en rationell marknad kommer aktien backa ca 1,75 nkr

      Radera
  2. Dubblering med en låg risk låter inte helt fel. Lite nyfiken på varför du väljer att köpa Protector efter utdelning och inte innan. Är det för att återinvestera utdelningen samtidigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte för att återinvestera utdelningen utan för att kursen troligen kommer backa ca 1,75 nkr när utdelningen avskiljs.

      Radera
    2. Så du finner Protector köpvörd till 28 NKR men inte till 27,50 där den har legat de senaste veckorna ;) Jag måste dock medge att jag nog kommer attt göra samma mistag, då jag titta på att köpa en aktie som snart kommer med utdelning men som sakta men säkert stiger i värde.

      Jag håller dock med att det generellt är bättre att köpa efter utdelning (specielt så nära utdelningen) då utdelningen beskattas och man inte får fullt värde på udelningen men värdet ofta sjunker lika mycket som utdelningen.

      Radera
    3. Det är väl ej skatt på ISK och kapitalförsäkring?

      Radera
    4. Probus, man blir lätt girig och vill ha ner kursen ordentligt. Skulle gärna öka på runt 26 nkr men det funkar även med 28 nkr. Känns som den kommer handlas upp inför utdelning och sen kanske en svagare period då man kan öka?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...