onsdag 9 april 2014

D. Carnegie kraftigt övertecknad



Nu på morgonen finns aktierna tillgängliga i min depå och jag kan konstatera, utan att ha läst någon officiell information, att emissionen övertecknades kraftigt.

Jag tecknade 4500 aktier och har fått 300 i tilldelning....

Det känns lite trist då 300 aktier har ett värde på ca 12 000 kr, en ganska liten andel i portföljen...

Jag får inrikta mig på att köpa över marknaden istället. Antagligen kommer kursen stiga idag så det kanske blir köpläge om några dagar när hysterin har lagt sig.

Priset på aktien sattes till slut till 39 kr.

Ha en trevlig dag!

23 kommentarer:

  1. Japp, jag tecknade 10000 aktier och fick 600. Priset verkar ha blivit satt till 39kr till slut.

    SvaraRadera
  2. Första gången jag försöker delta i en nyemission. Tecknade 500 aktier men jag kan inte se något i depån så jag antar att jag inte har fått några.

    SvaraRadera
  3. Teckande 600 fick inga.

    SvaraRadera
  4. Jag tror ni ska vara väldigt glada att tilldelningen blev så begränsad. Hela introduktionen osar oseriöst, vad säger det om bolagsledningen?

    SvaraRadera
  5. De satte 39 kr i fredags, Börspodden gick bland annat ut med detta. Fick också 300 :(

    SvaraRadera
  6. Tecknade 600 via Nordnet men fick noll i tilldelning (får oftast bäst tilldelning där) sen tecknde jag 4600 via Avanza och fick också 300 i tilldelning så det låter som att alla på Avanza fick minimiposten för att ge bolaget så många nya aktieägare som möjligt.

    SvaraRadera
  7. Fick inte en enda aktie via Nordnet. Surt, särskilt när den är 13% upp i skrivande stund men det lär väl backa något tillbaka när klipparna gjort sitt.
    Väldigt mystiskt om tilldelningen mellan Avanza och Nordnet är annorlunda, antar att många av oss har konto i båda så det hade varit bra att veta innan.

    SvaraRadera
  8. Vi som tecknade för minimiposten fick inget alls:/

    Mvh Erik

    SvaraRadera
  9. Jag fick inga. Man kanske skulle ha "chansat" och sätta upp sig på fler så att man iaf fick några. hmm....Jag får väl köpa mig en skvätt av dessa sedan.

    SvaraRadera
  10. Tecknade för 300 på Avanza men fick inga.

    SvaraRadera
  11. Tecknade ett gäng men kammade noll!

    SvaraRadera
  12. Tecknade 2000, fick 300.

    En fråga som för mig blivit aktuell med tanke på intro-hypen som råder för tillfället.
    Ökar chansen för tilldelning om jag tecknar hos flera olika mäklare? Är det till och med som så att chansen ökar genom att teckna både KF och ISK även om det är hos samma mäklare?

    SvaraRadera
  13. Det är ABG som satt tilldelningen och vi och Avanza ska ha fått samma förutsättningar. Det som kan skilja sig är den prioriterade tilldelningen som skedde utifrån befintlig ägande i D. Carnegie.

    Karin, Nordnet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza lovar sina guld- och Prokunder förtur vid nyemmissioner. Hur går detta ihop med om bookrunnern bestämmer tilldeningen? Är det inte så att Avanza/Nordnet tilldelas en post som man sedan intern fördelar?

      Radera
    2. Hej!

      Om vi har möjlighet att styra tilldelningen eller inte beror helt på hur erbjudandet är uppbygt. I de fall där vi själva styr tilldelningen har vi möjlighet att prioritera olika förmånsnivåer, men den här gången var inte det möjligt.

      I det här erbjudandet stod ABG för tilldelningen och utfallet var därmed inget vi kunde påverka. Vi tycker självklart att det är tråkigt att många kunder inte fick tilldelning, men när det är ett såpass stort intresse som det har varit för D. Carnegie är det ett svårt jobb för ABG att göra alla nöjda.

      /Kristoffer, Avanza

      Radera
  14. Jag satte upp mig på 400 aktier och fick 0.

    Jag ringde Avanza som sade att de som anmält att teckna sig för 900 och uppåt fick 300 aktier.

    Jag är besviken. Vill inte köpa över börsen nu. Det verkar vara flera som inte fått, så om alla dessa nu ska köpa över börsen kanske kursen hålls uppe?

    Jag vill då inte betala dyrt över börsen nu direkt, får se om det blir nån möjlighet att komma in till vettig kurs. Ser man på Hemfosa så gick den upp efter noteringen, föll tillbaka lite och steg sen, och steg på rek och ligger nu ca 14% över introduktionskursen.

    Men i jämförelsen mellan Hemfosa och D.Carnegie verkar det varit mycket större sug efter D.Carnegie som nu är uppe mer än Hemfosa var första noteringsdagen.

    SvaraRadera
  15. Jag tecknade mig inte för några aktier. Tänkte fråga er hur ni resonerar lite allmänt kring fastighet och bygg efter Stefan Ingves besked om räntan idag? Jag tolkar det som positivt för investeringar, eller vad tror ni?
    Jag har Peab, NCC, Skanska, Amhult, Hemfosa och Castellum i min portfölj och dom har gått helt okej. Mina funderingar har senaste tiden legat på säljfunderingar men efter dagens utspel kanske man ska ändra det till behåll 6-12mån?

    SvaraRadera
  16. Tecknade mig 29.900 och fick endast 600. Det verkar som att de 2800 privatpersoner som fått tilldelning har de flesta fåt 300 aktier och några få 600 st. Det verkar som att alla privatpersoner tillsammans fick dela på exakt(?) 1 miljon aktier och att institutionerna fick övriga dryga 16 miljoner aktier - snacka om att gynna ABG:s kunder på bekostnad av D. Carnegie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, fick också 600 (sökte 10000). Grämde mig lite att jag inte tog i mer men då spelade det ändå ingen roll.

      Radera
  17. Var glad för det lilla! Aktier kommer garanterat vara över 50 kr innan sommare är slut!

    SvaraRadera
  18. Ja, vad är Carngie värt? Jag skulle säga att en värdering mellan 1,2-1,5 gånger BV är rimligt. Det skulle innebära kurser på mellan 48-60 kr. Jag skulle också tippa på att aktien rör sig uppåt 50 kr. På lång sikt är utvecklingen helt beroende på hur duktiga de är på att skapa substansvärde. Det återstår att se hur de lyckas. Kan de ombilda till bostadsrätter om 3-10 år så kommer aktien att dubblas.

    SvaraRadera
  19. Tycker du det är värt att plocka in mer aktier i Mekonomen nu då kursen backat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter själv och funderar kring det. Kanske, kanske inte.... :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...