torsdag 6 mars 2014

Inköp Mekonomen


Jag har haft bolaget under lupp ett tag och de förträffliga analyserna av Sunda Investeringar och 4020 fick mig att inse att jag måste gräva lite djupare i bolaget.

Mekonomen köper jag på grund av deras starka kassaflöde och sen gillar jag deras verksamhet. Bilar behöver alltid reparation och service och utvecklingen går mot att färre och färre själva reparerar sin egen bil. Mindre tid och mer avancerad teknik gör att jag själv väljer bort att göra saker själv på bilen och istället lämnar in den på t.ex. Mekonomen.

Jag tänker inte göra någon större utläggning kring verksamheten utan kommer att kort beskriva hur jag ser på bolagets finanser. Om ni vill ha en utförlig beskrivning av verksamheten så hänvisar jag till Sunda Investeringar som gjort en mycket fin genomgång av bolaget.




Bolaget uppvisade ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 555 MKR för 2013. Investeringarna landade på 62 MKR. Kvar till aktieägarna blev ca 500 MKR (ett fritt kassaflöde på 500 MKR motsvarar ca 14 kr per aktie). Dessa ska täcka amorteringar och utdelning. Av dessa pengar så delade bolaget ut ca 260 MKR och amorterade med ca 180 MKR. Ca 60 MKR stannar kvar i bolaget. Idag har bolaget en räntebärande skuld på ca 1900 MKR. EBITDA ligger på ca 720 MKR. Skuldsättningen är på väg ner och det går ganska fort med nuvarande amorteringstakt.

Vad kan vi då förvänta oss kommande år?




Jag ser ett fritt kassaflöde på mellan 550-600 MKR (15-17 kr per aktie). På sikt betydligt mer beroende på förvärvstakten och organisk tillväxt. I takt med att bolaget amorterar ner lånen så öppnas möjligheten upp för nya förvärv alternativt högre utdelning. Utdelningskapaciteten i bolaget är, när skuldnivån blir lägre, i stort sett hela årets fria kassaflöde.

Värderingen idag är ca 10 gånger det fria kassaflödet vilket jag anser är ganska billigt sett till bolaget marknadsposition, kvalité och affärsmodell.

Jag har tagit en position motsvarande 3 % av portföljen men ska fylla på löpande under året om aktien befinner sig runt nuvarande priser. Första inköpet gjordes för några dagar sedan, i samband med Rysslands intåg i Ukraina, till 157 kr.

Trevlig kväll!


20 kommentarer:

  1. Hej,

    Använder du teknisk analys ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det förstår jag mig inte på.

      Radera
  2. Fick köprekomendation av BV i Måndags:)

    SvaraRadera
  3. Mekonomen ser "normalt" värderat pga VPA o P/E men ser riktigt intressant ut när man kollar på kassaflöde o FCF. 8,6 vpa och 14 kr i FCF. Det är stor skillnad pga av- och nedskrivningarna.

    Det som jag saknar i bokslutet mer detaljerad kassaflödesanalys. Idag kan man tyvärr inte se om den starka kassaflödes har påverkats positiv av förändringarna av rörelsekapital?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan du se. Ta rörelseresultat + avskrivningar + skatt och nedskrivningar så får du fram kassaflödet före förändring av rörelsekapital.

      Radera
    2. Det var faktiskt ännu starkare, dvs rörelsekapitalets påverkan var längre än föregående år. Det skiljer på så där 70 Mkr = Och då kan man vara extra säker på ett starkt Operativ kassaflöde.

      Sen om vi antar att det inte finns några konstiga poster i investeringsverksamheten under 2013 så är det ser ut riktigt fint :)

      Så med andra ord dina prognoser om 550-600 Mkr är inte så tokigt.

      Radera
  4. Hej Äga!

    Tycker ofta du har intressanta inlägg och analyser, men tänkte ändå komma med ett tips, i all välmening. När du skriver om bolags fria kassaflöden så relatera gärna det till något. Att Mekonomen genererar 500 miljoner i fritt kassaflöde säger ingenting om man inte vet vad börsvärdet är. Att 500 miljoner kronor motsvarar 14 kronor per aktie säger inte heller något om man inte vet vad aktien står i. Hade du däremot skrivit free cash flow yield på 10% (som du i princip gör i slutet av inlägget) så hade man fattat direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok, jag utgår ifrån att mina läsare läser hela inlägget alternativt ägnar 10 sekunder åt att titta vad aktien står i alternativt vad börsvärdet är. Jag ska försöka bli tydligare framöver.

      Radera
  5. Intressant läsning, och kul att du hittar ett svenskt till! Har du någon målkurs? Tycker alltid det är intressant att veta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill gärna ha lite svenskt! Nej, ingen målkurs men en bra bit över 200 kr ska den.

      Radera
  6. Jag kan inget om aktier typ, men läser din blogg och den inspirerar mig till tusen! Grymt jobbat av dig att göra denna resa, önskar jag kunde vara lika diciplinerad.
    /
    Ronny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var kul att höra. Ett av målen med bloggen är att kunna inspirera andra och inspirera oss själva!

      Radera
  7. Hej ägamintid!
    Hur gick det med dina pengar i trustbuddy?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått ut pengarna. Det var inga problem. Problemet var att de försökte kontakta mig när jag skulle ta ut pengarna men de fick inte tag i mig. Nu är det löst och pengarna har betalats ut.

      Radera
  8. Jag tackar ödmjukast för dina varma ord! Kul att du också gillar bolaget och dess goda kvaliteter :-)

    Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak. Bra jobb förtjänar beröm!

      Radera
  9. Roligt att läsa att du köpt Mekonomen. Jag köpte någon dag innan jag läste om ditt inköp på din blogg.

    http://sparblogg.blogspot.se/2014/03/mekonomen-och-protector-forsikring.html

    Jag var inte lika snabb på köpknappen under dippen men köpte i alla fall på 163. Kommer att följa utvecklingen med stort intresse. Känner mig riktigt nöjd när jag läste att du/ni köpt för då är det troligtvis en mycket bra affär. Ni är enormt mycket mer kunniga än jag än så länge och er aktieportfölj samt hela bloggen är imponerande.

    Äga min tid är en av de absolut bästa ekonomibloggarna just nu, så inspirerande. Precis som någon annan kommenterade skulle jag gärna läsa om er ekonomiska resa i bokform. Fundera på saken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli riktigt med Mekonomen i portföljen! Ska bli intressant att följa bolagets utveckling. Tack för de fina orden! Angående boken så ska jag ta en funderare lite längre fram i tiden. Jag stänger inga dörrar! :)

      Radera
  10. Hur tror du Mekonomen ska kunna fortsätta växa? Till största del har tillväxten kommit genom ökning av antal butiker, men Sverige närmar sig full penetration och de har ingen vidare bra historik i nya länder. Känns lite Clas Ohlson-risk enligt mig. Dessutom hög skuld.

    Men som du säger är värdering låg, särskilt på kassaflöden.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...