lördag 22 februari 2014

Scania uppköp och vinstvarning från ägamintid

Det har varit händelserika dagar den här veckan. Fullt upp på jobbet och fullt upp på aktiemarknaden. Jag har sålt Vivendi och Talanx och sitter nu i slutskedet med en analys av ett nytt innehav. Mer info om bolaget inom kort. Det ser väldigt intressant ut så här långt och jag tror att det kommer att få en rimlig andel i portföljen. Det är bara en pusselbit kvar att kika på innan jag slår till. Vidare så publicerade Amhult 2 ett ganska slätstruket årsbokslut med få överraskningar.

Igår kväll kom informationen att Scania köps upp av VW. 200 kr kontant erbjuds. Budet är föga förvånande då VW länge varit på kollisionskurs med minoritetsägarna. Premien mot senaste betalkurs är bra men jag är inte övertygad om att det räcker för att ta kontrollen över detta fantastiska bolag. Att det sker större affärer som den här är i grund och botten bra för aktiemarknaden. Det behövs investeringar och förvärv för att få fart på tillväxten. Mer sånt här vore önskvärt! Det vore också önskvärt om våra svenska större företag tar tillfället i akt och positionerar sig genom uppköp av utländska bolag.

Med anledning av mina försäljningar av Talanx och Vivendi så sjunker den årliga utdelningen från 56 k till 47 k. Med anledning av detta så vinstvarnar ägamintid för helåret och den nya bedömningen är nu att utdelningen kommer att uppgå till ca 65 k vid årsskiftet. Jag gillar bolag som är tydliga i sin kommunikation till aktiemarknaden och jag försöker därför själv vara lika tydlig. :) Det är ingen fara på taket för aktieportföljen går bra och mina innehav är lågt värderade. Den passiva inkomsten kommer stiga tids nog. Det viktiga är ju att äga kassaflödesstarka bolag.

Portföljvärdet är uppe i dryga 1,7 MKR och uppgången hittills i år ligger på ca 9 %. En bra årlig avkastning är uppnådd till dags dato.

Trevlig helg!


11 kommentarer:

  1. Det är väl snarare en omvänd vinstvarning;-)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, så kan man också tolka det! :)

      Radera
  2. portföljvärde på 1.7 Mkr, imponerande! Den dagen man når de summorna kan man nästan skratta sig lycklig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer gå snabbare än vad du anar. För oss gick det väldigt snabbt via investeringarna i danska banker och amerikanska banker och ett hårt sparande och en stor mängd tålamod.

      Radera
  3. sjukt imponerande
    /kim

    SvaraRadera
  4. ska bli intressant att se vilket bolag du grävt fram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Inom kort kommer en genomgång av bolaget. Jag ska bara lägga sista pusselbiten och komma till skott med min investering. :)

      Radera
  5. Ja sitt inte och tjuvhåll nu... Fram med det bara

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, vänta några dagar till så kommer mer information. ;)

      Radera
  6. Vinstvarning? Nää! Inte om du lyckas hitta högre direktavkastning efter försäljningen. Det kan tom. innebära extra utdelningstillväxt på sikt :) Grattis förresten på utvecklingen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...