tisdag 1 april 2014

Försäljning Phoenix Group

För några månader sedan bytte jag Chesnara mot Phoenix Group. Båda bolagen jobbar med livförsäkring och kapitalförvaltning i "closed funds". De monterar alltså ner pensions- och livförsäkringsfonder.

Båda bolagen har den senaste tiden sjunkit kraftigt vilket beror på att pensionsföretagen ska utredas kring hanteringen av investerarnas pengar. Se t.ex. den här länken.

Detta kan få väldigt stora konsekvenser för bolagen vilken gör att jag väljer att det säkra före det osäkra och sälja av mitt innehav. Förlusten landar på ca 7 %. Inget bra facit på några månader. Men samtidigt så var detta väldigt oväntade nyheter som tagit samtliga försäkringsbolag med storm och kraftigt sjunkande aktiekurser.

Försäljningen gör att jag sitter med ganska mycket likvider. Det återstår att se vart jag stoppar in dessa. Till skillnad från Aktiefokus och Snåljåpen kan jag tänka mig att öka i Protector Försäkring. Men kursen får gärna gå ner en bit från dagens nivåer.

Trevlig kväll!

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Va en förlust? Måste vara ett aprilskämt..

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. hehe, tyvärr är det en förlust... Men det har inte varit så många sådana senaste tiden.....

    SvaraRadera
  3. Kommer du använda en del av likviderna och teckna dig för nyemissionen i D.Carnegie?

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ett alternativ. Jag sitter och läser i prospektet nu.

    SvaraRadera
  5. Vad tror du om insiderförsäljningen i protector? Ska man vara orolig? mvh

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...