måndag 27 januari 2014

Sålde alla sonens fonder

Sålde alla sonens fonder i förra veckan. Fick panik. Fonder är så tråkiga så att jag aldrig mer vill ta i dom...

Jag behåller Skagen Kontiki för att få en exponering mot tillväxtmarknader och kommer sedan köpa aktier och bygga en egen fond.

Första inköpet blev Protector Försäkring. I veckan kommer inköp ske av AIG. Sen har jag lite andra funderingar på aktier.

Jag vill att portföljen ska bestå av bolag som är självgående och stabila där jag slipper att titta till dom allt för ofta. Bolaget ska gärna ha en utdelningstillväxt så att utdelningen växer till sig över tid.

Bolag som står på bevakningslistan är Industrivärden, Sampo, Handelsbanken, Castellum, Topdanmark, McDonalds, Lundbergs, Beijer Alma och Getinge.

Med ganska låg courtagekostnad kommer inköp ske av en aktier i kvartalet. På sikt ska portföljen bestå av 10-15 bolag starka, stora och stabila företag som kan generera värdetillväxt och utdelningstillväxt.

Jag har nu testat fonder och det är lika roligt som att se på målarfärg som torkar. När sedan avgiften debiteras så blir det än värre. Fonder är inget för mig.

God kväll!

39 kommentarer:

  1. Ang besparingar till sina barn går jag och funderar på om det är vettigt över huvudtaget... Jag spara också till mina barn men till vad är mer osäkert. Ska det vara ett startkapital till bostad, studier?
    Frågan som jag ställer mig är om det är en björntjänst. Jag anser att det är bra att man får tjäna sina egna pengar och inte får allt serverat på silverfat av föräldrarna. Om det innebär att man får bo sämre medans man studerar, jobba lite extra vid sidan av studierna så tror jag att man växer som person av det. Det är ju bara min åsikt, såklart, och den kan mycket väl ändras medans barnen växer upp... Vad har ni andra för tankar kring detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Frågan som jag ställer mig är om det är en björntjänst."

      Håller med om detta och om fortsättningen. Den största gåvan man kan ge är att skapa en trygg situation där den unge lär sig att klara av sitt liv själv. Alla växer av att bli självständiga personer. Tryggheten skapar man lämpligen genom att bygga upp ett eget kapital som kan fungera som en krisfond inte bara för en själv utan även om (!) den unge mot förmodan skulle skulle behöva hjälp.

      Radera
    2. Min filosofi är att spara allt i egen regi. Sedan kan man hjälpa barnen aktivt när så krävs. Man vet aldrig vad som krävs och när, men du garanterar att det inte bär iväg snett av fel orsaker om det står i deras namn när de blir myndiga. Bästa hjälpen är att ställa dem i bostadsköer redan från födseln.

      Så småningom får de ju ärva ändå och förhoppningsvis lärt sig tjäna och hålla i pengar innan dess. Om förmögenhetsskatt, gåvoskatt och arvsskatt förändras påverkas givetvis situationen och kan ändras något.

      Radera
    3. Relevant fråga. Pengarna kommer att gå till studier utomlands, insats till en bostad och körkort t.ex. Den dagliga driften ska han själv få jobba ihop.

      Radera
    4. Håller med allt Storugglan skriver (den här gången ;-) )

      Radera
  2. Köper du Sampo så får du Ifs ägande i Topdanmark också:). Tror dom äger ca 30% av Topdanmark. /Försäkringsnissen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det och jag är även intresserad av Sampos innehav i Nordea och deras mycket fina försäkringsbolag, If.

      Radera
  3. Jag har också funderat på om det är vettigt att spara till barnen. Men inte av den anledningen, utan snarare att det trots allt "left-pocket", "right-pocket" och egentligen bara en kategorisering av familjenspengar som görs. Anledning två är rättvisa. Ett barn går ju bra, men om man har flera barn som vi och börjar spara vid olika tidpunkter så är ju sannolikheten att de får samma summa pengar väldigt liten. Hur gör man det rättvist???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att lösa men jag har inte riktigt funderat ut hur jag ska lösa det med rättvisan. Kanske sätta in lika mycket till det eventuella andra barnet som till det första barnet. Eller slår man ihop det och sen får de dela på rubbet. Jag har lite tid att tänka på det och det är bra! :)

      Radera
  4. Fina bolag :-). Säger som de andra, sparande i barnens namn är ganska tveksamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske, men det är roligt... :) Kan han klå pappa är frågan och hur mycket pengar blir det på 18 år? Kommer portföljen skapa ett intresse hos honom för aktier och sparande? När vill han förvalta portföljen själv? Det är nog mest för att det är roligt som jag kör projektet. Pengarna som används är ju adsense och gåvor från släkten. Det blir inga gigantiska pengar men ska bli kul att se hur portföljen utvecklas.

      Radera
    2. Om man delvis vill använda barnsparandet för att ge ungarna ett ansvarsfullt förhållningssätt till ekonomi tror jag det är helt rätt att det är i barnets namn. Dock viktigt att man så tidigt som möjligt ger barnet insikt i förvaltningen och är tydlig med vems pengarna är och att barnet själv får använda dem om det så önskas.

      Att i stället skjuta till pengar när det behövs kommer bara resultera i ett barn som ser föräldrarna som en aldrig sinande källa av pengar och inte sätter något värde på stålarna.

      Radera
  5. Äsch! Spara några slantar varje månad som genererar avkastning som barnet sedan kommer ha användning av vid köp av t.ex bostad är det något fel i det? Måste man skicka ut sin unge och knega som en idiot i några år så man har råd med en bostad bara för han ska lära sig något? Har en bekant som fick pengar av sina föräldrar så hon kunde köpa sig en bostad och på så sätt leva som student i 4,5år med en hyra på 2,4k 61kvm. Försök få det i en hyres i en någorlunda storstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just till bostad eller utlandsstudier och körkort som pengarna ska gå. Jag tycker det är ganska kul att ha det som mål att kunna skicka honom till USA 1 år eller England eller Kina för att studera. Eller en bra start till en bostad.

      Radera
  6. facit när jag sparade till mitt barn blev mycket bra. Han kunde ägna sig åt studierna och lägga pengarna på studieböcker. Arbeta hinner han göra efter studietiden så det räcke..Nu spar jag till mina barnbarn,som jag inte vet hur många det blir. så kontot får heta farmorkonto. Om ca 20år när det är dags att börja ge,så vet jag hur många jag har. Håller med Anonym Varför göra livet svårare än det behöver vara för sina barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fungerar nog bra för de flesta om man använder lite sunt förnuft.

      Radera
    2. mitt förnuft gjorde att jag gav vartefter behoven kom. körkortet vid18år Lägenhet med låg hyra när han flyttade hemifrån och började studera. Studielånet betalt och lite pengar som buffert,men då hade han hunnit bli över 25år Jag skulle aldrig ge en klumpsumma och säga gör vad du vill med dem.Tack för riktig bra val av ekonomiska ämnen

      Radera
  7. Jag har vid ett par tillfällen sett ynglingar spendera arv, sparkonton mm på resor och nöjen. Det är inget fel i det men det har sällan varit det som "givaren" har velat och det är inte alltid det har gått bra för ungdomarna. Själv har sparar jag i största hemlighet i en försäkring med ungdomarna som förmånstagare, på så sätt behåller jag kontrollen över pengarna tills dess att jag berömmer att det är läge att de får pengarna alternativt att den utfaller pga mitt frånfälle.//stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sätt att göra det på. Jag kommer också behålla kontrollen men vill att sonen själv ska förvalta portföljen när han är mogen, om han tycker det är roligt. Dock med mina stränga översyn... ;)

      Radera
  8. Bra bolag du tänker köpa. Jag noterar att nästan samtliga är sådana som också Lundaluppen har i sin portfölj eller bevakningslista. Ni verkar ha mycket lik placeringsfilosofi. Kanske ni skulle starta en gemensam fond med namnet Äga min lupp eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, förslaget om fonden har jag läst tidigare här på bloggen. :) Vi är väl inte riktigt så lika men visst finns det beröringspunkter mellan vårt sätt att se på investeringar. Mins sons portfölj är väl något mer defensiv än vad min portfölj är och liknar därmed Luppens betydligt mer. Också för att det är mer fokus på svenska bolag än world wide.

      Radera
  9. Får man fråga hur mycket du spar till din son? Själv lägger jag halva barnbidraget. Med lite födelsedagspengar och så har det kommit upp i drygt 12k nu på 16 månader. Jag skulle också gärna köpa aktier till grabben istället för fonder (håller med om det tråkiga i fonder). Frågan är väl bara vad man ska ha för strategi då?

    Med ett minimicourtage på 39kr vill man väl handla poster för minst 5k? Skulle det kanske vara mer fördelaktigt att ta någon mini-depå och vanligt VP-konto kanske? Då kan man väl få ner courtage till 7-8-9kr eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sätter av ca 1000-1500 kr i månaden inklusive bidrag från släkt mm. Ibland lite mer och ibland lite mindre. Jag köper för 4-5 k i stöten. Det blir 3-5 köp per år och det fina med aktier är ju att det blir courtage en gång och sen kan man ha aktien i t.ex. 18 år. Ganska billigt över tid mao.

      Radera
    2. Men kör du i ISK i ditt namn, eller hur är upplägget där? För som sagt, man kan ju pressa courtagekostnaden kraftigt om man inte kör ISK...

      Radera
    3. Kör ISK i sonens namn. Har som mål att aldrig betala mer än 1 % I courtage. Det gäller även egna portföljen.

      Radera
  10. Hahaha ^^
    Skulle lätt köpa äga min lupp, årets första, riktiga, lol, på alla investeringsinriktade bloggar jag smyger på.

    Mvh, Le Barbu

    SvaraRadera
  11. Hur mycket sparar ni i månaden till er son ungefär. Jag har själv två barn och sätter undan halva barnbidraget som jag köper utvalda aktier för när det är läge. Det känns som att det går extremt långsamt, jag vill inte köpa för ett för lågt belopp då mycket äts upp av courtaget så det blir 1-2 investeringar per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sätter av ca 1000-1500 kr i månaden inklusive bidrag från släkt mm. Ibland lite mer och ibland lite mindre. Jag köper för 4-5 k i stöten. Det blir 3-5 köp per år och det fina med aktier är ju att det blir courtage en gång och sen kan man ha aktien i t.ex. 18 år. Ganska billigt över tid mao.

      Radera
  12. Tips - sätt av en nivå som ni kan tänka er vid fler barn, 1500 vid flera barn blir plötsligt ganska "dyrt", visst går att justera ner första barnets belopp nör tvåan eventuellt kommer o låta tvåan få liknande belopp i samma period. Letare att tänka på o justera före än efter...

    Många verka tycka det är orimligt med barnsparande, men vad gör ni av eventuella pengar som barn får från släkt o dylikt? (Om det händer dvs) kan inte se mig själv konsumera upp dem till vardags i familjebudgeten, då d knappast har givits i det syftet...

    SvaraRadera
  13. Tycker du gör helt rätt. Har i mån av ekonomiskt utrymme köpt aktier i egna depåer till min barnaskara under snart tjugo år. Varför betala överpris för förvaltning etc. Tydligt, enkelt och uthålligt är min melodi.

    SvaraRadera
  14. Talanx har backat en hel del. Hur ser du på det innehavet? Eller ha du kanske sålt av Talanx?

    SvaraRadera
  15. Jätte intressant blogg!!

    Läs och sprid gärna min blogg,
    den handlar också om ekonomi! Kram

    http://beatricelindgren.blogg.se

    SvaraRadera
  16. Vissa investerare (däribland jag) gillar att se på när färg torkar - för när det har torkat är det snart dags att måla igen. Underhållsbusiness kan vara fantastiskt underhållande ;)

    SvaraRadera
  17. Vad händer den dagen du vill ge din son tillgång till pengarna, blir det någon mer skatt för honom då? Gåvo/arvsskatt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom både arvsskatten och gåvoskatten är borttagen i Sverige sedan flera år så är inte detta något problem.
      Den skatt som uppstår i detta fall är en årlig schablonbeskattning som beror på statslåneräntan eftersom innehaven sparas i en ISK (enligt Äga min tid själv). Hade de varit på vanlig aktiedepå hade det istället beskattats vid försäljning av aktierna. Men ingen gåvo- eller arvsskatt alltså.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...