tisdag 11 februari 2014

Skagen Fonder månadsrapport januari

Varje månad går jag igenom diverse fonders inköp och försäljningar. Nedan några kommentarer kring Skagens förändringar under januari.

Skagen global

Skagen Global har ökat i AIG och Raiffeisen Bank. Jag är delägare i AIG och har Raiffeisen under bevakning.

"The fund’s position in AIG was increased in January. The share price has come down but we still see significant upside from higher profitability. Improvements will be driven by internal
improvements in costs, pricing, and product mix".


Skagen Kontiki säljer Maersk. Vad säger Lundaluppen om detta? ;)

"We took advantage of strong share price performance during the first half of the month and reduced our position". 


Skagen Vekst har köpt läkemedelsbolaget Teva och sålt Continental. Jag tycker båda bolagen är intressanta men är inte ägare i något av dom för tillfället.

Läs gärna Skagens rapporter. Det är intressant att läsa deras tankar.

Trevlig kväll!


21 kommentarer:

  1. Hej - vilken mäklare använder du för ex-nordiska aktier? Dina courtageaavgifter borde kännas givet de relativt små volymer och hur relativt frekvent du handlar tänker jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder avanza mestadels.

      Radera
    2. Vilken mäklare använder du för europeiska bolag?

      Radera
  2. Vad lustigt. Köpte för 20 minuter sedan en post i Aig och så får man detta på mailen:)
    Jag handlade genom SEB och det kostade en 500-lapp ungefär med valutapåslag och courtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordnet ligger på 13 dollar i cortage ex valutaavgift

      Radera
  3. Hej!

    Vad tycker du om Skagen Global? Är det något att investera i eller är kanske en indexfond i samma kategori mer lämpligt?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Skagens fonder kommer att slå index över tid även om Skagen Global har haft några jobbiga år nu.

      Radera
  4. Teva har jag sett på för nåt år sen, det såg billigt ut runt P/E 10 med en hög historisk tillväxt vill jag minnas, men man hade väl en del problem förmodligen. Avfärdade nog det för att det var Amerikanskt tror jag :) Har för mig att CEO eller om det var ordförande som också var huvudägare med en imponerande historik :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teva är ett Israeliskt företag.

      Radera
  5. https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/02/10/skagen-global-tappar-fart.html

    SvaraRadera
  6. Har ingen större tilltro till Skagen Fonder. Tittar vi på resultaten de sista åren så har det verkligen inte gått deras väg på något vis. Sätter ingen tilltro till dem alls om jag ska vara ärlig. Kon-Tiki ligger minus på 3 år och på 5 år imponerar varken Kon-Tiki eller global då vanliga Sverigefonder gett bertydligt mer. Tror inte på fonder med så många innehav och länder m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som jag inte gillar med många fonder är att de är för breda och så även Skagen. Men de har en bra historik. SKa bli intressant att se om de kommer på banan igen.

      Radera
  7. Ägamintid,
    Vad anser du om försäljningen av Continental? Enligt 4-traders.com är bolaget mycket intressant, till rimlig värdering - vad är din vy på bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett kvalitetsbolag till en rimlig värdering. Något dyr nu men ett mycket intressant bolag.

      Radera
  8. Hej tack för en bra blogg. Jag vet att du har Amhult som en liten favorit och största innehav. Hur ser du på hur förslaget om nya redovisningsregler för nya bostadsrätter kommer att påverka dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag missat. Vad är detta?

      Radera
  9. Skönt att Skagen säljer Maersk, då kan man kalla sig contrarian ;-)

    Skämt åsido är ju Maersk knappast undervärderat just nu, men jag tror ändå att bolaget kan vara värt dagens pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, genom att Skagen säljer så liknar din filosofi mer min egen... ;)

      Radera
  10. Nokian tyres börjar bli intressant, eller vad tycker du ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mycket fint bolag. Jag håller det under bevakning men har en del andra case som ligger "före i kön" ;)

      Radera
  11. Inte så bra för Amhult kanske om det blir av. Från DI.se 140212:

    "Bostadsrättsinnehavare kan få chockhöjda avgifter. En ny tolkning av avskrivningsreglerna kan innebära att föreningarna annars riskerar att gå med förlust. Riksbyggen är kritiskt och vägrar att följa tolkningen.

    Det är nya regler som ska tillämpas från och med i år. Det är ett regelverk som Bostadsnämnden tagit fram, säger Dan Brännström, generalsekretare i Far, branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare.

    Annons:

    En bostadsrättsförening delar upp kostnaden för byggandet av fastigheten under ett visst antal år. Den progressiva varianten innebär att kostnaden ökar i föreningen ju längre tiden går. Om bostadsrättsföreningarna tvingas till en linjär avskrivning, alltså lika stora kostnader varje år, kan kostnaderna öka kraftigt, speciellt för nybyggda fastigheter. Hur mycket vill Brännström inte spekulera i.

    "Men jag förstår ju att det får stora konsekvenser", säger han.


    Far har enligt Brännström redan i höstas sökt Bokföringsnämnden, den myndighet som ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed, för att prata om konsekvenserna.

    "Men det fanns inget intresse från Bokföringsnämndens sida för att träffa oss. Och nu står vi där", säger han.

    Enligt Svenska Dagbladet kan den nya regeln innebära höjda avgifter med uppemot 30 procent för nybyggda hus. Alternativt får föreningen visa upp ett förlustresultat.

    "Förluster väcker alltid oro och försiktighet, det är naturligtvis inte bra. Samtidigt får aldrig en redovisning skönmåla. Min förhoppning är att vi nu ska kunna resonera oss fram till en bra lösning", säger Brännström.


    Mårten Lilja, kommunikationschef på Riksbyggen, tycker att reglerna inte behöver tolkas på Fars sätt.

    "Vi avser göra avskrivningar på det sätt som hittills gjorts. Vi tycker helt enkelt att det är rätt", säger han.

    Riksbyggen har uppvaktat Far och Bokföringsnämnden i frågan. Lilja säger att en byggnad de första decennierna har ett ganska intakt värde, då omfattande renoveringar oftast inte behövs.

    "De tillkommer längre fram i tiden. Då är det rimligt att avskrivningarna ökar längre fram."

    Han säger att tolkningen riskerar att försvåra bostadsbyggandet.

    "För det kommer, faktiskt i onödan, att öka boendekostnaden i framförallt nya hus."

    TT

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...