söndag 2 mars 2014

Barn kostar pengar



Bllöjor, mat, kläder, hygienartiklar, leksaker och diverse övrigt kostar pengar, har jag nu insett.

Jag har inte följt upp exakt hur mycket men det märks på kontot att det går åt ganska mycket pengar, betydligt mer pengar än innan vi fick barn. Jag hade faktiskt inte tänkt på att blöjor är ganska dyrt när man räknar på hur många som används på en dag. Jag hade heller inte insett att barnmat på burk är ganska dyrt. Jag trodde barnkläder var billigare än vad de faktiskt är.

Jag ska också erkänna att jag inte bryr mig särskilt mycket om vad det kostar. Detta skiljer sig mycket ifrån hur jag annars planerar tillvaron. Jag har mycket god koll på våra kostnader och är inte sen att dra ner på onödiga utgifter. Men när det gäller vår son så är det dock annorlunda. Det får kosta vad det kosta vill så länge vi använder pengarna på ett effektivt sätt.

Utöver förbrukningskostnader så innebär barn också större kostnader i form av bilbarnstol, resesäng, barnvagn och en eller två stolar inomhus och diverse övriga kostnader av större karaktär.

En grov kostnadskalkyl skulle kunna se ut så här:

Blöjor 600 kr
Mat 1000 kr
Kläder 1000 kr
Leksaker 200 kr
Övrigt 200 kr
Större inköp (fördelat per månad) 1000 kr
Summa ca 4000 kr per månad

Sen har vi den absolut största kostnaden, (minskade intäkten) att inte arbeta. Att vara föräldraledig är fantastiskt och att dessutom få betalt för att vara det är än mer fantastiskt. Dock gör det att lönen blir väsentligt lägre än när man arbetar vilket gör att vår disponibla inkomst blir betydligt lägre. Detta är den största effekten på privatekonomin sedan vi fick barn. Vår disponibla inkomst har minskat väsentligt.

Notera att detta inlägg handlar om kostnader för ett barn. Att det är fantastiskt att ha barn vilket vida överstiger "kostnaderna" är självklart och kan diskuteras i ett annat inlägg.

Vad har ni för kostnader förknippade med barn?



33 kommentarer:

  1. Första året med barn vill jag minnas kostade ungefär 100.000. Då räknade jag med 14 månaders mammaledighet, barnvagnar, bilbarnstolar, skötbord osv. osv. Och min hustru hade en normal svenssonlön. Själv tog jag pappaledigt under semesterledigheten samtidigt som min fru tog ut sin semester. Det var lite trixande för att maxa inkomsterna, eller minimera förlusterna rättare sagt, genom att planera ledigheterna ihop.
    En liten lustig detalj som många blir förvånade över är att barnbidraget inte räcker till. Enbart barnomsorgen, som sedermera blir fritids, täcker ju i princip bidraget.
    Jag har, förutom under sonens första levnadsår, inte brytt mig om att räkna på vad det kostar. Det är precis som du skriver, vissa saker måste få kosta. Självklart försöker man generellt hålla kostnaderna nere genom att undvika 700-kronors Nikeskor som håller för 2 månaders lek.

    Jag vet att det har diskuterats tidigare på din blogg men hur tänker du på aktiesparande? Jag har en vanlig depå i eget namn idag men det känns lite tveksamt ur skattemässig synpunkt. Har funderat på en ISK, men vet inte riktigt om jag ska ha den själv fram till 18-års dagen eller starta en i hans namn som han får överta i framtiden. Det kan ju vara skönt med kontrollen som det ger i eget namn, samtidigt vet man ju inte vad som sker i framtiden. Regeringsskifte och 30-procentig gåvoskatt känns ju inte lockande:(

    SvaraRadera
  2. X-factor kallar jag en post som verkar växa med barnets förmåga att röra sig. Lampor som välter, glas, tallrikar. Kan tänka mig att det blir fönsterrutor, telefon mm när barnen blir äldre.

    SvaraRadera
  3. Exakt det här vill jag minnas att jag talade om för dig i kommentarsfältet på Cornucopias blogg, men då ville du inte tro mig.

    Så:

    Vad var det jag sa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är jätteduktig.

      Radera
  4. Vår dotter är för tillfället ca 10 veckor gammal. Borträknat stora tidiga inköp som barnvagn, skötbord etc etc räknar vi med en månadskostnad på 600 kr fram till och med sommaren. Det är ju en låg summa, som vi har klarat hittills tackvare självförsörjning på mat (amning), inköp av billia kläder i olika storlekar på Ullared och i London. Den summan kommer självklart att stiga längre fram till hösten, men än har jag inte märkt den stora privatekonomiska chocken.

    SvaraRadera
  5. Barnkläder skänker folk bort. Skötbord, barnvagn etc. finns det hur mycket som helst av på Blocket. Leksaker kommer ni ha överflöd av även om ni inte köper en enda själva. Blöjor går att få ned priset betänkligt på genom att nyttja Liberos/Pampers rabatter. Största ekonomiska förlusten är och förblir minskad inkomst - föräldraledighet i början, VAB senare. 4000 kr i månaden låter vansinnigt, ni har inte gått på myten att ens kvalitet som förälder ligger i antal prylar? Finns starka marknadskrafter bakom.

    SvaraRadera
  6. Visst kostar det, men det smakar ju som sagt också.
    Efter tiden som föräldraledig så kommer (för de flesta) några år där det ska VAB:as en hel del, så inkomstbortfallen fortsätter.
    En stor post, men väldigt olika stor, som kommer är ju barnens aktiviteter. Sysslar de med fotboll blir det kanske inte så dyrt, medan ridning, hockey eller go-cart lätt drar iväg.

    Vad jag dock reflekterat över vara ganska billigt sett till vad man får är barnomsorgen. Vi har en förstaklassare och en 5-åring, så priserna har sjunkit lite nu, och vi betalar ca 1300:- per månad för dagis/fritids 8-17 (minus 4 h/dag skoltid för den äldste).
    Finns här några läsare med barn framtiden före maxtaxan? Hur såg priset ut då?

    /TE

    SvaraRadera
  7. Vad det gäller blöjor kan jag varmt rekommendera tygblöjor. Nu hittar jag förstås inte länken men jag tror att jag läst att man i snitt köper blöjor för 10.000-15.000 kr per barn. Visst kostar det lite att starta upp med tygblöjor men man sparar lätt in det på ett barn och sedan har man ju dessutom blöjor i princip gratis till eventuella syskon.

    Visst, en del tycker att det är äckligt men jag håller inte med. Vi har kört tygblöjor till alla våra tre barn och förutom den ekonomiska biten så blir mängden sopor betydlig mindre. Dessutom känns det det bra att ha ekologiska tygblöjor på sina barn i stället för de klassiska blöjorna.

    Men det är klart. Man måste vara beredd på att det blir några tvättar mer än vanligt.

    Sedan kan man ju rätt enkelt kapa matkostnaderna genom att själv göra storkok barnmat och förvara i frysen.

    /klas

    SvaraRadera
  8. Precis. Under barnens första år växer de så fort att de knappt hinner använda kläderna. Min sambo är väldigt klädintresserad men vi har nästan enbart köpt på loppisar etc eller fått kläder. Blöjor är det så gott som alltid rabatt på någonstans. Barnmat blir nyttigare och godare om man gör själv och mixar och fruktsmothie gör man också lätt själv istället för att köpa i affären för 10-15 kr. Prylar skänks i princip bort. Verkar gå mode i vagnar och dylikt så andrahandsvärdet är ofta förvånansvärt lågt.

    Apropå inkomstbortfall så ser jag det som att det är det här vi sparat för. Att utan problem kunna vara hemma länge med barnen. För mig är sparande inte ett mål i sig själv.

    SvaraRadera
  9. Min mamma använde tygblöjor på alla mina syskon (vi är fyra illbattingar som mor och far fått ta hand) och vi åt samma mat som föräldrarna fast mamma puréade (den böjningen har jag aldrig använt innan!) den innan hon matade oss med den. Hon hade även en råsaft centrifug som hon gjorde grönsaksjuice i åt oss. Kanske bör nämna att föräldrarna, och fortfarande två av oss fyra, är vegetarianer. Hur en puréad flintastek blir vet jag inte :-)

    SvaraRadera
  10. Innan grabben (1.5 år) åt samma mat som oss så gjorde jag långkok till honom. Mycket billigare än burkmaten. Blöjor -> Willys egna är bra. 69kr/paket, 2-3 paket/månad är ca 200 spänn (hur kommer ni upp i 600?!?).

    Kläder för 1000/månad? 500 har jag skrivit i budgeten, brukar bli 3-400. 2nd hand är ju ganska bra för småbarn, eftersom de hinner växa ur innan kläderna är utslitna.

    Leksaker, böcker och övrigt: 500 ca.

    Jag kanske haft tur som fått massa saker; spjälsäng, bilbarnstol, matstolar, etc etc... annars kan jag tänka sånt blir gaska dyrt.

    30 middagar, helgfrukost och helglunch samt lite frukt: skulle gissa grabbens matkonto hamnar på 6-800 kronor/månad.

    Dagis: 1260kr

    Men, som många påpekat, det dyrast är inte utgifterna utan inkomstbortfallet vid VAB osv.

    Hoppas allt är bra i övrigt med barn & familj :)

    SvaraRadera
  11. Framtida aktieägare i SCA?

    SvaraRadera
  12. Håller med några av de ovanstående här. 4000 kr låter vansinnigt högt! En inställning av "kosta vad det kosta vill" leder nog till att det också blir så.

    Vi har två barn nu (drygt 2 och knappt 1 år). Jag har inte finräknat på saken, men den stora kostnadsposten för barnen (utom minskade inkomster som dominerar totalt) är nog kostnaden för förskolan.

    Kläder går vi nog plus minus noll på. När kläderna är urvuxna kan man sälja och kläder går att få eller köpa begagnat. När barnen fyller år och på julen kan man önska saker till barnen som de behöver (som kläder) snarare än leksaker, om det inte är leksaker de behöver.

    Leksaker: samma som kläder. Det är svårt nog att begränsa leksaksinflödet utan att köpa något själv. Barnen mår inte dåligt av att ha 20 leksaker istället för 200.

    Om grabben är 1 år nu är det hög tid att skaffa potta och köpa 2-3 träningsblöjor så spar ni in stora delar av blöjkostnaden direkt (blöjor till natten). Pottan och träningsblöjorna använder ni till nästa barn också om det blir fler. Träningsblöjor är som en blöja som nästan håller tätt och som funkar bra när man pottränar. Vi började med potta vid 6 månader om jag minns rätt och nu är dottern blöjfri vid 2 år.

    Laga egen mat istället för att köpa färdigmat ger en del. Det enda vi köper på burk är fruktpuréer till lillkillen som fortfarande inte käkar ordentligt då det är klent med gaddar i munnen.


    Det gör att göra mycket om man bara vill. Frågan är om man vill eller inte! Jag tror att vi själva ser det lite som en utmaning och att det också minimerar kostnaderna är ett plus :-)

    SvaraRadera
  13. Jag nämnde dig idag med anledning av insikten om mellanmånaden som uppstår när man slutar vara föräldraledig och återvänder till jobbet. Där riskerar man i värsta fall att bli helt utan inkomst och det är rätt segt. I övrigt instämmer jag med att barn kostar men som jag tidigare har sagt så sänker det ens utgifter också i den mening att man äter ute mindre, roar sig mer sällan och reser kanske lite mindre också.

    SvaraRadera
  14. Klart att det går att göra mycket själv. Alla har vi olika tycke och smak vad det får kosta. 4000kr/mån tycker jag låter lågt räknat. Swedbank gjorde för ett tag sedan en undersökning och kom fram till att 1,4milj kostar det att uppfostra ett barn fram till 18-års dagen. Det första året var det dyraste, 110.000.
    Men det är klart, då ingår väl allt ifrån egen barnflicka till att tillverka egna blöjor av tidningspapper i den undersökningen:)
    En sak är dock säker, tycker man att det är svårt att få ekonomin att gå ihop innan så blir det inte direkt bättre när man får barn.

    SvaraRadera
  15. VI ligger på kanske 1000 kr i utgift för vårt barn.
    Kläder köpet vi begagnade på tradera, barnmat gör vi själva av färska råvaror, blöjor är inte så dyrt trots allt, med rabattkoder får du oftast pampers eller libro för 1 kr/st // 6 blöjor per dag // = 180 kr/månad i blöjkostnad + diverse smörjor mm. 100 kr/mån.

    SvaraRadera
  16. Instämmer med Trivselekonomi att aktiviteter kan springa iväg och kosta en hel del. Förra säsongen gick loss på ca 40 tkr. Denna säsong kommer kosta ca 50 tkr. Det är mycket resor som drar kostnader, och så material förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åkte motorcross i min ungdom. Träning 3 dagar/vecka betydde 3x10L bensin + 3x4L i pappas bil, dvs. ungefär 160L bensin/mån. Sedan var det kläder, stövlar, hjälm, reservdelar osv. Värdeminskning på motorcykeln osv. osv.
      Jag kan villigt erkänna att min son har tjatat om en crosscykel och det är något som jag inte ställer upp på, även fast jag själv idag åker landsvägshoj och är lite av en motordåre :)

      Radera
    2. Vi kör inte motorcross, men jag har bekanta som gör det och den sporten kostar en hel del har jag förstått. Framför gäller det det att kunna mecka själv med hojen.
      Vi håller på med segling. Man vill lätt tro att det skulle vara billigt :)

      Radera
  17. Det som kostar mycket är tid! Man är föräldraledig, vabbar, tar ledigt på loven osv.

    Utöver det är det svårt att jobba extra/över även om man skulle vilja.

    Man börjar också köpa sig tid genom att kanske betala för städning, bilservice, färdigmat, hantverkstjänster, m.m.

    Man letar inte längre billigaste priset utan köper där det är tillgängligt för att få saker gjorda och man har inte tid att hitta och åka rtill billigaste stället.

    Jag anser att det är *tiden* som kostar mest med barn, dels för att man inte har tid och dels för att man vill spendera tid med sina barn.

    SvaraRadera
  18. Kostnaden för att ha barn är astronomiska. Det som här omnämds är bara en försiktig början. Kostnaderna eskalerar fram tills dess de stackars föräldrarna är tvungen att ta stora lån för att köpa barnet en bostad så att barnet äntligen flyttar hemifrån så man slipper bjuda på ALLT. Barn tar för givet att det bara är att ta av de stackars föräldrarna. Men barn kostar mer än bara pengar. De kostar tid , omtanke, energi, uppoffringar osv. Sen är det mycket stor risk man inget tillbaka när man blir äldre.
    Barn är det största riskprojekt man nånsin kan ge sig in på.

    SvaraRadera
  19. En lite ovanligt märkbar utgift var ökningen i elförbrukning med alla tvätt och tork det var kanske 200kr i månaden extra!

    Däremot känns det som Sverige är det bästa landet i världen att ha barn i......man får vara ledig hemma med barnet OCH får betalt OCH bidrag till barnet (Jo inkomsten är förminskad men där jag kommer ifrån får man ingenting)

    SvaraRadera
  20. Off topic, men Nokian tyres börjar närma sig attraktiva nivåer. //C

    SvaraRadera
  21. Tycker också att framförallt kläd- och matposten var väldigt hög. Men det är ju individuellt hur man vill göra, och ni har ju mer än råd med detta :)

    SvaraRadera
  22. Dessa utgifter går att vända till något positivt. Jag är aktieägare i ICA och SCA. Jag handlar Liberos blöjor på ICA (ofta via erbjudanden). Detta gör att jag får bra återbäring som aktieägare och får även återbäring via ICA som kund. Jag betalar allt med mitt OK/Q8-VISA-kort vilket gör att allt jag handlar får jag 1% återbäring på i kontanter.

    På detta känns det som att jag gör vinst varje gång dottern bajsar i blöjan.

    Vill du få återbäring på din barnmat så är även Nestlé en bra aktie att äga.

    Nu säger jag inte att du ska kasta dig på nya inköp i aktier utan vänta till rätt tillfälle så kommer du få både utdelning, värdetillväxt och återbäringar i flera steg. Vinn-vinn-strategi.

    Kul med barn. Se dem inte som utgifter utan låt dem ge dig all lycka de bara kan. Det gör jag. Tänk på att den tiden du investerar i dina barn får du antagligen åter senare med ränta på ränta effekt. Investerar du inte din tid i dem kommer det garanterat vara en Bear-market i tonåren.

    Björn...

    SvaraRadera
  23. Protector lyft idag. Vad beror det på?

    SvaraRadera
  24. Två tips

    1) Lidl:s blöjor är precis lika bra som märkesblöjor. Kostnad ca 1,50 per styck är nästan hälften mot etablerade märken.

    2) Ägna helgerna åt att göra minst ett storkok av barnvänlig mat och frys in småportioner. Kostar cirka 1/4 av burkmat och är betydligt nyttigare.

    :starke Arvid

    SvaraRadera
  25. Om man har som personligt mål att bli ekonomiskt oberoende så ska man inte skaffa barn;
    1. Ett barn medför kostnader på ca 1-1,5 mkr
    2. Ett barn leder till lägre inkomst, säg 0,5-1 mkr
    3. Ett barn kostar i form av tid, säg 1 mkr.
    Ska vi säga 3 mkr totalt, dvs ungefär halva det belopp som behövs för att bli ekonomiskt oberoende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du har så rätt! Jag har 3 (barn , inte miljoner) så det är kört. Minus 9 miljoner så måste skrapa ihop 12 millar för att nå målet.

      Radera
    2. Nej, precis som vid de flesta verksamheter så uppstår vissa skalfördelar, så du ligger nog bara back 4-5 mkr.

      Jag skriver, som du ser, inget om huruvida det är värt pengarna. Jag har själv barn, men faktum kvarstår; för en människa på ca 25 år och just färdig med sina universitetsstudier så är barn ett mycket stort ekonomiskt avbräck. Kanske är det därför som allt fler väntar allt längre med att skaffa barn? Kanske är det också bakgrunden till att vi tänker, då vi reser i fattiga barnrika miljöer; om de väntade med att skaffa barn några år, så skulle de både hinna med och ha råd att skaffa sig en utbildning och därmed få ett *materielllt* bättre liv. Däremot slutar jag aldrig förvånas över att barn i vad som i mina ögon är fullkomligt miserabla levnadsförhållande alltid är gladare än i tex Sverige - men hur glada är de (ska vi säga vid ca 20 års ålder) när de förstår sin situation *och* att chansen till ett bättre liv till stor del gått dem förbi?

      Radera
  26. Det handlar väl mycket om vilken livsstil och materiell standard man väljer att leva genom och därigenom föra över på sitt barn, kan jag tycka. Personligen anser jag att schablonen om ett barns omkostnader på 1,5 miljoner kronor endast stämmer om du väljer att konsumera efter medelsvenssons normer.

    SvaraRadera
  27. Kanske dags att starta en parallellblogg om föräldraskapet? Bloggadressen agaminabarn.blogspot.se skulle nog väcka viss uppmärksamhet...

    /AN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adressen agdavminabarn.blogspot.se skulle nog fler känna igen sig i.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...