måndag 28 april 2014

Sålt Lollands Bank, Banknordik och D. Carnegie

De mindre danska bankerna åker ut. Jag tackar för resan som varit mycket bra. Innehaven är väldigt små och påverkar knappt helheten. Värderingarna är låga för båda bankerna. Banknordik har jag varit tveksam till ett tag då det tar betydligt längre tid för dom att få ordning på den danska verksamheten. Risk finns för en nedskrivning av goodwill-posten om de inte börjar redovisa vinst i Danmark. För Lollands ser det bättre ut.

På tal om danska banker så börjar jag faktiskt bli lite sugen på Sydbank som är den bank som ännu inte återhämtat sig från krisen. Sydbank är en av de medelstora bankerna i Danmark och har historiskt haft en mycket hög avkastning på eget kapital. Aktien handlas kring P/B 1 och P/E på 7-9 på nästa års vinst. Uppsidan torde vara ganska stor och nedsidan relativt begränsad.

Pengarna ska användas till att bygga på några av de aktier som redan finns i portföljen.

Jag sålde även av D. Carnegie. Jag har läst lite mer om affären och väljer att avvakta till mer information finns kring den. Risken är att det kommer bli en enorm kurspress med alla nya aktier som Carnegie ska betala med. Känner mig lite velig kring Carnegie, inte helt trygg med innehavet och väljer att ta hem vinsten tills vidare. Kommunikationen kring affären förbryllar mig också. When in doubt stay out....

Avknoppningen av BUWOG är genomförd. Just nu handlas de båda aktierna, separat, lägre än stängning i fredags... Dock handlas BUWOG högre än vad jag väntat mig. 13,50 EUR ger en värdering nära P/B 1 vilket får anses vara en ganska hög värdering. Immofinanz i sin tur handlas till ca 55-60 % av eget kapital. En mycket låg värdering som hänger ihop med deras exponering mot bl.a. Ryssland och östra Europa.

Portföljen ser ut enligt nedan. Hoppas kunna minska aktiviteten nu och öka i befintliga bolag och kanske något nytt.







11 kommentarer:

  1. Det är nog ett bra drag att koncentrera portföljen lite. Svårt att hålla koll på 20-30 bolag vara många utländska samtidigt som du jobbar heltid, är småbarnsförälder, bloggar och snart trädgårdsarbete...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns lite att göra... :) Men dygnet har 24 timmar.

      Radera
  2. Jo, jag trodde jag hade D Carnegie skulle upp som ett raket! Sitter lite nervös nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bra på sikt med Carnegie.

      Radera
    2. Tack! Mår lite bättre nu :)

      Radera
  3. Känns det hopplöst med Immofinanz eller kommer du öka med förhoppning om kursökning på lite längre sikt om/när det lugnar sig österut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger lugn. Substansrabatten är väl tilltagen och över tid borde det bli mycket bra. lite återköp av egna aktier hade inte skadat i Immofinanz. Nu ställer de ju in utdelningen för 2014 och kan använda pengarna till tillväxt, amortering och kanske lite återköp?

      Radera
  4. ägamintid : Hur känner du för ARCP just nu, gått ner kraftigt det senaste och jag har inte hittat någon mer information angående avknoppningen till ARCM.
    Aktien tappade 3% senast i går( ser just nu att den är upp 3% idag istället), jag överväger att öka på innehavet lite.
    Hälsningar // C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ökade på 12,70 igår. De pressas av ett rykten att de ska köpa NRF vilket idag förnekas. Jag vill ge ledningen tid att bevisa vad de går för. Än så länge har de mest köpt bolag. Vill gärna se hur de förvaltar portföljen också. ARCM löper på som planerat men det blir ingen stor spin-off utan ganska obetydlig jämfört med ARCP.

      Radera
  5. Lite uppdateringar kring Van lanschot skulle uppskattas. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte hänt så mycket. Bolaget presenterade ett ok bokslut och drog till med en utdelning på 20 cent som var lite oväntad. Om fastighetsmarknaden i Holland vänder, vilket mycket indikerar, så kommer det gynna bolaget skarpt. Ett bolag som Van Lanschot handlas vanligen till 1,5 gånger book value medan Van Lanaschot nu ligger på ca 0,5. Jag anser att aktien är alldeles för billig men det behövs tecken på en vändning för bolaget innan en kraftig uppgång startar. Jag sitter lugnt i båten och väntar.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...