onsdag 16 april 2014

D. Carnegie - storaffär på gång



Idag meddelade D. Carnegie att man för en dialog med HBS II om en sammanslagning. Om affären blir av skulle det innebära att D. Carnegie fastighetsbestånd ökar från ca 3 miljarder till 9 miljarder, en tredubbling.

De nuvarande ägarna av HBS II Obligo Investment Management AS kommer att bli en stort ägare i D. Carnegie efter sammanslagningen.

Det är svårt att bedöma än hur bra detta är. Styrelsen i respektive bolag ser stora synergier mellan fastighetsbestånden genom en gemensam fastighetsförvaltning och användande av D. Carnegies process för att renovera lägenheterna mm.

Följande artikel finns att läsa i Di.se där D. Carnegies VD uttalar sig kring den eventuella sammanslagningen.

D. Carnegie kommer antagligen/troligtvis att betala ägarna i HBS II med aktier. Hur bra affären blir är därmed mycket beroende på hur många aktier de kommer att få.

Jag antar att det kommer mer information framöver och eventuellt en proformaredovisning där man kan ta del av effekten av sammanslagningen.

Jag drar ingen slutsats om den eventuella affären än men tycker att det ser spännande ut. Bolaget kommer absolut vara aktuellt för en större lista om affären går igenom. Det blir ett mycket stort bolag inom privatbostäder vilket säkerligen kan locka en hel del investorer som vill exponera sig mot denna typ av fastigheter.




10 kommentarer:

  1. Hmm, hur funkar detta med informationsgivningen kring noteringen? Låter konstigt att det kan komma så snart efter utan att det nämns i prospekt eller någonting. Att en sådan diskussion och förhandling pågick känns högst väsentligt för tillkommande ägare.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra fråga... Anmärkningsvärt. Jag vet inte om det finns något finstilt skrivet i prospektet kring den här typen av affärer. Hur som helst så har den stor påverkan. Bolaget blir ett helt annat bolag än vad det var vid noteringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mailade VD för att undersöka vad han säger.

      Radera
    2. Min fråga:

      Jag är aktieägare i D. Carnegie och glädjer mig åt den trevliga resan hittills.
      En fråga angående eventuella samgående med HBS II.
      Varför fanns inget om detta med i prospektet?
      Det är ju högst väsentlig information som fanns tillgänglig i samband med börsnoteringen.

      Svar från VD Ulf Nilsson:

      Hej,

      Denna avsiktsförklaring har förhandlats fram efter notering och skrevs på i går kväll, alltså inte tillgänglig tidigare.

      Mvh,

      Ulf

      Radera
    3. Lundluppen

      Du som kan IT. Varför står det internt serverfel när jag ska twittra? Jag har startat om datorn och loggat in och ut etc...

      Radera
    4. Om det är ett internt fel hos dem, hur kan det påverkas av vad du gör?

      Radera
  3. När ska ett bolag som senast lämna information om väsentliga händelser inför en notering, och vilken information är det som måste lämnas?

    VD säger att en avsiktsförklaring har undertecknats. En avsiktsförklaring brukar föregås av långa förhandlingar. Sedan kopplas ofta jurister in för att formulera avsiktsförklaringen, så det blir just en avsiktsförklaring och inte ett bindande avtal om förvärv.

    Processen brukar ta relativt lång tid, men det kan så klart också gå fort om förutsättningarna är rätt. Det känns dock föga sannolikt att ledningen i bolaget inte haft planer på att ingå en avsiktsförklaring innan noteringen, men det är väl troligen omöjligt att bevisa. Däremot så tappar ledningen trovärdighet enligt min mening, och i förlängningen gör det att aktien ser mindre intressant ut. Jag äger inga aktier i bolaget, och kommer inte att bli aktieägare i framtiden heller.

    /Henning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med dig. Bolaget var inblandat i långt gångna förhandlingar i samband med noteringen. Dock är frågan om de behöver informera om detta? Hade de haft avsiktsförklaringen på plats hade de givetvis behövt informera. Att avsiktsförklaringen kommer nu kan också ha en orsak. Man ville inte skriva på den innan noteringen. Varför kan man undra?

      Angående trovärdigheten så låter jag ledningen visa vad de går för innan jag ger min dom. Kan de skapa aktieägarvärde genom bra affärer så är jag mer än nöjd. Jag kommer att ge dom 6-12 månader att bevisa vad de går för.

      Radera
  4. Oj vilken aktivism! Påminde mig om när jag i svunnen tid bjöd in carl bildt till ett föredrag-sen kom han. Alla var mkt chockade.

    SvaraRadera
  5. Svårt att bli upprörd. Carnegie blir publikt och får en propå om samgående vilket de finner intressant. En extra bolagstämma måste till innan den här affären kan gå igenom och ni får väl resa er där och säga vad ni tycker... men jag tycker ni ska avvakta tills vi får mer kött på benen med siffrorna i fusionen. Jag tror inte ledningen göt någon medveten dålig affär här.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...