onsdag 30 april 2014

Inköp A&O Johansen



Under gårdagen ökade jag på mitt innehav i AO Johansen. Innehavet motsvarar nu ca 10 % av portföljen och är mitt 5 största innehav efter Amhult 2, Protector, Citigroup och AIG.

Caset AO Johansen har inte förändrats sedan jag skrev om bolaget för ett tag sedan. Läs min analys här.

Bolaget ger inte ut mycket information så nästa tillfälle att få ta del av utvecklingen blir 20 maj då bolaget släpper sin Q1.

Några utvalda nyckeltal (2013 års resultat)

Antal aktier ca 500 000 st
Aktiekurs 1500 danska kronor
Börsvärde 750 miljoner danska kronor
EV ca 860 miljoner danska kronor
EV/EBT 6,7
EV/EBIT 6,6
EV/EBITDA 5,2
ROE 12 %
ROA 7 %
P/B ca 0,85
P/E ca 7,4
P/FC ca 8,0
Soliditet 60 %
Räntetäckningsgrad 64
Direktavkastning 0 %


Trevlig helg!



21 kommentarer:

  1. Det är en preferensaktie, eller hur? Vilken rätt till utdelning har man som aktieägare?

    SvaraRadera
  2. Finns ingen begränsning men det finns heller ingen utdelning. Dock har de kapacitet att dela ut ca 200 dkr per aktie årligen. Men nu ska de bygga nytt lager för hela kassaflödet, utan att låna.

    SvaraRadera
  3. Hej! Hur fick du upp ögonen för just detta bolag, det ligger ju inte precis på största listan :)? Slump? Screener? Tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick ett tips på bloggen tror jag. Läste in mig ordentligt och insåg att det ser riktigt bra ut. Bolagen kommer ofta in i portföljen genom tips, screening eller slump. Hålla ögonen öppna och snabbt analysera tips och idéer. De flesta blir inget av men ibland blir det riktigt bra.

      Radera
  4. Hej! Lite nyfiken på om du kollat upp Bonheur som Lundaluppen köper för fullt, vad är dina tankar kring det isåfall?

    Tack för en mycket bra blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inget om branschen och väljer att avstå. Luppen har gjort en gedigen analys men bolaget är utanför min kompetenszon.

      Radera
  5. Du har förstås koll på detta bolag men det är ju inte alltid det fungerar som i Sverige med utländska aktier. Det verkar som det är preferensaktier i bolaget som är noterade när jag kollar ÅR. Vad tror du om detta kanske det är därför man inte ger någon utdelning för att slippa ge för preffarna..? Vad har man gentligen för andel i bolaget preffar fungerar ju annars bara som en obligation.


    "Af selskabets aktiekapital på 57.000 tkr. udgør 5.640 tkr. stamaktier og 51.360 tkr. præferenceaktier. Hver stamaktie a 1.000 kr. har 100 stemmer, mens hver præferenceaktie a 100 kr. har 1 stemme. Ud over forskellen i antal stemmer adskiller de to aktieklasser sig på følgende punkter:
    Stamaktierne er ikke omsætningspapirer. Præferenceaktierne er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen A/S. Præferenceaktiekapitalen
    har ret til forlods udbytte på 6 %. I tilfælde af likvidation dækkes præferenceaktiekapitalen forud for stamaktiekapitalen.
    Ændring af selskabets vedtægter kræver, at 2/3 af de afgivne stemmer samt 2/3 af den repræsenterede kapital på en generalforsaming"

    SvaraRadera
  6. Jaså, du är här också Curt. Samma svar som på BS:

    Om du dock går tillbaka till före krisen satte in så delade AO dock ut 3-4 %, så jag tror att det angivna skälet verkligen är den största orsaken. AO skall köpa tillbaka egna aktier och då är Sanistål-posten det logiska alternativet. Sanistål med skröplig ekonomi (mycket stålrör tror jag) vill säkert också komma ut ur ett innehav, som inte blev vad de trodde. Inget förvärv och sen till råga på allt ingen utdelning. AO stärker nog sin förhandlingsposition gentemot Sanistål genom att inte lämna utdelning. Voilà, ytterligare en anledning till att skippa utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de skulle köpa Saniståls aktier har jag diskuterat i tidigare inlägg om. Det vore en home-run utan dess like och skulle skjuta aktien över 2000 dkr i ett nafs. Med ett års fritt kassaflöde och lite belåning på det så är de av med Sanistål och ett magiskt mycket trevligare case. Jag hoppas de gör det inom 3 år. Jag har tid att vänta.

      Radera
  7. Anonym (Balkemyr) Jag tycker inte du svarar på frågan du som är insatt i aktien. Är det en vanlig preferensaktie eller inte? Om det är en preff är det ju ointreessant att spekulera i annat än utdelningar och då är ju aktien vansinningt högt prissatt. En viktig fråga alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en pref-aktie och den enda som finns noterad. Kolla historiskt kursutveckling om du tvekar. Finns inga som helst restriktioner för aktien.

      Radera
  8. Samma diskussion som på Börssnack ser jag. Det är för mig helt obegripligt att investera i ett företag utan att vara 100% säker på förutsättningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS! Kanske bäst att ta det på engelska danskan är svår...

      Radera
  9. Om jag var du med pengar investerade i aktien skulle jag maila företaget för att få reda på vad som gäller en gång för alla.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret hamnade fel...
      PS! Kanske bäst att ta det på engelska danskan är svår...

      Radera
  10. Curt G Östlund/WBuffe

    Du får det att låta som om en preferensaktie är något negativt. I grunden är det en fördel, men med restriktioner såsom i Klövern kan det ju vara begränsande. Varför skall vi kontakta företaget när det står svart på vitt på hemsidan. Vad nyttjar det att få samma svar svart på vitt i ett e-brev?

    Du rider på höga hästar och inkompetensförklarar åt höger och vänster. Jag läser alltid igenom årsredovisningar före investeringar och hittade inget underligt med AO. Att inte förstå din fråga är inte samma sak som att ha gjort dålig research.

    Hoppas att du kan koncentrera dig på det viktiga hädanefter. AO är en fundamentalt otroligt lågvärderad aktie trots att Danmark just nu knappt börjar komma ut ur en byggkollaps. Vad händer om byggsektorn i Danmark verkligen får luft under vingarna samtidigt som AO återköper Sanistål-aktierna. Vinster på DKK 400-500/aktie efter skatt?

    Att påstå att AO är illikvid, som du skrev på Börssnack, är ju också lite knasigt. Är du medveten om att aktien kostar ca SEK 1800? 'Småposter' om 20-30 aktier är med andra ord hyfsat stora och jag har märkt att det är rätt mycket dolda storposter också.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok min danska är inte den bästa kan du då redogjöra för skillnaderna mellan stam och preff i bolaget och på svenska preffar som mer fungerar som en obligation som ofta kan inlösas efter stämmobeslut. Hoppas du klarar det om du investerat annars kan du ju maila företaget? :-)

      Med illikvid så handlar det mycket om väldigt stor spread mellan köp och sälj. Om man då går in med större belopp
      så får man går ner mycket om man vill ur lite snabbt.

      Radera
    2. Jag känner för övrigt igen din skrivning från BS Balkemyr och där kunde du inte förklara detta trots att du haussar för bolaget...

      Radera
    3. Svaret på er fråga tror jag är följande:

      "Holders of preference shares shall have the right to an advance distribution of a
      cumulative dividend of 6%. When the preference share capital has been given a 6%
      annual dividend, a similar dividend percentage shall be paid to holders of ordinary shares.
      If further dividends are made payable, ordinary shares and preference shares are entitled
      to the same dividend percentage."

      Källa: http://www.ao.dk/Portals/0/HR/investor/Articles%20of%20Association%2021-03-14.pdf

      Radera
  11. Tack Kenny. Ok jag förstår bara ett skydd mot övertagande med dessa preffar där stamaktierna har mer röster. Det är väl mycket därför företaget är så gammalt och det är väl risk att det stampar vidare likadant... men rätt som det är så händer det något får vi hoppas.

    SvaraRadera
  12. Här kommer svart på vitt: Jag mailade bolaget.

    Hej Bert



    Hermed mine svar:



    Why do you just have preference shares quoted?
    Well this is probably family history. The preference shares was listed in 1963


    Do the preference shares have a predetermined price when you (The Company) can buy them from the shareholders?
    No



    Are there any negative aspects owning the preference shares?

    No. But the positive is that Preference shares is entitle to a cumulated dividend on 6 % pa. before the Ordenary shares can get dividen.



    Regarding Sanistål - Do you have any thoughts on buying Sanistaals shares and cancel them? AOJ defenitely have the financial ability to do this and i would be great for all shareholders.

    Yes it was mentioned as a possibility at our shareholders meeting.



    If you have any further questions – Please contact me

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...