lördag 22 mars 2014

Fiskar Mekonomen, nyemission i Tribona, ökat i ARCP

Även om uppdateringen på bloggen varit dålig senaste veckan så ligger jag inte på latsidan. Det är mycket att göra på jobbet och fullt ös hemma och på aktiemarknaden.

Jag gjorde ett mindre inköp i Mekonomen för ett tag sedan. Den senaste tiden har jag haft en köporder liggande men inte lyckats fånga in fler aktier. Mekonomen är ett bolag som jag vill bygga upp en substantiell position i. Jag kommer att fortsätta att fiska aktier i bolaget kring nuvarande nivåer. En köprek av affärsvärlden gjorde att aktien drog iväg omotiverat mycket vilket gjorde livet surt för mig. Jag har ingen brådska utan kommer att ha tålamod och förhoppningsvis kunna fånga upp aktier framöver.

Tribona gör nyemission vilket fångar mitt intresse. Kursen backade ordentligt igår vilket är intressant då jag bolaget finns med på min bevakningslista. Jag äger inga aktier idag men kan tänka mig att köpa BTA om kursen rör sig ner mot 30 kr vilket är nyemissionskursen. Beskedet togs emot surt av aktiemarknaden trots att den var väntad då bolaget en längre tid flaggat för en expansion och en nyemission var ett av ett par tre olika alternativ för att finansiera sig. Jag ska läsa in mig lite på Tribona under helgen för att skapa ett beslutsunderlag.

ARCP har gått svagt ett tag nu vilket troligen hänger ihop med att Janet Yellen flaggar för räntehöjningar. Jag passade på att öka ytterligare i bolaget under veckan och positionen motsvarar nu ca 6 % av portföljen. Direktavkastningen på 7 % lockar tillsammans med möjligheterna till fortsatt expansion och fokusering i deras fastighetsportfölj. Avknoppningen av ARCM känns förnuftig och bolagsledningen har en mycket aktieägarvänlig inställning vilket känns mycket bra.

Krim-krisen kan skapa ytterligare möjligheter framöver till bra ingångsläge vilket gör att jag ligger med lite likvider att använda när läget dyker upp.

Ha en riktigt trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Att tribona går ner mot 30 är väl inte jätte troligt? I och med att det är en företrädes emission.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte förutspå det men det hade suttit fint att kunna plocka in på lägre nivå än idag.

      Radera
  2. "Tobias" Tribona stod i 40 och och efter nyemissionsbeskedet gick den ner till 37. Det blir ju en viss utspädningseffekt med de nya aktierna för 30 kr så ner MOT 30 kr lär det bli. "Äga" har rätt som oftast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej att Tribona skulle gå ner mot 30 kr på en offensiv företrädesemission vore väldigt irrationellt. Snarare borde den ligga oförändrad. Men det skulle såklart vara väldigt intressant läge om den fortsätter falla! Någon utspädning blir det för övrigt inte för existerande ägare såvida man inte struntar i att medverka eller sälja TR.

      Mekonomen. Underskattat bolag, rensar man lite för Danmark och EO-kostander så ser det fint ut.

      Radera
  3. Vad tycker du om Kvaerner på nuvarande nivå och inför vårens utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvaerner är inte dyrt men mycket hänger på hur stor del av kakan som de får av Statoil och Lundin framöver. I bästa fall kan de säkra 10 års intäkter och då är aktien riktigt billig.

      Radera
  4. Visst är det konstigt att ett relativt stort bolag som Mekonomen går upp med som mest drygt 4% på en tidiningsrekomendation..snacka om att det måste finnas många där ute som inte gör någon egen analys..Hur som helst är det tråkigt att man nu behöver betala några procent mer för aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är anmärkningsvärt. Tråkigt när man själv ligger och fiskar. Men oftast är det kortsiktiga rörelser. Vi får se vad som händer framöver. Mekonomen har mycket hög kvalité i verksamheten och jag vill bli en större aktieägare än vad jag är idag.

      Radera
  5. Hej!

    ARCP ska ju dela ut månadsvis, 0,0833 dollar per månad. Dock har jag hittills inte stt någon utdelning, har jag missuppfattat något? Äger aktierna i en ISK hos Avanza.

    Tack för en fin blogg!
    Tomas

    SvaraRadera
  6. Du ska inte göra något. Utdelningen kommer månadsvis. Jag får varje månad via avanza. Om du köpte aktierna nyligen kan det vara svaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snabbt svar!

      Mja, har haft dem sedan början av mars. Får väl se vad som händer, men då vet jag att jag i alla fall inte ska behöva göra något.

      Återigen tack för en så fin blogg!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...