torsdag 20 februari 2014

Försäljning Talanx



Tidigare i veckan sålde jag Talanx. Aktien gick upp över 3 % så jag passade på att sälja av. Avkastningen blev ca 35 % på 15 månader.

Talanx är inte högt värderat men jag ser andra alternativ som ser bättre ut. Det som jag främst är skeptisk till avseende Talanx är deras egna verksamhet som inte är särskilt lönsam. Deras guldkorn är ju att de är majoritetsägare i Hannover Re som är ett riktigt fint bolag.

Tidigare i veckan såldes även Vivendi. Utdelningen sjunker från ca 56 k till 47 i och med försäljningen.

Likviderna från försäljningen kommer att sättas i arbete. Jag har ett nytt, ganska litet bolag, som ligger nära till hands för ett inköp och sen sitter jag och tittar på lite svenska bolag för eventuellt inköp.

Utöver detta så kan jag tänka mig att öka ytterligare i AIG, Citigroup, Immofinanz och Protector Försäkring.

Ha en trevlig kväll!

6 kommentarer:

  1. Tolkar jag dig rätt; du tycker inte att Talanx är högt värderat (implicit lågt värderat då eller mer rimligt?).

    Känner du dig såpass mycket säkrare på att dina andra alternativ kommer generera en högre avkastning eller är det snarare så att du är osäker på Talanx? Hrm, knepig formulering från min sida men det jag vill fram till är om du säljer pga brister i Talanx eller fördelar i andra bolag.. Det är ju såklart en kombination men vilket väger över?

    Om du t.ex investerar i AIG så byter du ju en idag rätt skaplig direktavkastning mot en (förhoppningsvis) högre förväntad avkastning i framtiden, gör du några resonemang kring när du går break-even på det beslutet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta frågor. Jag tycker Talanx är något lägre värderat än rimligt. Jag ser därför att ett byte till ett bolag som är betydligt lägre värderat kan ge mig en bättre avkastning. Jag är säker på att det bolag jag nu analyserar kommer ge mig en högre avkastning. Jag ser ingen stor bolagsrisk i Talanx.

      Jag ser alltid först på earningsyield, dvs hur mycket vinst jag köper för varje investerad krona. Sen gillar jag att bolagen har en utdelning. Gällande AIG får jag vänta ett tag innan bolaget ger en hög utdelning men jag kommer att få en fin kursresa under tiden. Hoppas detta besvarade dina frågor.

      Radera
  2. Inträde i BankNordik igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte omöjligt. Värderingen lockar sannerligen.

      Radera
  3. Först vill jag tacka för en mycket inspirerande och spännande blogg, jag fann den i somras och läser den regelbundet, sen tänkte jag göra en gissning på ditt "nya" småbolag, är det möjligen Trustbuddy som jag själv tror kommer göra en fin kursresa de närmaste åren?
    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var vänliga ord!

      Nej, det är inte Trustbuddy.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...