onsdag 26 mars 2014

Nytt fastighetsbolag på väg till börsen



Bolaget heter D. Carnegie & CO AB.  och deras affärsidé har likheter med Victoria Park då bolaget äger fastigheter i förorter i Stockholm. Jag tycker affärsidén är spännande och ska läsa in mig på prospektet.

Artikel från affärsvärlden

Några utdrag från prospektet följer nedan:

Ulf Nilsson, VD, kommenterar:
”Vi tror på värdetillväxt i vårt segment av bostadsmarknaden, som en följd av bostadsbristen i
Stockholm, och på vår förmåga att hitta affärer. Vi vill därför tillföra bolaget kapital till nya
fastighetsinvesteringar för att få ytterligare utväxling på vår affärsmodell med successiv renovering,
som visat sig effektiv och lönsam men också uppskattad av de boende. ”

Knut Pousette, styrelseordförande, kommenterar:
”Den verksamhet som nyligen tillskjutits D. Carnegie & Co genom ett fastighetsbestånd värt cirka
tre miljarder kronor har bedrivits i Kvalitenas regi i över 20 år. Med en renodling mot bostäder går
bolaget nu in i en ny expansiv fas med låg skuldsättning och goda kassaflöden. Noteringen på First
North ser vi som ett bra sätt att förbereda bolaget för Stockholmsbörsens huvudlista inom ett år.”

Bakgrund och motiv
D. Carnegie & Co är ett renodlat fastighetsbolag vars inriktning är bostäder i Stockholmsregionen,
utanför stadskärnan. Andra tillväxtregioner kan bli aktuella. Bolagets affärsmodell består i att äga,
förvalta och förädla fastighetsbestånd samt utveckla byggrätter i befintliga bestånd.

Prospektet finner ni nedan:

D. Carnegie & CO AB

16 kommentarer:

  1. Ska verkligen bli intressant att läsa här vad du kommer fram till.
    Vad tycker du annars om Hembergs blogg där han varnar ang alla nyintroduktioner på smålistorna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har ingen åsikt. Jag investerar inte i förhoppningsbolag och ägnar ingen tid åt meningslösa emissioner i dessa bolag.

      Radera
  2. Förlåt om jag kapar tråden men vad säger du om de senaste insiderförsäljningarna i Protector?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bryr mig inte. Jag äger på lång sikt och anser fortfarande inte att bolaget är högt värderat.

      Radera
  3. ...Å jag undrar vad du tycker om FED:s besked att hindra Citis återköp och utdelningshöjning (ner ca 5% i efterhandeln)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se mitt inlägg som jag skrev om temat.

      Radera
  4. Knut Pousette (so) har tidigare varit eller är fortfarande vd för ett fastighetsbolag vid namn Stencap som köpte en fastighet här i Linköping för några år sen. Fastigheten innehåller ett mindre köpcenter. Bolaget Stencap och Pousette har fått väldigt mycket kritik från både hyresgäster och lokaltidningen för hur de har skött relationerna med hyresgästerna. Kritiken har handlat om otroligt korta hyreskontrakt (3 mån) och bristfällig fastighetsskötsel. Sen finns det som vanligt två sidor av myntet.

    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
  5. Jag har tagit en initial portion av Citigroup men har långt gångna planer att öka på ordentligt.

    Nu har jag inte läst in mig på detta som skrivs ovan att FED vill hindra citi från återköp av aktier och utdelningshöjning, men stämmer det så oroar det mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs mitt senaste inlägg om ämnet. Jag är inte särskilt orolig.

      Radera
  6. Angående D Carnegie så håller jag med om att affärsiden verkar vettig. Med nuvarande dåliga bostadsmarknad för bostadslösa med brist på lägenheter och stigande priser på bostadsrätter borde priserna i förorten stiga vilket skulle gynna D. Carnegie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan det vara så. Jag måste läsa in mig mer innan jag har bilden klar för mig.

      Radera
  7. Jag tycker att det finns en skillnad mellan fastighet och fastighet, grejen är att trots att det finns en bostadsbrist i Stockholm, de områden som D Carnegie har fastighet i är de mer segregerade områden med lägre inkomster och en hög andel invandrare >80%(det är bra att D Carnegie fokusera på att hyra ut istället för att sälja bostadsrätter för att bostadspriserna i de här områden är väldigt väldigt väldigt låga eftersom de inte är attraktiva för Svenssons). Jag bodde ett tag i Flemingsberg (ett av områden som D Carnegie förvaltar) när jag först kom hit till Sverige och jag kan säga att det har ett lite dåligt rykte. Av alla fastigheten tillgängligt i Stockholm och förorterna skulle det vara en last resort för Svenssons däremot kan vara något för nyanlända till Sverige men inte på lång sikt. Hur jag se det är att de kanske kommer att ha en stabil marknad men begränsad tillväxt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som jag tycker om är att de inte höjer några hyror för befintliga hyresgäster utan ägnar sig åt renovering av lägenheter som byter hyresgäst och kan då höja hyran 40-50 %. Sen är det upp till den nya hyresgästen om man vill betala detta eller inte. troligen kommer de lyckas hyra ut lägenheterna även med kraftigt höjda hyror på grund av bostadsbristen.

      Radera
    2. Ja, jag förstår ditt tankesätt,.... däremot tror jag att även efter renovering kommer de att rikta sig till samma målgrupp (det är därför jag ser det som stabil men begränsad tillväxt). De kan också få ner räntekostnader med tillskottet och det är ju bra innan räntan börjar stiga igen. Jag ska läsa igenom igen och se om det funkar

      Radera
  8. Intressant att man får mailutskick från Avanza om nytecknande av aktier i detta bolag samtidigt som Äga min tid skriver om detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen är Nordnet och Avanza två av mäklarna som ska delta i emissionen. Inlägget är inte sponsrat av Avanza och jag har inte bestämt om jag ska teckna. Jag länkar dessutom inte till Avanza.

      Tyvärr är jag inte styrd det minsta av Avanza även om du hemskt gärna vill tro det.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...