söndag 16 februari 2014

Utdelningshöjning Kvaerner och AIG



I veckan kom både AIG och Kvaerner med boksluten.

Två rapporter som var ganska bra. Kvaerner levererade ett stabilt resultat och kursen gick upp några tio-öringar. När det gäller Kvaerner så är resultaten mindre viktiga just nu. Det viktigaste är hur stor del av kakan de kommer att få när Statoil och Lundin ska investera i Johan Sverdrup. Här hoppas jag givetvis att Kvaerner kan få en stor del av kakan.

Utdelningen höjdes från 1,16 till 1,22 vilket ger en mycket god direktavkastning till dagens kurs. Kan de vara med under uppbyggnaden av Johan Sverdrup så borgar detta för goda utdelningar även kommande 10 år.



AIG rapport har jag diskuterat i ett tidigare inlägg. I samband med bokslutet höjdes utdelningen med 25 % till 50 cent. Till detta ska AIG återköpa egna aktier. Marknaden blev något besviken över framförallt återköpen som var i minsta laget. AIG har betydligt större potential att berika ägarna men av någon anledning så är man än så länge ganska försiktiga. Jag räknar med att man kommer att öka utdelningarna och återköpen väsentligt kommande år.

Utdelningen på årsbasis ligger nu runt 56 000 kr med ovanstående utdelningsökningar.




4 kommentarer:

  1. Kör Kvaerner alltid en ordinarie utdelning i April och sedan en bonus på hösten?
    Inget bolag jag tittat på tidigare men verkar lite intressant!

    SvaraRadera
  2. Är du positiv eller negativ till Railway stocks? Stora moats, lite högt värderade kanske men diagrammen får en att dregla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är mycket intressanta bolag bland annat på grund av moaten och att det är bra sätt att transportera gods på. Miljövänligt samtidigt som det sväljer mycket gods. Jag är i grunden positiv. Det finns några intressanta bolag i USA och Canada men inget jag kikat djupare på.

      Radera
  3. @Anonym 12.02
    Kvaerner delar ut halvårsvis som standard, det är alltså inte tal om någon "extrautdelning". Rapporten var riktigt bra tycker jag och de pratar väl om kommande år. Min förhoppning är att bolaget ha lika stor vinst per aktie som de skiftar ut till aktieägarna under 2014. Något jag tror de kommer lyckas med.

    Den stora "triggern" i bolaget är ju annars som ägamintid skriver att de får ett eller flera stora kontrakt under året, framförallt då vad gäller Johan Svendrup-fältet. Det skulle kunna ligga som bas för intjäningen i många år framöver.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...