tisdag 28 januari 2014

Protector Försäkring uppdaterar (igen)

För några dagar sedan fick vi reda på att tillväxten under Q4 varit god och att tillväxten för 2014 förväntas bli god. Idag fick vi reda på att resultatet också är väldigt bra för Q4.

Jag skrev i min tidigare uppdatering, om Protector, att jag även trodde att lönsamheten varit bra i Q4. Detta bekräftas nu av bolaget.

Aktien är upp 10-15 % idag. Reaktionen är större än vad jag räknat med då jag trodde de flesta insåg detta redan vid Protectors tidigare uppdatering.

Hur som helst så är det bra att bolaget kommunicerar. Bolaget lever en ganska bortglömd tillvaro vilket jag tror är en del av att värderingen är för låg. Dagens värdering av Protector tycker jag inte tar hänsyn till varken lönsamhet eller tillväxt. Jag har en egen riktkurs på 35 norska kronor och det är där jag tycker aktien ska handlas. Det ska bli spännande att läsa rapporten i slutet av februari där de även meddelar årets utdelning. Vågar man hoppas på en höjning? Det finns både saker som talar för och emot detta men det hade varit gott att pryda ett fint år med en höjning. :)

Nedan bolagets pressmeddelande.

When publishing the Q3-results, the company's 
guidance for the full year 2013 (notification to Oslo 
Stock Exchange 31 October 2013) was 22% growth in 
gross written premiums, a combined ratio of 88% and 
an operating result of NOK 380 million.

Preliminary figures for 2013 shows gross written 
premiums of NOK 1.861 mill (23% growth), a combined 
ratio of 86,7% (86,2% in 2012) and an operating 
result of NOK 430 mill (NOK 394 mill in 2012).

The company's preliminary profit for 2013 (profit 
after changes in security provisions, tax and 
components of comprehensive income) was NOK 293 mill, 
up from NOK 208 mill in 2012.

As earlier announced, Protector Forsikring ASA will 
publish its financial statements for the fourth 
quarter 2013 on 26 February 2014.


Oslo, 28 January 2014
Protector Forsikring ASA

10 kommentarer:

  1. Hej,
    En vinst på 293 miljoner blir ju cirka 3,4 kr per aktie. Dvs cirka P/E 7 (räknat på dagens stängningskurs) för ett företag som väntas växa med 16% under 2014.

    Jag tycker också att aktien borde handlas till minst P/E 10 med tanke på tillväxten.

    Vad tror du att utdelningen landar på? kanske 1,5 kr?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Zen. Aktien ska upp väsentligt från dagens nivåer. Börsvärde är ca 1900 MNOK. Operativt resultat ligger på 430 MNOK och vinst per aktie 3,50 NOK. Bolaget är riktigt billigt. Genomlysningen är för dålig och det tror jag är en anledning till den låga värderingen. Dessutom inser inte marknaden att bolaget är nischat och opererar med låga kostnader. De tar inga stora risker utan växer med lönsamhet. Utdelningspolicyn säger 30-50% av resultatet efter skatt. 1,50 är ca 40 % och borde vara rimligt att få. Möjligen behåller de 1,20 om de tror tillväxten i SE och DK kommer att kräva kapital. Det ser mycket ljust ut. Spännande bolag.

      Radera
  2. Följande länk är intressant om den nordiska försäkringsmarknaden:

    http://www.lloyds.com/~/media/Files/The%20Market/Tools%20and%20resources/New%20Market%20Intelligence/Market%20Presentations/Europe/nor_mi_2012_05_05_Market%20Presentation.pdf

    I Norge måste de stora aktörerna snart sätta stopp för de mindre aktörernas framfart. "Other" (bl.a. Protector) har gått från knappt 10 % till 25 % marknadsandel på tio år.

    I Sverige är det lite stabilare. Där har "other" gått från 11 % till 20 % på elva år.

    Danmark är redan spretigt men aktörerna är ändå lönsamma.

    Finland verkar vara en svår marknad, så dit lär Protector (förhoppningsvis) inte expandera i första taget.

    Frågan är när/om de stora måste sätta hårt mot hårt och börja konkurrera med pris, i första hand i Norge, i andra hand i Sverige och i tredje hand i Danmark...

    I övrigt håller jag med Zen ovan. Suveränt resultat, men det ser fortfarande billigt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något jag varit inne på tidigare är ju att Gjensidige eller något annat försäkringsbolag (kanske Sampo) skulle kunna köpa upp bolaget. Det lär inte bli till dagens kurs (billiga) men kanske ett alternativ för dom för att inte tappa mer marknadsandel. Sampo köper ju in sig i Topdanmark och de har överraskat förr.

      Som jag skrev tidigare så håller jag med Zen. Jag ser 35 nkr som en rimlig kurs på Protector. Måtte de inte köpas upp till lägre än så. På lite längre sikt skulle de kunna tjäna ännu mer pengar om tillväxten är lönsam.

      Man ska ha klart för sig att potentialen är enorm då kostnaderna för expansion i SE och DK kostar och resultaten från den satsningen syns inte än. Kanske kommer den börja synas andra halvan av 2014 eller under 2015. Det ska bli riktigt intressant att se.

      Radera
    2. Ja, man vill absolut inte se ett bud när aktien handlas på dessa nivåer.

      Det är nästan så att man vill maila till Börsveckan, Affärsvärlden, Privata affärer och Aktiespararna för att be om en analys;-)

      Vem vet någon kanske nappar på idén, med tanke på hur få köpvärda aktier det finns på stockholmsbörsen!

      Mvh

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Äsch, älska värde - älska låga kurser. Ägarbilden är dessutom spretig så att man ska bli rånad genom låga bud ser jag som osannolikt. Det lär inte säljas något bolag för underpris här inte.

      Radera
  3. Tror ni på rekyl imorgon/famtiden? Skulle fylla på idag men den steg ju 15%...

    SvaraRadera
  4. La in nästan 50% av kapitalet så fort det första PM:et kom. Misstänkte som dig att detta skulle följa. :)
    Mitt näst största innehav nu.

    SvaraRadera
  5. Tror dock på 1.2-1.4 i utdelning detta år som ökar uppemot 1.8 till 2015.
    Man vill inte göra ett misstag och dela ut för mycket ifall kostnaderna i Sverige/Danmark är för höga.Samt föra över så mycket som möjligt till investeringsportföljen.
    Jag ser helst lägre utdelning och mer till portföljen iår.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...