tisdag 15 april 2014

Inköp Mekonomen



Jag ökade en aning i Mekonomen och portföljandelen uppgår nu till ca 5 %.

Mekonomen gick starkt efter mitt första inköp och steg från runt 155 kr till 185 kr. Utdelningen avskiljdes för några dagar sedan och aktien har sedan dess backat.

Caset är oförändrat sedan jag skrev om det första gången. Ni läser mina tankar om Mekonomen i nedanstående inlägg.

Genomgång Mekonomen

Jag har för avsikt att bygga upp ett väsentligt innehav i bolaget och kommer att köpa fler om aktien fortsätter att backa.

Trevlig kväll!

5 kommentarer:

  1. Och imorgon ramlar utdelningen in! Du som är insatt i Mekonomen, funderade lite på hur Kenny Bräck har fått sin plats i styrelsen? Han känns lite malplacerad i samband med namn som M. storch och A. Axsson Johnsson. Är det en ren marknadsföringsgrej tror du?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte. Men antagligen kan ha mycket om branschen. Säkert också en hel del PR. Maila honom och fråga?

    SvaraRadera
  3. En fråga utöver blogginlägget, ter det sig som så att ägamintid någon gång tittat på byggmax. Jag har själv sedan i höstas börjat bygga poster där med förhoppningen om fin avkastning över tid.

    Positivt:
    - Ökad omsättning
    - Ökad vinst (inte mycket)
    - Ökad utdelning
    - Ökat eget kapital

    Negativt:
    - Ägarbilden
    - Företagets ålder på börsen
    - Generellt konkurrensen inom området

    MVH

    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte gjort. Det som gör att jag inte har gjort det är att jag tror att konkursen, som är mördande i branschen, gör att de verksamma bolagen kommer att se sina marginaler sjunka. Jag ser inte vad de olika bolagen har för "vallgrav".

      Radera
  4. Vad säger du om Handelsbankens rekomendation om Mekonomen idag? Det känns inte positivt direkt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...