lördag 18 januari 2014

Passiv inkomst


För första gången sedan bloggstart så täcker vi 20 % av våra levnadskostnader med utdelning. Det är en fin milstolpe. 1/5 klart och nu siktar vi mot 1/4. Det har tagit längre tid än vad jag kalkylerade med från början vilket beror på att vår yield on cost är lägre än beräknat. 

Utdelningstillväxten i portföljen är dock högre än min kalkyl vilket gör att vi kommer att ta igen det som vi ligger efter om vi låter tiden hjälpa oss.

Det primära målet är inte att köpa bolag med så hög utdelning som möjligt. Det primära är att köpa bolag med starka kassaflöden och/eller låg värdering vilket över tid kommer skapa god utdelning och värdeökning. Utdelning är dock en egenskap som jag gärna vill ha då den ger ett fint kassaflöde till portföljen så att man kan fylla på med fler aktier löpande under året. 

Att löpande följa upp vår utveckling är en viktig del för att vi ska se att vi går åt rätt håll och det känns skönt att se att det går framåt. Detta är inget sprintlopp utan ett maraton som kräver uthållighet och tålamod. Att ta en genväg, när man investerar i aktier, blir ofta en senväg.

Trevlig helg!


8 kommentarer:

  1. Har du/ni en plan att ta ut er intjänade pension i så tidig tillåten ålder som möjligt för att låta portföljen fortsätta jobba i så stor utsträckning som möjligt och leva på delar av pensionsutbetalningarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målet är att leva på utdelningen från portföljen och sedan ta ut pension när det är lämpligt. Pension ser jag som en bonus och det är inget jag räknar med ska försörja oss.

      Radera
  2. Eftersom kurvorna är så jämna antar jag att det är rullande tolv månader som utvärderas varje månad?

    Snyggt och fantastiskt snabbt jobbat! Hur känns det mentalt? Nu har ni varit ganska offensiva (med min måttstock) i era investeringar, känner ni några tendenser till att bli lite defensivare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rullande 12 månader i grafen. Utdelningen över året är ojämn med stor slagsida mot maj.

      Tack, det har gått snabbt och bra! Mentalt känns det overkligt och man måste nypa sig armen för att inte bli för "motiverad". Ställa in sig på att det även kommer motgångar.

      Vi har varit offensiva då vi gått hårt på bank och finans och omstruktureringscase och fått bra betalt för detta.

      Dock mäter jag risken i våra placeringar utifrån vad vi betalar för bolagen snarare än vilken bransch eller kvalité på bolagen som vi investerar i.

      Jag kan tänka mig att investera hårt i en bransch med låga värderingar även om jag får en slagsida mot t.ex. finans. Sen kan jag även tänka mig att investera i bolag med en medelkvalité framför ett wonderful company om värderingen står i paritet med kvalitén.

      Att vara defensiv för mig innebär att köpa till låg värdering på uthållig vinst, gärna under book value för att få en ryggrad i investeringen.

      Angående din fråga om att bli defensiv så vet jag inte riktigt vad du menar med begreppet. Men jag går ofta med tanken: Hur skulle jag investera om jag levde på utdelningen? Skulle jag tillämpa samma metodik?

      Jag vet inte svaret på frågan men visst lutar det mer åt att äga Coca Cola, PG och Unilever, Castellum och SHB än danska småbanker. I alla fall med 50-75 % av kapitalet.

      Med andra ord kommer det bli mindre danska och spanska banker. Det är i alla fall vad jag tror.

      Radera
    2. För övrigt. Har du fått en dubbelgångare Lundaluppen? :)

      Radera
    3. Tackar för svaret, du tolkade mig rätt där ;-). Det man kanske upplever när kapitalet växer är "tänk om jag ändå har fullständigt fel om svenska banker" (i mitt fall då). Då är det ganska lätt hänt att man diversifierar lite och trycker avkastningen närmre index.

      Jag har skaffat ett nytt Google-konto, därav mitt nya jättefina "efternamn" ;-)

      Radera
  3. Hej, följer din blogg noga, är nog inne nästan varje dag! Bra inlägg och tankar. Jag undrar om du ser barnbidraget som en passiv inkomst???
    Med vänlig hälsning,
    CHA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det ser jag inte som en passiv inkomst.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...