fredag 21 februari 2014

Delårsrapport Amhult2



Igår kom Amhult 2 med bokslutet för 2013.

Det var en gäspning måste jag säga.

Inga stora nyheter och ingen uppvärdering av fastigheterna. Aktien backade ca 3 % på rapporten. Det fanns antagligen förhoppningar om en uppvärdering av fastighetsvärdet och att fler bostadsrätter skulle varit sålda.

Rapporten förändrar inte min bild av caset utan jag kommer att ligga kvar ett antal år för att vara när bolaget realiserar värdet av den värdefulla mark som man besitter.

Substansvärdet uppgår till 39 kr vilket är ganska exakt vad jag beräknade att det skulle uppgå till i min tidigare analys. Nästa intressanta event är bolagsstämman framåt vårkanten som kan bli riktigt intressant.

Från och med mars startar den bästa tiden på året när det gäller försäljning av fastigheter och jag hoppas att bolaget då kan knyta ihop säcken och få merparten av bostadsrätterna sålda.

Länk till delårsrapporten

6 kommentarer:

  1. Försöker hitta en ny ingångskurs på protector men den går i sidled, tror du på en utdelningshöjning den 26:e?
    Är nyfiken på dina nya case.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på en utdelningshöjning. Frågan är bara hur stor den blir. Mitt nya case eller rättare sagt flera case kommer jag att skriva om inom kort.

      Radera
  2. Jag ser inga konstigheter att kränga bostadsrätterna, men jag är inte lika säker på dess påverkan på aktiekursen. Har du någon tidigare erfarenhet av liknande projekt? Jag tänkte om man kan se nån röd tråd mellan aktiekursens utveckling kontra ett bolag som går från byggherre till förvaltning i denna mindre skala?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försäljningen av bostadsrätterna bör påverka substansvärdet med 5-8 kr. Sen kan man bara spekulera i om aktien kommer att följa efter eller inte. Ett bolag som Amhult 2 ska värderas ganska nära substansen enligt mitt sätt att se det. Men jag har ingen brådska. Uppvärdering för kvalitativa och lågt värderade bolag kommer förr eller senare.

      Radera
  3. Vågat med så mycket pengar i amhult nu när media gjort stora delar av allmänheten uppmärksamma på det sjuka med progressiva avskrivningar i brf'ar. Risk att det inte går att sälja lika dyrt i framtiden. Mvh Palle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en risk även om det inte är självklart att förändringen blir av. När det gäller Amhult 2 är risken dock inte så hög då man kommer bygga hyresrätter och kommersiella fastigheter också som man kommer att äga själva och bedriva förvaltning. Det finns risker i Amhult 2 men jag tycker värderingen tar hänsyn till dessa.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...