måndag 3 februari 2014

Inköp Citigroup



Idag tog jag in ytterligare några aktier i Citigroup.

Bolaget tillhör sedan tidigare ett av mina 5 största innehav.

Det känns väldigt bra att kunna öka på dessa nivåer. Som jag tidigare sagt så ser jag gärna att marknaden förblir svag under några månader så att man kan bygga upp sina positioner i lugn och ro. Det är roligare att fånga bolag på väg ner än att jaga bolag i uppgång.

Det ligger även nära till hands med en ökning i AIG som är svag just nu.

Trevlig kväll!

ägamintid

12 kommentarer:

  1. Stämmer det att utdelningen endast är 0,01/kvartal? Om ja, vågar man hoppas på en rejäl ökning framöver?

    SvaraRadera
  2. spinner vidare på föregående kommentar..

    jag kikar på utdelningshistoriken.

    tex 2007 var den 0,54/q men då var kursen också 450 dollar..

    Det känns inte som någon storutdelare precis..
    ska du avyttra denna placering när den når target?
    och isf, har du någon buy and hold aktie(förstår att allt är förhandlingsbart, men du förstår va jag menar) :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utdelningen är 1 cent per kvartal vilket inte är särskilt mycket. Vinsten per aktie ligger dock på 5-6 USD kommande år och det är inte svårt att motivera att de kan börja dela ut väsentligt större belopp och återköpa egna aktier. Säg en utdelning om 2 år på 1-1,5 USD och lite återköp på det och på sikt en utdelning på 30-40 % av nettoresultatet.

      Radera
  3. Jag står mellan två alternativ: hålla en kassa motsvarande 1/3 av portföljvärdet alternativt placera denna tredjedel i någon lågriskfond. När sedan marknaden sjunkit klart investera ovanstående i billiga aktier. Eller är det bättre att köpa kontinuerligt under hela nedgången (om det nu blir en sån)? Vad är din/er uppfattning?
    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ge specifika råd. Jag redogör för min strategi och inget annat. Man ska göra det som man känner sig bekväm med. Att inte förlora pengar kan vara en utgångspunkt om man vill vara försiktig.

      Radera
  4. Vad tror du om Philip Morris du som har amerikanska bolag i portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen större koll på bolaget. Tror inte på branschen men jag ser att aktien backat rätt mycket och har en fin utdelning. Kanske tar mig en närmare titt någon gång framöver.

      Radera
  5. Skulle du kunna säga att du har extra mkt kunskap om något av innehaven (bulls eye i circle of competence...) eller är det dött lopp mellan AIG och Amhult2.

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra fråga. Jag känner mig mest insatt i AIG, Citigroup, Immofinanz, Protector och Amhult2. Märkligt nog sammanfaller detta med att det är mina största innehav.... :) Skämt åsido. Jag är mest insatt i mina största innehav och känner att jag har god koll på dessa. De andra innehaven är jag också insatt i men följer inte på samma exakta vis.

      Radera
    2. Finns det inget som är din riktiga nisch eller är det jämt fördelat mellan dessa? :)

      Radera
    3. Finans, fastighet och försäkring är mina favoritbranscher. Det är där jag kommer att fokusera ett tag framöver. Är också intresserad av konsumentbolag men de är för dyra. På sikt kommer jag nog att röra mig mer mot den typen av bolag då de är säkrare och mindre operativt volatila.

      Radera
    4. Kul med svar! Lycka till med investeringarna :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...