söndag 16 mars 2014

Bevakningslistan


Jag fick en fråga om jag kunde redovisa min bevakningslista. Ovan finns några av de bolag som jag just nu håller under uppsikt. Det finns fler bolag på min bevakningslista men dessa bolag är de som ligger på en kursnivå där jag kan tänka mig att köpa alternativt ligger nära den gräns där jag kan tänka mig att köpa. Jag vill poängtera att jag i första hand kommer att bygga på befintliga innehav innan jag går in i något nytt bolag.

Om man tittar lite på listan så finns det en del mönster att utläsa. Det finns ett par mindre norska banker och två norska byggföretag (de liknar svenska JM). Jag pratar om Sandnes Sparebank och Helgeland Sparebank samt Selvag Bolig och BWG Homes. Jag har funderat rätt mycket kring den norska bostadsmarknaden och effekterna på banker och bolag som är exponerade mot denna. Skulle vi få en krasch så kan tänka mig att fylla på med banker och bostadsföretag i Norge. Därav mitt intresse för dessa bolag. Jag har tidigare skrivit några rader och Selvag och BWG Homes i detta inlägg. 

Raiffeisen bank har jag också skrivit om tidigare.  Det beror på att banken var billig och idag är den ännu billigare vilket hänger ihop med bankens exponering mot Ryssland och Ukraina men även mot andra länder med skakiga finanser och politisk instabilitet. Raiffeisen är absolut en av Europas billigaste banker just nu. Frågan är om den är tillräckligt billig eller om det finns mer problem framöver. Anledningen till att jag inte har köpt är att jag inte gillar exponeringen mot Ryssland men till rätt pris kanske det är ändå blir ett köp. Samma sak gäller Uniqa som är ett försäkringsbolag med exponering mot östra Europa. 

Diös har nyligen stigit ganska rejält. Jag har tyckt att Diös och Tribona är de lägst värderade svenska fastighetsbolagen och har därför bolagen på bevakningslistan. Just nu känns dock inte Diös aktuellt men Tribona är lite lätt ljummet.

Eurocon är en liten svensk konsult med pressad tillväxt och lönsamhet som jag har under bevakning. Om de kan få ordning på marginaler och tillväxt så finns det en stor uppsida och en god utdelningspotential. Jag inväntar dock en förbättring innan jag slår till på detta bolag.

Standard Chartered är en stor global bank baserad i England. Banken har en mycket intressant exponering mot tillväxtländer i Asien och Afrika och kursen är pressad sedan en tid tillbaka. Jag ser banken som mycket kvalitativ och kan tänka mig att ta en position på nuvarande kursnivå. 

Slutligen Sponda som är ett finskt fastighetsbolag med en värdering under substansvärdet och bra utdelning. Dock har de, som så många andra finska bolag, en exponering mot Ryssland. Jag har ingen brådska med att köpa bolaget men har det under bevakning.

Det var en kort genomgång av några av de bolag som jag finner intressanta i nuläget.

Trevlig söndag!


25 kommentarer:

  1. Har tittat lite på Tribona utan att slå till. Bedömer du att de har något "unikt" jämfört med konkurrenterna? Liksom Diös är de ett nischföretag och det är ju i sig trevligt.

    Eurocon, vad ser du hos deras verksamhet? Är de tillräckligt nischade för att "sticka ut" eller är de som vilka andra konsulter som helst? Får inte koll på vilka de konkurrerar med. Ett bolag som Vitec eller ÅF/Sweco känns lättare att få koll på, i alla fall vid en snabb titt.

    Och slutligen, när du adderar bolag till portföljen, hur mycket tittar du på den branschfördelning du redan har? (du har säkert skrivit om det förut, men jag frågar ändå:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde säga att för Standard Chartered skulle jag kolla in detta inlägg: http://thejoyfulinvestor.blogspot.se/2014/02/ohthe-banks-4-standard-chartered-plc.html

      Radera
    2. Jag ser Tribona som lågt värderat och de flesta fastighetsbolagen känns i dagsläget rimligt eller högt värderade. Eurocon är nischade vilket jag gillar, de är också ganska små vilket jag gillar. Värderingen låg då de har problem med lönsamheten i dagsläget. Utdelningen är god som i övriga konsultbolag, vilket jag förstås gillar.

      Jag tittar inte särskilt mycket på branschfördelning utan är mer intresserad av att äga en portfölj med bolag med låg värdering och stabila verksamheter. Jag har mycket finans just nu men det kan svänga om de uppnår en korrekt värdering och därmed åker ur portföljen. Tack för länken!

      Radera
  2. Intressant. Jag har spanat kort på norska banker men är rädd för att de har bankkrisen framför sig när resten av Europa har den bakom sig.

    Norska banker har ju inte vanliga aktier, utan "egenkapitalbevis" som gör att man får rätt till en del av bankens vinster i ett lite märkligt system. Går det bra att som svensk köpa sådana i en vanlig ISK eller depå utan att det blir något strul?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inga problem att äga via ISK. Norska banker är än så länge under bevakning för att plockas in om krisen blir ett faktum. Än så länge känns det stabilt på norska bostadsmarknaden.

      Radera
  3. Får man fråga affär du valt eurocon ist för cybercom som enligt mig är den billigaste konsulten? man har bättre marginaler än know it men handlas ändå till lägre multiplar.. De har en uppsila i relativ värderingen på ca 30-40% samt att fortsatt marginal förbättring hade varit en triggar för en kurs dubbling och då är nedsidan redan relativt begränsad! P/b under 1 lär vara något som du gillar också. Man gjorde några förvärv som inte var så bra bl.a. Men ar de senaste 2 åren börjat städa upp bolaget och jobba med lönsamhet och kryddan på moset är mkt insiderköp :-)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cybercom är intressant men jag gillar inte deras skakiga historik. Kanske får slänga ett nytt öga på bolaget.

      Radera
    2. Kan hålla med dig ang historiken, dock är vad jag vet gamla styrelsen och ledningen utbytta. Vilket gör att jag inte tycker det är så jobbigt! Testa och räkna lite på en ev marginal förbättring och "worst case" scenario så kanske du som mig blir förtjust i aktien! Riktig stark q4 också där marginalen var väsentligt högre än för total året! Så nu är det bara att hoppas att man inte skall börja förvärva massa bolag bara, brukar inte vara så bra historik på det i konsult branschen tycker jag..

      Radera
  4. Det var en snabb reaktion på en kommentar! Trevligt! :)

    SvaraRadera
  5. BWG blev en valuetrap förra året, såg bra ut i början av 2013 men sedan vek marknaden och den fina EPS och UTD som många väntade sig uteblev. Både BWG och Selvag är lite svåra aktier.
    Norska banker mer spännande eftersom uppvärdering banker är ett globalt tema. Stora banker är väl snart fullvärderade (generellt) medan småbanker har mer potential. Smäller den norska bostadsmarknaden ska man förstås inte ha banker. Men till skillnad från den danska bankmarknaden kommer inte en ev nedgång komma som en blixt från klar himmel (2007). De norska bankerna har nu haft flera år på sig att förberedda sig på sämre tider och jobbat med att stärka kapitaliseringarna (som dock fortfarande är lite svaga generellt). Men de finns många banker som värderas långt under book value trots bra RoE (>10%). Det är inga problem att handla norska banker i KF, ISK osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, BWG och Selvag kan vara valuetraps. Framför allt är jag skeptisk till BWG goodwill-post som mycket väl kan komma att skrivas ner och urholka eget kapital. Selvag har en starkare finansiell ställning. Dock är båda bolaget extremt lågt värderade baserat på normal vinstförmåga. Men vid en större sättning på bostadsmarknaden kommer de att ta stryk även om värderingen idag är låg. Håller med dig i ditt resonemang kring norska mindre banker!

      Radera
  6. Sedan undrar jag varför du valt just Sandness och Hegleland? Sandness har låg värdering men har haft problem och lönsamheten är svag. Helgeland är bra med lågt IK-tal osv. Finns flera andra med liknande eller bättre siffror/värderingar. Sparebank 1 Ringerike (RING) har RoE 10%, yield 6,6%, kärnkapital 15,6%, P/E 8 (EPS 2013) och P/BV 0,75. Sparebank 1 Ostfold Akerhus har RoE 11%, yield 3,3%, kärnkapital 13,1%, P/E 5,8 (EPS 2013) och P/BV 0,59.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort en värdering på en mängd banker och fastnade för Helgeland och Sandness. Även övriga banker har låg värdering. Vid en krasch kommer jag att göra som med danska bankerna, köpa en korg med 4-5 olika banker. Med erfarenhet av danska bankernas återhämtning från krisen så gick de medelstora bäst när aktierna vände. Så kanske ska man lägga tyngdpunkten på de medelstora norska?

      Radera
  7. Äger själv Diös men kom in på en lägre kurs än idag, tråkigt att fastighetsbolaget har uppvärderats så fort...

    Besök gärna min nystartade blogg.

    http://frivid42.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Diös har sannerligen uppvärderats och det har gått snabbt. Svårt att idag hitta lågt värderade fastighetsbolag i Sverige.

      Radera
  8. Hej Äga min tid. Har lagt ut min portfölj på bloggen idag gå gärna in och titta och kommentera....tror endast vi har Mekonomen gemensamt:-)

    SvaraRadera
  9. Om de norska bankerna har krisen framför sig så borde detsamma gälla för de svenska bankerna som t ex SHB, Nordea. Men dessa handlar man till P/BV 1,3-1,8 och det är all time high för länge sedan. Norska banker köper man till P/BV 0,5-0,7 och P/E 6. Det är redan till viss del krisvärdering här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. De norska bankerna har varit lågt värderade länge i väntan på att vinsterna ska sjunka ner till de låga värderingarna. Blir det ingen bostadsnedgång så kommer troligen en ordentlig uppvärdering av bankerna i Norge. Sveriges banker är högt värderade och vi har också möjligen en svagare bostadsmarknad framför oss kommande år.

      Radera
  10. Hej hej!

    Tyvärr är min fråga inte relaterade till just det här inlägget men jag hoppas det är ok ändå?

    Vad anser du om IPS:er och finns det egentligen något bra/bättre liknande alternativ?

    Min tanke går så här: de pengar jag sparar i min IPS är ju nettopengar, dvs. pengar jag redan skattat för. När jag plockar ut mina pengar vid pension så får jag ju skatta de pengarna en gång till som inkomst (om jag förstått allt rätt). Blir inte detta en ganska stor "kostnad" på mina pengar även om jag har en hyfsad avkastning?

    Sen är det ju så att IPS:en är bra på det sättet att man inte kommer åt pengarna vilket nog kan vara frestande vid olika tillfällen under en livscykel.

    Tack på förhand.

    Mvh Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. IPS är ju oskattade pengar som du skattar för först vid pension. Nu ska detta eventuellt förändras. Jag sparar själv inte på det sättet utan skattar av mina pengar och investerar i ISK.

      Radera
    2. Hej hej igen!

      Bara för att fortsätta och förtydliga. När jag för över pengar till min IPS så tar ju jag de pengarna från min senaste lön varje månad. De pengarna har ju jag skattat för. Sen kommer jag ju att få skatta en gång till den dagen jag tar ut mina IPS-pengar, blir inte det en typ av "dubbel beskattning"? Eller har jag missförstått något?
      Tack

      Radera
  11. Raiffeisen är intressant tycker jag. Det är en bank jag skulle vilja köpa in mig i, kan tänka mig att sälja mina Nordea-aktier för det syftet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en spännande bank men deras fokus mot östra europa är inte populär nu. Jag avvaktar trots enormt låg värdering. Men under 20 EUR ser det intressant ut.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...