söndag 30 mars 2014

Barnsparande vid 2 eller fler barn?



Igår redogjorde jag för hur min son har utklassat mig i portföljförvaltning. En fantastisk bedrift då han bara är 1 år gammal.

Eftersom jag sätter in reklampengar och presentpengar på hans aktiedepå och sedan köper aktier några gånger per år så blir utvecklingen på kontot varierande och förändras snabbt beroende på hur mycket jag sätter in och hur lyckosam han är i sin stockpicking.

Twitter fick jag frågan hur jag gör om jag skulle ha fler barn. En bra fråga som jag kan säga att jag inte har funderat särskilt mycket på.

Ska jag köpa ikapp till barn två så att de har samma belopp på sina konton och sedan sätta över lika delar med pengar till varje barn månadsvis?

Ska barn två börja från noll och få lika stor del som barn 1 varje månad? När sedan barn 1 är 18 år så slutar jag att sätta in och fortsätter att sätta in pengar till barn 2.

Ska jag sätta in barnbidraget till respektive barn och behålla reklamintäkter mm själv?

Ska man köpa samma aktier till båda barnen? Det verkar onödigt dyrt... Men rättvisa är viktigt för barn...

Kanske ska man låta dom dela på aktieportföljen så att båda äger lika stor del i den och sen sätter jag in båda barnbidragen till aktiekontot? Detta känns bäst och mest effektivt.

Hur gör ni andra som 1, 2 eller fler barn?
Hur gjorde ni när ni fick barn 2 eller 3 och redan hade ett sparande till barn 1 och/eller 2?

Trevlig söndag!

26 kommentarer:

  1. Har 4 barn.
    Vi sparar en bestämd summa till varje barn årligen. Tex 10.000kr per barn och år. Då har varje barn fått 180.000kr när de blir 18. (Det skiljer så få år mellan barnen och inflationen är just nu så låg, men egentligen borde man väl räkna upp beloppet enligt något index.)
    Sedan försöker jag spegla portföljerna mellan barnen så långt det är möjligt.
    Jag och min fru har också övervägt att att sätta alla barnens pengar i en gemensam KF som ägs av oss men där barnen står som förmånstagare. Vi avstod dock pga vi inte ville föra över pengar de fått av andra släktingar till vårat namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med en gemensam KF skulle då vara:
      bara en portfölj att förvalta (istället för 4 som nu).
      handel med derivat blir möjlig då KFn ägs av oss och inte barnen
      mindre courtage per affär

      Just nu har de ungefär 40% i korta räntebärande, 15% i fonder och resten i specifika aktier.

      Radera
  2. Låter väl praktiskare att sätta allt på ett konto, också beräkna utifrån genomsnittlig avkastning när första barnet ska få pengarna/aktierna. Dvs om kontot har avkastat 10% per år så får det yngsta barnet behålla tillräckligt mycket pengar för att det, med inbetalningar, ska växa till samma belopp som blir utbetalt tills det yngsta barnet blir 18.

    SvaraRadera
  3. Jag sparar inte alls till mina barn. Jag ackumulerar helt i eget namn så får vi se hur vi hanterar det när barnen är i behov av pengar. Jag kan mycket väl tänka mig att skänka pengar eller låna ut, men det beror lite på syftet. Jag skulle bli rätt deppad om barnen tog ut pengarna och köpte en bil på 18-årsdagen.

    Jag har själv inte fått ett öre av mina föräldrar och släktingar och jag är inte så säker på att det varit ett handikapp. Förmågan och förståelsen för sparande måste jag ge dem, men jag tror poängen blir större om de sparar egna pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... kan ju dock tillägga att barnen fått hyfsat stora belopp av sina morföräldrar, som ligger i sparkonton (!). Jag har dock ingen som helst lust att förklara investeringar för dem, så de pengarna får väl fortsätta ticka 1-2 procent avkastning.

      Radera
    2. Inflationen nu er låg (KPIF 0,4%) så med bra sparkonto så er realräntan positiv efter skatt.

      Det finns flera kreditmarknadsbolag som erbjuder över 2% på konto med rörlig ränta, har fria uttag samt insättningsgaranti.

      Du kan binda pengarna i fasträntekonto med insättningsgaranti samt kan ta ut pengarna mot en avgift.

      Exempelvis har HoistSpar 3,1% ränta för 3 års fasträntekonto. Realräntan efter skatt blir då 1,8% = 3,1*0,7-0,4. Om inflationen försätter vara låg under lång tid er inte klart.

      Radera
    3. Vi sparar ju till barnen (3st) men det är svårt att få det helt rättvist i längden. Det jag tänker göra är att när äldstingen blir 18 och "cashar ut" så inflationsjusterar jag summan den dagen som mellaningen blir 18 och ser till så att det blir rättvist - och likadant med minstingen. Även om man till äventyrs skulle spara exakt lika mycket för var och en så blir det ju ändå olika till slut beroende på hur aktier/fonder utvecklar sig.

      Radera
  4. Vi sparar allt i en 'hög' till barnen och kommer sedan dela lika. Med tre barn är det framförallt barnbidrag och flerbarnstillägg, men även en del små gåvor.
    http://frivid42.com/2014/03/30/sparande-till-barnen/

    SvaraRadera
  5. Jag kör samma som Lundaluppen. Sparar i eget namn coh får se om barnen ska ha något när de vuxit upp. Beror hur de sköter sig ;)
    /Frösöfrasse

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att du helt enkelt borde ha lyssnat när jag påpekade att det kan blir oerhörd snårigt med juridiken om du sparar i barnets namn.

    Annars ligger jag i linje med Lundaluppen

    SvaraRadera
  7. Öppna ett Kapitalsparförsäkringskonto t.ex. hos Avanza i ditt namn och bestäm själv den dagen det är aktuellt att betala ut pengarna och hur mycket. Då är du inte bunden till ngn 18 årsdag. Utan kanske den dagen de köper bostad - vilket är mycket bättre. Läs http://pensionssparande.eu/basta-sparandet-for-dina-barn/

    SvaraRadera
  8. Blev inspirerad av ditt första inlägg om barnsparande och har skrivit lite om hur jag sparar till mitt barn här:
    http://didrikfinans.blogspot.se/2014/03/barnsparande.html

    Kör en isk med flera indexfonder och kommer lägga pengarna i samma isk om det blir fler barn. Sedan dela upp den vid lämpligt tillfälle. Som när det är dags för första bostaden tex.

    Mvh DF

    SvaraRadera
  9. Mina två barn har varsitt ISK men i mitt namn.Kommer inte att gå att få helt rättvist den dagen de är mogna att hantera pengarna men hoppas att de får ungefär lika mycket.

    SvaraRadera
  10. Är det inte bättre att ge dom en räkning när dom flyttar hemifrån på allt dom kostat. De borde avhålla dom från dom värsta excesserna med märkeskläder etc;)

    ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är riskabelt om man vill kunna räkna med hjälp från barnen i ålderdomen... ;)

      Radera
  11. Jag har två barn. Vi sätter in en viss summa på bådas konton varje månad.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med Lundaluppen i detta resonemanget. Jag fick själv inga större belopp när jag lämnade föräldrahemmet, vill minnas att det var typ 30Ksek för 20 år sedan. Jag tror det är viktigt att lära våra yngre respekten för pengar. Får man en klumpsumma vid ett visst årtal så finns det risk att det slår fel. Jag tror det är bättre att man håller på pengarna och portionerar ut dom lite då och då. Själv har jag satt undan 50Ksek på ett vanligt bankkonto, där sätter jag in lite pengar ibland, inga jättesummor. Tanken är väl att när det blir dags för moped så får detta konto bekosta den. Samma sak när det är dags för körkort, kanske en första billig bil, handpenning på en lägenhet osv. Sedan köper jag lite aktier också, men det är lite mera inofficiellt, lite som nån skrev "om han sköter sig så får vi se".
    Blir det nån mer yngling så blir det samma upplägg, först o främst en liten slant på bankkonto sedan får jag se.
    Man måste ha i åtanke att skapar man nån form av trustfond (kallar väl amerikanarna det för) så överlåter man ju i princip kontrollen över en del av sitt kapital till sitt barn. För till 99% så är det oftast kapital som föräldrarna har skramlat ihop, och alla kanske inte är mogna att få detta i knät när dom fyller, säg 18 år. Själv hade jag säkert lagt allt på en ny bil när man precis hade fått körkort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker som du. Har inga planer på att sticka en fet sedelbunt i näven på en festglad artonåring utan tänker istället portionera ut pengar vid behov. Dvs. till vettiga saker som t.ex körkort, handpenning på lägenhet osv.

      Radera
  13. Vad gör ni med kapital/pengar de får av släkt osv? LL spara det i 2% ränta (låter fö som att underavkasta å det grövsta men beror ju på storleken av kapitalet) men vad gör ni andra som inte har något barnspar? (Använder ni upp d?)

    Varför ska man inte kunna lära barnen en del basics inom ekonomi? Låter som en otjänst att inte ge dem d försprånget eftersom det inte lär ut någonannanstans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis..... jag tycker det bästa man kan ge barnet är förståelse/kunskap/uppskattning av vad pengar är och att till exempel att man ska undvika skuld om man vill leva ett relativt fritt liv

      Radera
  14. Vi har krånglat till det litegranna med sparandet till våra två barn för att få maximal säkerhet och rättvisa för våra två barn.
    Jag och min fru har skapat två kapitalförsäkringskonton var, ett för varje barn. Barnen är förmånstagare för dessa konton så att ingen "annan" ska komma åt pengarna om vi går bort. Vi har även valt att dela det mellan oss ifall vi någon gån skulle skilja oss och bli osams så kan inte den ena "sätta sprätt" på alla pengar. Detta kan låta lite överdrivet men hellre det än att man skulle ångra sig längre fram i livet om något oväntat mot all förmodan skulle inträffa.
    Mina två konton för barnen är så speglade det bara går och min frus konton är också speglade.

    SvaraRadera
  15. fortsättning.
    Vi började sätta in pengar när barnen var nyfödda och kommer fortsätta tills de är 18 år. Eftersom kontona står i våra namn har vi ju fortfarande möjligheten att bestämma hur vi ska ge "lämna över" pengarna, allt på en gång eller lite i taget eller vid behov.

    SvaraRadera
  16. Får man utdelningen från amerikanska aktier direkt in på angivet bankkonto? Låter som en märklig fråga kanske, men har förstått att det inte är lika givet som i Sverige. Vissa får utdelningen på en t y p check istället, vilket känns märkligt och dyrt...

    SvaraRadera
  17. Vi kör kapitalförsäkringar. Men nu då äldsta sonen fyller 13 skall han bli mer involverad har jag tänkt, sätta av en del av sin månadspeng och vara med och välja ett aktiesparande. En fråga, hur mkt tycker du det är rimligt att "spara ihop" innan man gör köp för att motivera courtaget?

    SvaraRadera
  18. Har ni sett detta program, ger det några svar på era frågor ?
    http://urplay.se/Produkter/181728-UR-Samtiden-Tryggare-ekonomi-pa-aldre-dar-Familjens-juridik

    SvaraRadera
  19. Vi har 3 barn där ett har funktionshinder. Vi sparar ungefär tre ggr så mkt till det barnet eftersom framtiden kan kräva lite mer resurser. Vi har tre KF i mitt namn med resp barn som förmånstagare. Tanken är att de inte ska kunna röra pengarna förrän runt 25. (Brände själv en massa pengar som jag kunde skippat att dricka öl för). Tyvärr hade vi ingen strategi för första barnet vilket gör att en del sparpengar är inlåsta etc och det kan bli lite snedfördelning mot slutet. Jag tänker inte berätta för barnen exakt hur mkt vi var sparat utan vi kan jämna ut beloppen när det börjar bli dags att köpa lgh eller så

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...