lördag 15 mars 2014

Inköp ARCP - utdelningen över 56 k

Igår ökade jag upp något i ARCP vilket gör att innehavet nu motsvarar en andel på ca 5 % av portföljen. Jag tycker bolaget gör mycket rätt och de är väldigt aktieägarvänliga. Utdelningen kommer att höjas 7 % i samband med avknoppningen och jag förväntar mig ytterligare höjningar framöver. Direktavkastningen på aktien ligger på ca 7 % vilket är bra. Värderingen är lägre än för t.ex. Realty Income. Än så länge är detta fullt befogat då bolaget har en kortare historik och befinner sig mitt uppe i stora förvärv vars effekt, än så länge, är osäker.

Jag har likvider kvar fortfarande och sitter och funderar på köp i AIG, Citigroup, Immofinanz, Mekonomen och Protector. Citigroup gick under 47 USD igår och är lockande på dessa nivåer. Immofinanz har gått ner ganska kraftigt då bolaget är exponerat mot fastighetsmarknaden i Ryssland. Dock är andelen ganska liten. De har dock ganska stor exponering mot östra Europa vilket är något som aktiemarknaden inte uppskattar just nu.

I och med inköpet av ARCP stiger utdelningen på årsbasis till över 56 k. Yield on cost ligger på ca 4 %. I tider av oro så känns det bra att ha ett inflöde av kapital till portföljen som kan användas för nya inköp. På sikt hoppas jag att utdelningen ska bli betydligt större och ska vara den huvudsakliga källan till kassaflöde in i portföljen.

Ha en riktigt trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Vad tycker du om
    http://aktieanalysen.blogspot.se/2014/03/mekonomen-nej-tack.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra analys. Men jag vidhåller min syn på bolaget och har en annan uppfattning. Det är ju tjusningen med aktier, att kunna ha helt olika uppfattning om samma aktie.

      Radera
  2. Tack för en mycket inspirerande blogg! Väldigt intressant läsning varje gång jag besöker den, viket är ofta.

    Det vore väldigt intressant med en uppdaterad bevakningslista som innehåller dina nya innehav och andra aktier du funderat på sedan senaste bevakningslistan! Alltid kul med sådana och dina egna riktkurser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att höra! Jag ska uppdatera min bevakningslista inom kort!

      Radera
  3. Du känner inget intresse för AT&T ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, teleoperatörer är inte min grej. Hög skuldsättning, låg tillväxt, stora investeringar och teknik som snabbt förändras.

      Radera
  4. Hej!

    Har en liten fundering. När du nämner att ett viss bolag nu utgör en viss % av din portfölj. Representerar då % investerat kapital eller aktuellt marknadsvärde?

    Om det representerar aktuellt marknadsvärde hur ofta justerar du då i portföljen så att eftersträvad vikt bibehålls?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...