lördag 4 januari 2014

Vår sons portföljutveckling

När vår sonen föddes så startade vi ett konto hos Avanza. I juni/juli köpte jag 8 st fonder enligt nedan.

Avanza Zero
Labrusca Global
Didner & Gerge Global
Didner & Gerge Småbolag
Skagen Global
Skagen Kontiki
Skagen Vekst
Skagen m2

Jag sätter in lite pengar varje månad och köper regelbundet i dessa fonder. Tanken är att bygga upp en bas med 10 000 kr i varje fond för att sedan börja köpa aktier månadsvis.

Sedan inköp har Didner & Gerge Småbolag och Skagen Vekst presterat bäst med en avkastning över 10 %. Kort därefter kommer Skagen Global och Didner & Gerge Global med knappt 10 % i avkastning. Avanza Zero har ca 8 % avkastning.

I botten ligger Skagen m2, Skagens fastighetsfond, med en avkastning på - 5 %. Labrusca Global har mäktat med drygt 6 % och Skagen Kontiki 4 %.

Det är för tidigt att utvärdera resultatet för de olika fonderna då pengarna bara har arbetat i ett halvår. Jag har också köpt fonder löpande vilket gör att avkastningen inte fullt ut går att jämföra.

Det som är mest spännande är att se hur Avanza zero står sig i förhållande till de dyra förvaltade fonderna. Den utvärderingen blir först intressant om ett antal år. När jag tittar på de olika fonderna så tycker jag att de ser intressanta ut och jag använder deras månadsrapporter som inspiration för att hitta nya case.

Total portföljutveckling sedan jag startade kontot är 5,2 %, vilket blir dryga 10 % på årsbasis.




23 kommentarer:

  1. Det är väldigt smart att börja spara pengar i tid för sitt barn. Min dotter är just nu 6 år och har 100 000 kr i sin portfölj. Hon har bla Avanza Zero och Brummer i sin portfölj. Se gärna www.sparaklokt.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, över tid kommer det att bli mycket pengar. Jag räknar med att vi kan sätta in ca 10-15 tkr per år och på sikt blir det bra. Målet är också att sonen själv ska få förvalta sin portfölj när tiden är mogen för det.

      Radera
  2. Hur mycket har Ni egentligen tänkt att spara till Era barn? 6 år och 100 000 kr, en bas på 8 fonder för 10 000 kr st dvs 80 000 kr innan aktieköpen börjar. Jag tycker att det låter lite i överkant, hur mycket behöver ett barn få i rena pengar av sina föräldrar, vad är slutmålet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte mig en bas med några fonder och sedan aktier och på sikt ska sonen själv få förvalta pengarna men "pappas" översyn... :) Slutmålet är att sonen ska få en grund att stå på till ett lägenhetsköp, en utbildning utomlands eller få en grund till en portfölj för att själv förvalta vidare.

      Radera
    2. Låter klokt! fasigheter blir ju inte billigare på sikt tyvärr! Det där med ev utbildning utomlands låter som ett bra initiativ då det nästan alltid står sig högre än i Sverige

      Radera
    3. Ja alla ungdomars förutsättningar är ju olika, fick själv körkortet betalt och lite hjälp med mitt första bilköp. Efter det hade jag 20 000 kr som gick åt under studietiden (i Sverige). Själv är jag nöjd med vad jag fick och jag tror allvarligt att det hade varit direkt skadligt för mig som person om jag hade haft tillgång till en halv miljon när jag var 18-25 år.

      (10 000 kr/år, 10% avkastning, 18 år = ca 500 000 kr)

      Samtidigt förstår jag hur du tänker och med "pappas" översyn så får väl inte barnet tillgång till pengarna innan de går till rätt sak och då kommer de från "pappas" konto. Likaså går det att hålla på pengarna fram tills att barnet är vuxen i sinnet och kan se pengars värde.

      Om jag skaffar barn någon gång så kommer det också finnas ett "pappas" konto men med ett mål på kanske 150 000 kr/barn vid respektive 18 års ålder. Resten får de faktiskt se till att lösa själva... Tror personligen det är bäst för deras personliga utveckling.

      Radera
    4. Håller med om ovan.

      Det som antagligen behövs är hjälp med insatsen och grundplåten till en egen bostad.
      Idag är det något mellan 100 och 250 tusen som behövs, det övriga får man låna själv.
      Sen kan man alltid hjälpa till med det som man tycker är bra investeringar.
      F.ö. klockrena fondval från ägamintid.
      Men det kanske var någon överraskning.. :)

      Radera
    5. ...kanske inte var någon överraskning.....
      skall det naturligtvis vara.....
      Besser

      Radera
    6. Jag är 22 och har nästan 500 000kr nu, började med en gåva från släkt på 300 000. För mig har det gått bra då jag investerat allt själv(och vägrar använda pengarna till annat som finns på isk:t) med hjälp av en familjemedlem i början och sedan själv, men har några kusiner som bränt stora delar innan lägenhetsköpet(som det är tänkt att pengarna ska gå till) och har lite tuffare just nu...

      Jag tror du rätt rätt som sparar och när han börjar komma upp i åldern lär du märka rätt snabbt om du kan lita på att han använder de rätt eller ej och då låta honom sköta portföljen/kapitalet eller får du låsa in det så att han inte kan använda det utan ditt godkännande ;)

      Radera
    7. Auri sacra fames

      Att spara till barnet/barnen är en självklarhet för mig då jag kan göra det. har själv samma bakgrund som dig och fick mitt körkort och lite startkapital på ca 30 k. Resten fick jag lösa själv och det har gjort mig gott. Jag är van att jobba och slita och tar inget för givet.

      När det gäller mitt barn och eventuellt flera barn så vill jag bygga en buffert till dom men pengarna måste de hantera varsamt. Detta är inga pengar som ska täcka daglig konsumtion utan användas till specfika saker.

      Jag kommer att låta dom jobba hårt för månadspeng och skaffa jobb för att dra in fickpengar. Men att bygga en bas till barn/barnet ska jag göra och det är min plikt att göra med den inkomst som mitt hushåll har. Att sätta av barnbidraget är en självklarhet.

      Radera
    8. besser

      Ja, det lär behövas en god insats. Men pengarna är öronmärkta till körkort, lägenhet, studier och ska inte konsumeras.

      Radera
    9. anonym

      Jag kommer att hantera pengarna och se till att de går till "rätt ändamål". :) Han måste veta att hårt arbete ger utdelning och att man inte kan lita på att pappa ska betala. Pappa betalar bara när det brinner ordentligt i knutarna... :)

      Radera
  3. Rätt tänkt! VI har gjort det samma till våra barn (Nu14,17 år) sedan de var små. Värt totalt ca 750" nu. MEN var noga med att ha pengarna i en kapitalförsäkring (Bäst med tanke på förmånstagare) eller ISK, ja vad som bara den inte står på barnet/en själva. Har själv en nära släkting som sparat på ett liknande sätt till deras son men i sonens eget namn och det gick inte lika bra. Grabben fick stora problem med droger och liknande och vips så var alla slantarna borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir mycket pengar över tid, helt klart. Blir ett fint startkapital till en bostad t.ex. Vi kör en ISK och får se hur länge detta förmånliga sparande finns kvar.

      Radera
  4. Har liknande tankar som er. Sonen är 8 och jag har satt in lite pengar på ett vanligt räntekonto, kanske 50Ksek i dagsläget. Pengarna får tas ut av oss föräldrar enbart med den andres fullmakt, eller av honom själv på myndighetsdagen. Jag tycker att 50 i kontanter är lagom. Nu har jag börjat köpa lite långsiktigt i aktier till honom istället. Jag fick en depå "över" när jag skaffade isk istället så där köper jag till honom ibland. Jag vill ogärna köpa fonder eller i isk med tanke på avgifter. Då får han hellre skatta den dagen han väljer att omvandla aktierna till nått annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär blir en fin tillgång för sonen när han är 18 år! Hur mycket pengar som de får tror jag inte spelar någon roll så länge man sköter överföringen till dom på ett lämpligt sätt. Det är viktigt att klargöra vad pengarna ska användas till.

      Radera
    2. Mina egna erfarenheter av detta genom min uppväxt där flera av kompisarnas föräldrar var miljonärer och en och annan miljardär, är att uppfostran är av större betydelse under unga år än den kommande förmögenhetens storlek.
      Dom som på 15-års dagen fick en ny moped, eller på 18-års dagen fick en ny sportbil, eller en BR i centrala Göteborg när det flyttades hemifrån, har väl idag mist det mesta av sin ödmjukhet. Det finns väl ett ord för den stereotypen av personlighet.
      Sedan har vi å andra sidan dom som också hade kapitalstarka föräldrar som också hade kunnat erbjuda precis lika dyra materiella ting, men som ändå, i uppfostringssyfte, gav sina barn begagnad moped, begagnad äldre bil osv. Dom här människorna går ju att prata med idag, där finns inte mycket av översittarfasoner, trots att dom också sitter i bolagsstyrelser i föräldrarnas företag och det är generationsskifte på gång med stora belopp.
      Så jag tror det viktigaste är att uppfostra barnen att det måste finnas en prestation bakom för att erhålla något. När jag var ung och ville ha något som kostade lite extra pengar så brukade min farsa säga till mig att du får spara till hälften själv så kan jag skjuta till halva sedan. Detta försöker jag intala min son också. Nu är han ju inte så gammal men han upplever det som kul att se att en prestation betalar sig. Lite dammsugning, plocka i diskmaskinen, tvätta bilen, lite småsaker för att få lite extra i veckopeng för att kunna köpa typ en radiostyrd bil för 2-300kr. Då blir det en längtan till något, lite kämpande, och sedan glädjen att få det han längtat efter. Istället för att "pappa jag vill ha en leksak", "okej vi åker till affären om 5 minuter".
      Vi vuxna som har blivit någorlunda uppfostrade fungerar väl fortfarande så. Man sätter upp målbilder, om denna investeringen faller väl ut så kanske man kan köpa den där saken, eller åka på den där resan.
      Jag kanske har fel men jag tror på det så..

      Radera
    3. Jag är helt övertygad om att det är viktigt att barnen inser att man måste prestera något för att få något. Att ge barnen allt de pekar på att ingen bra lösning i längden. Att spara pengar till sitt barn är i grund och botten väldigt positivt om man är medveten om att det även finns fallgropar. Min son lär få veta värdet av pengar och hårt arbete då jag har det i blodet.

      Radera
  5. Det är klokt att spara till sina barn!
    Vi gör det själva och jag drömmer om att han ska ta över sin portfölj en dag, men han kanske inte alls är intresserad av det... Själva är vi väl det som kallas rika och kan köpa till oss det mesta. Det gör vi dock inte för vi tycker det ger fel bild till våra barn. Både jag och min fru har fått jobba från noll kr och haft det svårt att få det att gå ihop. På något sätt önskar jag att mina barn också ska få kämpa ihop sina pengar. Sommarjobba etc. Pappa och Mamma ska inte köpa deras liv. Det är inte kärlek. Dessutom lär de sig att värdesätta och handskas med pengar. Jag vet två av mina gamla skolkompisar som väldigt snabbt gjorde sig av med "alla" ärvda pengar och stod på noll innan livet började. De var vana att deras föräldrar köpte allt till dem. Mer eller mindre deras liv också.

    Vi sparar trots allt till våra barn. En grund för eventuell utbildning utan lån och eventuellt hus eller lägenhetstömning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, lägenhetstömning får bli lägenhetköp.

      Radera
    2. Jag ser det i grunden som väldigt positivt om man kan spara en slant till barnen. De flesta som kommenterar i den här bloggen är smarta och vet säkert hut man ska hantera det. Jag tror som du att det är viktigt att barnen ska känna att de behöver prestera något för att få något. Hårt arbete lönar sig oftast (alltid) i längden och om man får allt man tittar på så slutar det inte lyckligt.

      Radera
  6. Hej,
    Jag kanske inte är någon riskavert person... Varför köpa fonder till sina barn när man själv över tid kan maximera avkastningen genom att spara pengarna i sin egen portfölj?


    (Förstår att du kanske inte känner dig säker på att slå index eller de nämnda fonderna, samt vill minimera risken för bakslag)

    Ifall du om 5 -10 år haft en avkastning som klart överträffar barnets, kommer du lägga om din strategi?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra frågor. Det finns flera svar. Jag vill testa och se hur bra fonderna presterar. Jag ser det som ett roligt experiment. Jag vill att sonen ska ha en egen aktiedepå och med tanke på hur lite pengar vi köper för så är aktier inget alternativ om vi vill köpa månadsvis. Vi vill köpa varje månad för att inte behöva tajma marknaden.

      Jag skulle givetvis kunna sätta in mer pengar i vår depå och sedan ge sonen en slant när han blir äldre men jag vill om några år att han ska ha sin depå och kunna följa utvecklingen och kanske bli intresserad av av sparande.

      Även om utvecklingen blir något sämre än för min egen depå så handlar det inte om så mycket pengar och det blir ändå en ganska god avkastning då vi börjar tidigt och köper fonder istället för ett sparkonto med låg ränta.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...