torsdag 30 januari 2014

Vivendi över 20 EUR



Vivendi går starkt idag med en uppgång på 3,5 %. BNP Paribas höjer Vivendi från neutral till outperform.

Aktien har varit stark länge nu, drivet av omstruktureringen som kommer att avslutas i sommar då teleoperatören SFR ska knoppas av och noteras i Paris.

SFR är Frankrikes näst största operatör efter Orange.

När jag räknar på de två bolagen (Vivendi & SFR) var för sig så är en rimlig värdering på SFR ca 4-5 gånger EBITDA vilket är nivå med Orange. För Vivendi bör multipeln vara ca 10 gånger EBITDA.

Summerar jag då delarna så är aktien värd ca 24 EUR. Aktien är ganska korrekt värderad idag enligt mina ögon. Dock finns det uppsida då SFR är ett uppköpsobjekt vilket kan driva kursen. Dessutom kommer Vivendi att bli ett mindre bolag och mindre skuldsatt vilket gör att det är enklare att värdera. Möjligen kan detta också höja värderingen eller rättare sagt så är det detta som ska göra att värderingen närmar sig peers. Tillväxten i bolaget kommer att vara rätt ok och möjlighet finns till förvärv framöver.

Vivendi började segt men har spetsat till sig ordentligt den senaste tiden och nu tillhör nu en av de bättre aktierna, som jag äger, om jag tittar på avkastningen. Avkastningen ligger på ca 50 % på mindre än 2 år utdelningar inkluderat och det är bra.

Jag kommer att behålla bolaget till avknoppningen om inte kursen sticker till 24-25 EUR.

Trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Hej, tycker du skriver mycket intressant och vi på en förening, som lanserar en ny gratis webbtjänst inom finans och ekonomi på måndag välkomnar gärna skribenter som du.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...