fredag 28 mars 2014

Inköp Citigroup



Ikväll tog jag in ytterligare några aktier i Citigroup.

Positionen motsvarar fortfarande ca 10 % av portföljen beroende på att aktien backat rätt mycket de två senaste dagarna.

Att de inte får godkänt av FED för sin kapitalplan är inte bra. Pengarna finns dock kvar i bolaget även om aktieägarnas "berikning" skjuts upp.

Idag löste Citigroup några dyra lån vilket sparar ränta och förstärker balansräkningen. Det finns många sätt för banken att överföra värde till ägarna. I dagsläget kanske det bästa sättet att skapa värde är att behålla pengarna i bolaget och säkra upp den finansiella ställningen.

Om inte annars så kommer vi att tacka FED för att banken har en stark balansräkning om nya kriser uppstår. Då har vi en bank som istället för att vara passiv och rädd kan vara offensiv.

Jag kommer att fortsätta att plocka in aktier i banker om kursen fortsätter att backa. Inga stora inköp varje gång utan regelbundna inköp med mindre summor.

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. David Wissing28 mars 2014 20:30

    Tack för en mycket givande blogg, jag är av uppfattningen att många verkar ta rygg på dina investeringar och det med framgång (protector). Hur ser du på Citigroups skuldsättning, debt/equity ligger på 1,4 ca.? Hur resonerar du kring Citigroups exponering mot emerging markets och andra länder än USA?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debt/EK är inget vidare mått på en bank. Man kan bedöma kapitaltäckning istället. Exponeringen mot tillväxtmarknader ser jag som intressant och det var därför jag valde Citigroup före JPM. Just nu är det dock en belastning medan det på längre sikt borde vara en fördel. Deras enorma diversifiering är jag i grunden mycket positiv till.

      Radera
  2. Samma här. Vet du om det finns ett utbud av optioner och dylikt som det finns ställda som mot Svenska värdepapper - fast avseende Citigroup? Kanske en webbsida eller sådär. Hade velat ta en riktigt lång position, via optioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det finns en mängd optioner men jag vet inte hur man handlar dessa. Jag köper själv inga optioner då jag inte gillar att jobba emot tiden. Jag vill ha tiden på min sida och väljer därför aktier.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...