måndag 10 februari 2014

Försäljning Omega Healthcare

Innehavet är försvinnande litet så jag väljer att avyttra det.

Jag har inte tänkt att öka upp i aktien i närtid då jag har andra innehav som ser mer attraktiva ut.

Affären har givit 5-6 % avkastning sedan inköp.

Jag behåller aktien på bevakningslistan men förväntar mig inte att återköpa bolaget den närmaste tiden.

Likviderna kommer att användas till att bygga på innehaven i AIG och Citigroup bl.a.

Efter försäljningen ser portföljen ut enligt nedan.



Ha en trevlig kväll!


20 kommentarer:

  1. Livsfarlig portfölj med uteslutande bolag inom finans/fastighet. I mina ögon en oerhört riskfylld portfölj som helt lever på att ECB/FED etc håller valutastormar borta genom att trycka nya stålar/hålla avkstningskraven på ett minimum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att det är särskilt hög risk. Visst är exponeringen mot bank, fastighet och försäkring hög men värderingarna är låga oavsett ecb/fed eller konjunktur.

      Radera
  2. Det tar väl ca 30 sekunder att vikta om en portfölj så att man är snäv i sina val behöver i sig inte vara speciellt riskfyllt, speciellt inte när man letar efter lågvärderade bolag som tom eventuellt handlas under eget kapital. Det kan ju vara betydligt mer riskfyllt att köpa en handfull förhoppningsbolag i olika branscher som alla gör förlust på sista raden men handlas skyhögt på grund av framtida förhoppningar. Dvs bransch i sig är ju lång ifrån det enda som har med risk att göra.

    Man måste också tänka på livet i stort, det är ju t ex "livsfarligt" att enbart förlita sig på en arbetsgivare eller en specifik bransch (t ex IT-konsulter efter IT-kraschen) om man har en ovanlig roll i just det bolaget som kanske inte är så gångbart någon annanstans osv. T ex kan ju Ägamintid har en väldigt bra "karriär" som gör att hans inkomster via arbete kan anses "säkert" och gångbart hos flera arbetsgivare och i flera branscher och kan därmed vara smalare i sin portfölj osv.

    Men det är mina tankar kring "risk".

    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker precis som jag gör. Jag ser varje bolag för vad de är och är mindre intresserad av branschspridning. Om ett tag kanske bara konsumentföretag är billiga och då kommer jag bygga upp positioner i dessa. Angående jobb och karriär så är det också en intressant aspekt då jag har ett stort inflöde till portföljen varje månad och en säker anställning.

      Radera
  3. Underbart resonemang Daniel! Ungefär ganska så tvärtemot vad man brukar säga om att inte ha alla "ägg i samma korg". För mig skulle det vara helt otänkbart att investera allt i samma marknader. Fastighet, finans och bank känns lite som att faller en faller alla. En finanskrasch brukar ju innebära att fastigheter följer med ned.
    Och visst, det är lätt att vikta om en portfölj, men när är korrekt läge? När portföljen ramlat tillbaka 5% på en dag, 30% på en vecka, när det närmar sig +-0?
    Det är ju lätt att köpa solkräm så länge solen skiner, men plötsligt en dag kommer regnet och då kan det vara fint med ett paraply ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis håller jag delvis med och mitt inlägg som du upptäckte beskriver en annan sida av myntet. Går jag ännu längre så tar ju människor en väldigt stor risk genom att inte ta hand om sig själv och sin egen hälsa, bilen sköts bättre än sin egen hälsa. Snacka om hög risk!

      En annan sak som jag tycker mig märka är att den (iaf inbillat enligt mig) den högre volatiliteten de senaste 10 åren också medfört att bolag "dras över en kam" när väl stora nedgångar inträffar, finanskrisen och raset under 2011 innebär generellt stora nedgångar i alla branscher, extremt få bolag som inte fick sig en rejäl känga.

      Finans var säkerligen den bransch som var bland de som fick mest stryk men i efterhand så är också alla svenska storbanker 5 år senare uppe på nya rekordnivåer.

      Summerat så är min filosofi att man skall köpa de bolag man anser sig vilja äga utifrån sina egna preferenser och bry sig mindre om bransch.

      /Daniel


      Radera
  4. Cache skulle du ju kunna redovisa också... men det kanske är en pyttepost?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cash har jag men det är en ganska liten del. Jag väljer att inte redovisa detta för tillfället.

      Radera
  5. Inte många svenska bolag där. Letar du bolag i hela europa/världen? Finns det inga bolag på de svenska listorna som du skulle kunna tänka dig att äga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letar över hela världen. Skulle gärna äga mer svenska bolag om jag hittar något som är riktigt prisvärt. Men får jag chansen kommer jag att fylla på med svenska bolag.

      Radera
  6. Tiden är ännu inte inne för Ägamintid att vikta över mot tråkigt stabila utdelare.

    Tror du på större värdeutveckling hos PSEC och ARCP? Eller får dom stanna pga deras höga utdelning?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. psec tror jag inte på någon större uppgång i. arcp har mer potential och kan ge både hög utdelning, utdelningstillväxt och kurstillväxt. Men risken är högre.

      Radera
  7. Hur ska du göra med Banknordik? Tidigare har du sagt att du ville öka ifall aktien föll tillbaka till 123dkk och lägre. Nu är vi nere på 117dkk och jag tror flera danska bankaktier faller på Nordjyske banks årsrapport idag. Sugen att öka upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sugen. Det är bara att jag först tänker öka i Citigroup och AIG och sedan finns Banknordik och några till på listan. Jag tar det lugnt och ökar när jag känner mig mogen. Har ingen brådska.

      Radera
  8. Hur stor del av din portfölj är exponerad mot USD?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runt 25-30 % är aktier som är noterade i USD men det är inte samma sak som exponering mot USD. Alla globala bolag idag är exponerade mot en mängd valutor oavsett i vilket land de är noterade. Det handlar mer om i vilka valutor man har sina intäkter och kostnader som är intressant.

      Radera
    2. Nä det är klart att det är vilka valutor som företagen får sina intäkter från är intressant. Men ifall dollarn faller, så faller ju även dina investeringar i värde. Var så jag menade.
      Mvh

      Radera
  9. Hur tänker du när det gäller viktningen av de olika aktierna. Jag har läst att du strävar efter att ligga med vikter på 5-15% för enskilda aktier, men utöver det? Finns det någon speciell tanke bakom att du har 14% i protector men bara 7% i vivendi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper de som jag tycker är undervärderade. Protector är undervärderad medan Vivendi är mer rimligt värderad. Därav ett större innehav i Protector. Sen är vissa innehav mindre för att jag inte hunnit köpa mer eller köpte för längre sedan när portföljen var mindre. Bolagen var då stora men har nu blivit betydligt mindre i takt med att min portfölj är större.

      Radera
    2. Min spågumma säger att man ska hålla sina fingrar borta från den Norska syltburken ett tag framöver :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...