söndag 13 april 2014

Inköp D. Carnegie



Jag har varit aktiv nu ett tag. Förutom köp i Citigroup och Amhult 2 hann jag även med att plocka in ytterligare aktier i D. Carnegie. Jag fick ju bara 300 st vid när jag tecknade i nyemissionen. Nu har jag fyllt på med ytterligare aktier motsvarande 5 % av aktieportföljen.

Jag har skrivit en del om D. Carnegie tidigare här på bloggen. 

Jag tror på bolagets affärsidé och även om jag betalade 1,1 gånger eget kapital så kan jag stå ut med det då det egna kapitalet kommer att växa framöver. Det finns 44,8 miljoner aktier vilket ger ett marknadsvärde på bolaget på ca 2 miljarder. Bolaget har ett eget kapital på ca 1,8 miljarder.

Förutom att bolaget kommer att höja hyror, och därmed driftnetto och substansvärde, så finns det även en "joker". D. Carnegie har betalat ca 10 000 kr per kvadrat för hyresrätterna. Om ett antal år när större delen av bostäderna är renoverade så torde det inte vara omöjligt att man vill ombilda till bostadsrätter. Det finns en betydande uppsida i och med detta då vi alla vet vilka priser som råder i Stockholm. Renoveringarna bör ha en positiv effekt på levnadsförhållandena i förorterna och på sikt skulle en omvandling till bostadsrätter öka den sociala statusen i områdena. Min tes är ett långskott men ändå intressant både ur ett aktieägarperspektiv och boendeperspektiv.

Vad är D. Carnegie värt? Per idag skulle jag kunna tänka mig att marknaden kan värdera bolaget till 1,2-1,5 gånger eget kapital. Det skulle innebära 50-60 kr. Jag har alltså inte köpt aktien till något fyndpris. Potentialen är dock stor på sikt om bolaget genomför den resan som man tänker sig göra. Aktierna kommer att ligga i portföljen under lång tid så länge bolaget spelar korten rätt. Jag har även planerat att köpa in några styck till min son med en placeringshorisont på 18-20 år.

Risken ser jag som måttlig. Bolaget äger många hyresrätter och vakanserna är låga och låga lär de förbli över en överskådlig framtid. Den största risken, som jag ser det, är att bolaget förvärvar nya fastigheter till överpris. Bolaget har nu mycket pengar som ska sättas i arbete. Jag hoppas att de nu kommer att användas på bästa sätt.

Vad säger Ni om bolaget? Är några av bloggläsarna ägare?

Ha en skön söndag.


16 kommentarer:

  1. Nej något fyndpris är det inte på Carnegie frågan är vad som händer med fastighetsaktierna överlag om/när räntorna börjar ticka upp....
    Har du inte övervägt att öka i billiga Protector istället? P/e under 7 och direktavkastning över 6 % och det för ett bolag som växer fint vad mer kan man begära? Lite insiderförsäljningar trycker nu men att en avgående styrelseledamot säljer och en annan tar lite vinst skrämmer i alla fall inte mig utan ger ett köptillfälle istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan mycket väl tänka mig att handla mer aktier i Protector. Går de ner en bit till så kan jag tänka mig att slå till.

      Radera
  2. Rinkeby, Husby kommer aldrig få en högre status, hänger inte på vem som äger/förvaltar bostäder där, snarare hur området uppfattas i stort. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vem vill köpa bostadsrätt i Rinkeby. Socialen som väl är den störste hyregästen gör det knappast....

      Radera
    2. Det är möjligt att det förblir så. Men en upprustning av interiören är en början om man vill göra något åt statusen i området. Omvandling till bostadsrätt ser jag som löken på laxen om det skulle inträffa.

      Radera
  3. Vi kommer iaf. få se en Börsveckan-effekt imorgon då dom i morgondagens nummer har plockat in aktien i BV-portföljen. Själv är jag lite förvånad till mångas inställning till fastighetsbolag. För inte så många månader sedan så pratades det ganska allmänt på bloggar om en förestående fastighetsbubbla med 30-40% värdefall. Idag blåser vinden åt andra hållet och folk köar för att köpa aktier i fastighetsbolag. Kanske jag som har missat något men när det blir rusning efter något så ska man dra öronen åt sig och kliva av tåget.
    Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och att D. Carnegie kommer att utvecklas väl och att ni som har satsat kommer att få en bra utveckling på er investering.

    SvaraRadera
  4. jag vet inget om Carnegie. Men jag har lärt mig av erfarenhet att aldrig, aldrig gå med i en börsnotering. Informationsövertaget som de som säljer har mot de som köper får med att backa och avvakta. Det är för stor risk helt enkelt att köpa det som några få proffs med insyn försöker sälja till de som ingen insyn alls har. Men, men lycka till.

    SvaraRadera
  5. Sorry, jag ser inte värdet med D. Carnegie och affärsidén, miljonprogrammet har haft ett dåligt rykte under väldigt lång tid och troligen kommer att fortsätta att göra så.... Har du någon gång varit i/sett Flemingsberg? Det krävs ett mirakel för D.Carnegie att renovera ryktet I dessa områden....... jag skulle hellre investera I de fastighetsbolagen som finns I samma områden som D.Carnegie. ..de ska antingen få höja hyra 20% utan att göra någon stor renovering (tack vare D. Carnegies 50% hyraförhöjning) eller bli uppköpt av D. Carnegie för ett högt pris! Som sagt, jag ser inte värdet, bostadsbrist förklarar inte det för mig, inte I de områdena med absolut lägst efterfrågan. Övertyga mig annars någon.

    SvaraRadera
  6. Efter fyrtio års vanvård diskuteras nu miljonprogrammets framtid överallt. Enligt bedömare kan det behövas svindlande 275 miljarder kronor för att rusta upp Sveriges miljonprogramsområden.
    Vem tusan ska betala?

    SvaraRadera
  7. Jag tror detta är en vinnare, precis som all fastighetsinvestering i storstäderna. Ser man på Oslo exempelvis har både sånt som kallats "slum" eller "multikulturella områden" blivit populära och stigit enorm i värde dom senaste 10-15 åren. Detta kommer hända även i Stockholm, frågan är bara hur lång tid det tar...

    Tack för en fantastiskt intressant blogg btw!

    SvaraRadera
  8. Några kommentarer till ovanestående:

    "För inte så många månader sedan så pratades det ganska allmänt på bloggar om en förestående fastighetsbubbla med 30-40% värdefall. Idag blåser vinden åt andra hållet och folk köar för att köpa aktier i fastighetsbolag."

    När det snackas fastighetsbubbla gäller det främst bostadsrätter och även villor. Med priser på 60-70 och t o m 100K per kvm i sthlms innerstad så börjar det lukta bubbla. Men du måste skilja detta från hyresfastigheter, som är en helt annan sak. Här är värderingarna klart lägre, DCARs är värda 10K per kvm. Ingen bubbla här inte.

    "Informationsövertaget som de som säljer har mot de som köper får mig att backa och avvakta."

    I DCAR fanns det ingen som sålde, de tog in nya pengar och huvudägaren som hållit på i 20 år är inlåst i ett år.

    SvaraRadera
  9. Så D.Carnegie vill investera 4500SEK per kvm på deras fastighet som värderas nu till 10000SEK per kvm....... jag tvekar att det lönar sig för (nya)aktieägare att omvandla till bostadsrätter, ! Hyresintäkter på 900kr/kvm vill de höja med 400kr/kvm-år .....hur skapar de värde för de nya aktieägare???

    SvaraRadera
  10. Nix! Tänkte höra om du har några amerikanska företag som du ser ingångläge i nu?

    SvaraRadera
  11. Hur skapar de värde? Ja, titta på proforma redovisningen i prospektet. De omsatte 247 MSEK 2013 och gjorde ett förvaltningsresultat på 104 MSEK. Pengarna de tog in ska satsas i nya fastigheter med liknande lönsamhet (lite dyrare där det dock bli). Finansnettot kommer att förbättras i och med noteringen. Så länge räntorna är låga är bostadsfastigheter en mycket luckratuv affär. Skulle räntan plötsligt dra upp till 6% blir kalkylen annorlunda men det känns avlägset. Att renovera för 4500 SEK per kvm för att under många år framöver få en hyra som är 50% högre låter som en lönsam affär.

    SvaraRadera
  12. Jag köpte på mig aktier i bolaget och delar uppfattningen om den uppsida aktien har på lång sikt.

    SvaraRadera
  13. Så om vi får en fastighetskris i Sverige så kommer bara bostadsrätter och villor drabbas? Högre räntor, som är det enda egentliga "hotet" mot lägre efterfrågan på bostäder, drabbar inte fastighetsbolag med hyresrätter? Dom bara höjer hyrorna i motsvarande grad och hyresgästerna betalar gladeligen?
    Resonemanget att "det drabbar bara villor och BR" faller lite på sin egen orimlighet. Det är lite som att säga att när nybilsförsäljningen sjunker 25% ett år så drabbar det bara Volvo och VW, inte Toyota.
    Blir det höjda räntor, ökade amorteringskrav, sänkta ränteavdrag osv. för villaägare och bostadsrättsinnehavare så slår det självfallet mot hela marknaden då bostadsomsättningen sjunker, priserna faller osv. Det spelar ingen roll om man sitter i en hyrestvåa i förorten, man får vara med och betala ändå...tror jag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...