söndag 6 april 2014

Skagen fonder om Citigroup

Skagen fonder har kommit ut med sina statusuppdateringar för mars.

Skagen Global skriver lite kort om Citigroup. Jag gör en liknande bedömning och har adderat fler aktier i Citigroup ett antal gånger de senaste månaderna.

Nedan Skagens ord om banken:

FED rejected Citi’s capital plan 

• Summary: The Fed surprisingly rejected Citi’s 2014 capital plan. Citi asked to implement a share buy-back plan and increase dividends to its shareholders. The reason for the Fed’s rejection was insufficient processes
and bad practice when it comes to projecting revenue and losses in stressful scenarios.

• Implications: The Fed’s objection is clearly a set-back for our capital-return driven investment thesis. With
higher excess capital, it will be harder for Citi to reach its target of return on tangible equity of 10% in 2015.
Our capital return story will clearly be pushed forward in time. The good news is that the Fed’s rejection is not based on insufficient capital, but practice and processes. The latter should be much easier to fix. Citigroup will probably be one of the best capital return stories in the US banking universe when the relationship with the Fed/regulators has improved. We believe that our patience in waiting for a strong 2015 capital return story will likely be rewarded given today’s low valuation (0.7x book, 0.85x tangible book and P/E 2014e<10).

I övrigt var det inte mycket nytt från Skagen. Men ibland glimmar det till med ett eller annat guldkorn.

Trevlig kväll!

9 kommentarer:

  1. Vad finns i tangibles?
    Ernesto

    SvaraRadera
  2. Glöm det tankevurpa på kvällskvisten

    Ernesto

    SvaraRadera
  3. Själv gillar jag Skagens marknadsrapporter mycket högt.
    Det brukar ofta finnas några korta skrifter om hur Skagen ser på "värdeinvesteringar", som med fördel kan användas som påminnelse även för egna aktieinvesteringar.
    Rekommenderar att kolla deras marknadsrapporter på hemsidan, det finns många guldkorn där.....

    Besser

    SvaraRadera
  4. Angående Citigroup har jag diskuterat caset med samma kompis som tidigare avrådde mig från att teckna i D.Carnegie, vilket han nu ändrat fot om :-), i alla fall så tror vi båda två att det än så länge inte är någon brådska att öka i Citigroup.

    Ägamintid, du skulle ju bottenfiska på 40-45 usd i Citigroup, jag blev sugen själv på göra samma sak om möjligheten uppstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska köpa fler aktier. Nuvarande pris känns ganska bra. Jag ska bara se hur många Carnegie jag får innan jag går till handling.

      Radera
  5. Vad tycker du om VOYA usa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad det är för bolag....

      Radera
  6. 92k omsatta aktier i Amhult2. Vad händer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Någon ville ut med många aktier.... Inga nyheter vad jag kan se.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...