måndag 7 april 2014

Soppan D. Carnegie kokar vidare

Intervallet på 35-45 kr var oseriöst redan från början.

Nu blir det ännu mer oseriöst.

Idag skriver di.se  att bolagsledningen samt ABG Sundal satt en "inriktning" för teckningskursen på 39 kr.

Luddigt är bara förnamnet.

Längre ner i artikeln framgår att ett formellt styrelsebeslut om teckningskursen ska tas imorgon.

Det innebär att de sätter ett intervall på 39 kr efter att sista dagen för anmälan om teckning har löpt ut.

Jag måste säga att det är oerhört dåligt skött. Man kan också fundera på om vad det säger om verksamheten. Jag drar dock inte för stora växlar av inkompetensen kring noteringen då företagsledningar brukar vara bättre på att styra företag än att kommunicera med ägarna och allokera kapital på bästa sätt.

Sen funderar jag också på vad ABG Sundal sysslar med. De borde vara tillräckligt rutinerade för att sköta detta på ett smidigare sätt.

Summan av kardemumman är ändå att värderingen är rimlig oavsett teckningskurs och om det blir 39 kr så är det en värdering i nivå med eget kapital och då finns det inte mycket att klaga på.

Det är bara att hålla tummarna för att bolagsledningen är bättre på fastighetsförvaltning än kommunikation...

Trevlig kväll!

7 kommentarer:

  1. Vilket pris aktier noteras till verkar vara hälften svart magi och hälften slump men tack och lov är marknaden effektiv så det blir ju rätt ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknaden effektiv? Ja, över tid, tror jag också det....

      Radera
  2. Tecknade 300st men det drogs unga pengar? Stod att man skulle ha tillräckligt med pengar på kontot den 7e April?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengar ska finnas på kontot men likviddagen är några dagar senare.

      Radera
  3. Hur stor tilldelning tror du är rimlig att förvänta sig att få?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte en aning men jag tror den övertecknas så att man inte får alla man vill ha.

      Radera
  4. Jag tecknade också. Jag tycker också att affärsmodellen verkar bra. Låg risk med bostadsfastigheter och driftsnettot ser ut att kunna ge en långsiktigt god avkastning med hyreshöjningar av beståndet. Bra komplement till Victoria park om man vill ha lite högre koncentration kring stockholmsmarknaden.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...