lördag 29 mars 2014

Sonens portfölj outperformar ägamintids



För ca 2 månader sedan sålde jag alla sonens fonder för att istället köpa aktier. Inlägget finner ni här.

Först gjordes ett inköp av Protector Försäkring som sedan följdes av AIG och Mekonomen.

Med facit efter 2 månader ser jag att sonens portfölj har utklassat ägamintids, främst beroende av Protector som har gått mycket starkt. Även Mekonomen har tuggat på fint sedan inköp medan AIG har haft en ok utveckling.

Värdet på portföljen är uppe i ca 24 k. Jag sätter in reklamintäkter månadsvis till sonen och köper 2-3 aktier per år när summan är tillräcklig för att inte courtaget ska äta upp allt för mycket av inköpet.

Jag har tänkt att bygga upp en portfölj med 10-15 bolag under kommande år bestående av stabila företag som ska ägas under en mycket lång tid. Med tanke på att inköpen är ganska små så vill jag inte ha någon stor portföljomsättning utan kunna äga bolagen i lugn och ro.

Utdelningen ligger i dagsläget på ca 700 kr och yield on cost 3,6 %. Här om dagen kom utdelningen från AIG in, hela 17 kr. :) Utdelningen är tänkt att föda portföljen med kassaflöde tillsammans med insättningarna så att portföljen kan svälla ordentligt fram till 18-års dagen.

På tur framöver står bolag som Handelsbanken, Sampo, Lundbergs, Industrivärden, TopDanmark, Beijer Alma och Castellum. Jag köper det som är mest köpvärt för stunden. I dagsläget känns Castellum intressant då den backat en del senaste tiden.

Sonens portfölj är upp 12 % i år vilket vida överstiger ägamintids portfölj som ligger på ca 8 %. Det ska bli spännande att följa om "outperfomingen" fortsätter under en längre tid. Möjligtvis har jag en del att lära av min unga son.... :)

Trevlig helg!

22 kommentarer:

  1. Kul att det går bra för sonen. :)
    Gör likadant för mitt barn. Än så länge bara Avanza Zero men kommer nog även att köra Vanguard S&P 500 index sedan för att längre fram sälja fonderna och köpa aktier på samma sätt som du gjort. Oj vad jag önskar att mina föräldrar hade tänkt på samma sätt men de skyller på att aktier var väldigt impopulära på 70-talet... (80-talet då?!)
    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi i nästa generation bygga våra barn förmögenhet!

      Radera
    2. Precis! Man gör gärna tvärtom när det kommer till föräldrar. Alltså kommer våra barn i sin tur inte alls spara till sina barn. ;)

      Radera
  2. Glömde det jag egentligen skulle fråga. Får man fråga i vilken storleksordning reklamintäkterna hamnar? Av ren nyfikenhet bara. Har ingen aning om vad man får för bloggreklam.
    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt från några hundralappar per månad till en tusenlapp.

      Radera
    2. Tack för din öppenhet! Nu är min nyfikenhet stillad. Utan att veta hur många besökare du har så tycker jag det borde kännas som en okej bonus för att hålla på med sin hobby eller vad man ska kalla det.

      Radera
  3. Intressant fråga Didrik, det undrar jag med och även hur dessa beskattas?
    Tänker på twitch.com där populära streamare får donationer hela tiden samt även pengar vid subscribes. (Trevlig sidoinkomst)
    Drog istället en chanspost i Rusforest som nu har rapport på måndag, hoppas man får några kronor där och kommer då att byta då till Bonheur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte hur beskattningen är. Tror inte google skickar några kontrolluppgifter till Skatteverket. Ska se i årets deklaration.

      Radera
  4. Är sonens depå i hans eget namn, eller i ditt?
    Hur tänker ni om det blir ett barn nummer två i framtiden? En egen portfölj från noll, eller delas den befintliga?
    Tänker på rättvisan barnenemellan, OM det nu skulle bli fler...

    /TE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljen är i sonens namn. Se mitt inlägg idag om just din fråga. Det är inte helt enkelt att styra upp det till flera barn men jag ska nog hitta ett bra, rättvist och effektivt sätt.

      Radera
  5. Curt G. Östlund29 mars 2014 19:56

    F-n vad ni är frågvisa finns det inga gränser på nyfikenheten...

    Keep up the good work "Äga"..
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Frågor är alltid välkomna!

      Radera
  6. Kör oxå aktier till barnen..+15% i år tack vare "tråkiga" aktier som ICA , Volvo ,Skanska...har även Industrivärden ,Telia och nyinköpta H&M efter rapporten ...känns som en bra portfölj på 10-15 år!

    Lycka till! kul att det går bra för grabben! gillar din blogg!

    Mvh småbarnspappan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer bli toppen. Tiden talar för bra bolag! Tack fså mycket och lycka till själv!

      Radera
  7. Vi väljer fonder till barnen och sparar allt i 'en hög' för rättvisa. Än så långt är det mamma och pappa som slår småttingarna:-)
    http://frivid42.com/2014/03/30/sparande-till-barnen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog klokt. Om vi får fler barn ska jag se över vad som blir bäst.

      Radera
  8. Har du räknat på hur mycket Handelsbanken du äger ?
    Frågar eftersom Industrivärden är största ägare i SHB och Lundbergs är största ägare i Industrivärden med 18%.
    Och i veckan gjorde SHB en rockad så de äger 10% av Industrivärden....
    Hoppas du gillar SHB i sådan omfattning ;-)

    Och hur man bäst sparar till barn så finns det bara två alternativ:
    a) ISK i varje barns namn
    b) KF i eget namn med alla barn som förmånstagare och villkor för när och hur pengarna ska betalas ut.

    SvaraRadera
  9. Hur ser ägamintid på nedan stycke?? Är ju inget problem den närmsta tiden, men så småningom kommer sannolikt ditt barns portfölj vara värd mer än 8 pbb... Och då kanske bättre att spara i eget namn? Eller hur ser du på det? Ngt du kände till och tänkt på?

    När ett barns tillgångar överstiger åtta prisbasbelopp skall föräldrabalkens bestämmelser om kontrollerad förvaltning tillämpas. Detta innebär att placeringar av den omyndiges tillgångar utöver placeringar enligt 13 kap 5 § föräldrabalken kräver överförmyndarens samtycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Jag visste faktiskt inte detta. Har aldrig hört talas om det... Vad innebär det? Vem är överförmyndare? Ska kolla upp detta lite.

      Stort tack för input!

      Radera
    2. Jag kan inte det där i detalj, men kan bli krångligt om man inte ser upp... Och gränsen är åtta prisbasbelopp. Hänvisade nog fel ovan gällande kapitel och paragraf, får skylla på fel paragraf när jag googlade, när jag sökte igen ser jag att det går att läsa på följande ställe... föräldrabalken 13 kap 2 §. Dubbelkolla du, kan det säkert vara värt, så det inte blir en massa onödigt krångel i framtiden. Lycka till!

      Radera
    3. Här hittade jag lite lättöverskådlig info...
      http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2151/8421.pdf

      Radera
  10. Varför inget svar på ovan 140401, kl 18:51?
    Känns ju som en mycket viktig fråga, är det något du missat eller ser du inte det som något problem?? Min erfarenhet är att folk normalt sett inte har koll på vad som gäller om ett barn har tillgångar som överstiger 8 prisbasbelopp.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...