lördag 8 mars 2014

Utdelning mars

Försäljningen av Talanx och Vivendi sänkte utdelningen på årsbasis ganska kraftigt under februari.

Inköpet av Mekonomen och Protectors kraftiga höjning gjorde att utdelningen återhämtade sig.


Jag har fortfarande likvider kvar för att bygga upp innehavet ytterligare i Mekonomen vilket även kommer att öka utdelningen.

Prognosen för 2014 är att uppnå en årlig utdelning på 65-70 k på årsbasis.

Immofinanz ska knoppa av BUWOG i april. Det verkar som att man kommer att ställa in utdelningen under året i samband med avknoppningen. Detta kommer att sänka den årliga utdelningen med ca 6 k. Jag har inga problem med detta då jag vill att Immofinanz ska växa vidare och jag ser mycket positivt på avknoppningen och tror att den kan synliggöra värden vilket kommer att öka börsvärdet på de två bolagen tillsammans.

Inköpet av Mekonomen var blott mitt andra svenska bolag. Det känns skönt att få lite exponering mot Sverige. Portföljsammansättningen är jag nöjd med och på sikt har den stor utdelningskapacitet.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Tack för en intressant blogg!

    Har du tittat på det tyska fastighetsbolaget KWG Kommunale Wohnen AG? P/B 0,6, P/E 3 och ROE 18%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte gjort men jag har hört namnet. Om siffrorna som du skriver stämmer så är det riktigt intressant!

      Radera
  2. Är inte riktigt säker på varför du lägger ut dina beräknande utdelningar på dina investeringar då du ej har har ett utdelningsbaserad bakgrunds typ DGI som stödjer ränta på ränta effekten. Utdelningar i sig är ju intressant att få men du skriver ju ofta att casen mer är baserade på värde analays. Där framtida värdeökning baseras på ett högre aktiepris och där man idag kanske stryper utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger ut infon för att det är intressant att följa utdelningen eftersom vi förr eller senare ska leva av den. Jag jobbar ju precis som du påpekar med en annan typ av investering än DGI så egentligen är informationen överflödig. Men som påpekas nedan av xperimentinvest. Varför inte lägga ut det ändå. Mvh

      Radera
  3. Anonym 10.58. Det ena utelsuter väl inte det andra ?

    SvaraRadera
  4. "Jag har fortfarande likvider kvar för att bygga upp innehavet ytterligare i Mekonomen vilket även kommer att öka utdelningen."

    Väntar du på en nedgång eller? när och hur stor tror du den kommer bli?:p

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...