söndag 9 mars 2014

Portföljuppdatering

Dags för en portföljuppdatering. Det har rört sig ordentligt i portföljen i samband med Krim-krisen.

Inga förändringar i top-5-innehaven men Protector har blivit största innehavet med en makalös uppgång under 2014. Immofinanz har tappat något då de har en del exponering mot Ryssland och det är sannerligen inget man får betalt för just nu.


Mitt senaste innehav Mekonomen har en andel på 3 % av portföljen. Den andelen ska ökas under året om kursen ligger kring nuvarande nivåer.

Mina danska banker ligger illa till och kan utgå från portföljen. Jag håller med Kenny kring Banknordik. Utvecklingen går åt fel håll för banken och jag funderar mycket över vad jag ska göra med innehavet. Antingen inväntar jag Q1 eller så kränger jag av innehavet. Lollands ser bättre ut ska jag säga.

Portföljvärdet ligger på drygt 1,8 MKR och utvecklingen i år ligger på ca 12 %.

Ha en trevlig söndag!

11 kommentarer:

  1. imponerande
    /kim

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare det har varit intressant att följa utvecklingen. Gillar också självförtroendet du har som investerare.

    /Långsiktig investering

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tack! Självförtroende har jag och hoppas även ha detta när jag gör en felaktig värdering av ett bolag och tvingas inse att jag måste sälja med förlust. Än så länge har jag varit skonad från felinvesteringar.

      Radera
  3. Sitter ju också med BankNordik även fast jag inte är lika skeptiska ännu som dig och kenny. Givetvis olyckligt att de ännu inte lyckas vända nedskrivningarna men ger de nog ytterligare någon/några rapporter innan jag fattar beslut. Grundcaset stämmer ju fortfarande att lönsamheten skulle gå upp väsentligt ifall nedskrivningarna går ner. Och att de steg i Q3 och Q4 kan ju helt enkelt bero på hur de valt att "ta tag" i dåliga kunder. Inför 2014 skriver de ju att nedskrivningarna förväntas gå ner.

    Vi får se som sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grundcaset gäller ju alla banker med höga nedskrivningar. Problemet med BankNordik är att det finns ett annat möjligt utfall där lönsamheten inte riktigt vänder och istället kommer nedskrivningar av goodwill som gör att banken nästan går under.

      Det kan lika gärna gå bra men jag har två andra danska banker utan de riskerna som jag ligger kvar i istället.

      Radera
    2. Läser att goodwill var runt 700 miljoner nu i senaste. Och EQ är 2200 miljoner så gå under lär den nog inte göra.

      Och goodwillen kommer ju även från fler förvärv och inte uteslutande danmarksfokus: Vørður 2009 (island), Sparbank (Danmark och Grönland) 2011, Amagerbank 2011 (Denmark).

      Aja, det är klart det är en risk men tycker nog inte det är så negativt än så länge som jag får känslan är uppfattningen på marknaden. På 108 ddk handlas den för P/E 11,5 för 2013 och P/E 10 för 2012 och förmodligen runt P/E 10 för 2014 också. SparNord Bank som ligger närmast i storlek handlas ju till runt P/E 15 (men har lyckas vända nedskrivningarna ska väl förtydligas).

      Radera
    3. Nej, ingen risk för negativt EK men kapitaltäckningen är inget vidare och det är den som ser skakig ut. Jag tror inte att BankNordik kommer att gå under, men en stor goodwillnedskrivning kommer inte göra underverk för börskursen.

      Skillnaden mellan Spar Nord och BankNordik är att Spar Nord ökade intäkterna med 15 % mellan 2012 och 2013 medan BankNordik minskade intäkterna med 6 %. Det är inte bara nedskrivningarna som går åt fel håll för BankNordik, utan intäkter och utlåning minskar. Även om nedskrivningarna minskar framöver skulle de inte uppnå min ursprungliga kalkyl.

      Det ska bli intressant att följa BankNordik under 2014! :-)

      Radera
    4. Slutreplik blir väl att du endast gör ett impairmenttest en gång per år. Så de lär inte skriva ner goodwill under 2014 utan då lär det bli i samband med Q4 2014. Vi får se som sagt.

      Radera
    5. Testet görs en gång per år men när eller om nedskrivningen väl kommer lär det inte vara någon överraskning för marknaden som redan har tagit in det i värderingen. Om det inte vänder 2014 och marknadne tror att nedskrivningen är på väg blir det lite kaka på kaka av negativa besked.

      Finanstilsynet verkar kunna vara med i spelet kring goodwillen också, se exempelvis http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Vestjysk_Bank_/article3000634.ece

      Ska sätta mig och knåpa ihop sammanfattningen av 2013 för bankerna nu där det förmodligen framgår hur dåligt det faktiskt går för Banknordik och varför jag är så dyster som jag är ;-)

      Radera
  4. Off topic. Hur gör du för att följa upp dina investeringar? Excel? Google Docs? eller använder du annan programvara?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...