söndag 5 januari 2014

Norska fastighetsmarknaden

Norge har sjunkande bostadspriser för tillfället och det finns en oro över att det ska fortsätta ner en bit till eller kanske tom en bra bit ner.

Jag har lagt till två bolag på bevakningslistan som säljer bostäder i Norge.

Bolagen heter Selvaag Bolig och BWG Homes.

Aktierna är pressade då investerare nu fruktar en större nedgång vilket kommer att slå mot omsättningshastigheten på bostäder och sätta press på priserna.

Bolagen kan liknas vid svenska JM då de köper mark och bygger upp bostäder, lägenheter och hus, som sedan säljs till konsument.

Värderingen på bolagen är idag låg och tar hänsyn till en svag bostadsmarknad men värderingen är ännu inte så låg så att den diskonterar en större nedgång på bostadsmarknaden.

Jag föredrar Selvaag Bolig av de två bolagen då de har en starkare balansräkning utan goodwill. Goodwill riskerar att skrivas ner om bostadspriserna faller och vinsterna för bolagen sjunker.

Selvaag Bolig handlas till ca P/E 5 på normal intjäningsförmåga och till 0,7 gånger det egna kapitalet. Som jämförelse som handlas JM till P/E 15 och P/B 3,0 (på uppumpade fastighetspriser i Sverige).

Jag tänker inte köpa något av ovannämnda bolag i dagsläget men det kan vara klokt att ha koll på bolagen om panik utbryter och aktierna pressas ner en bit till från redan nedtryckta nivåer.

Appendix.

Nyckeltal BWG Homes Selvaag Bolig
EPS 2,06 2,93
Antal aktier 136,121 93,766
Aktiekurs 12 18
Börsvärde 1633 1688
EV 3117 3691
EV/EBIT 7,8 9,2
Nettovinst 280 275
EK/aktie 18,22 24,96
ROE 11,3% 11,8%
P/E 5,83 6,14
P/B 0,66 0,72
EK 2480 2340
Earningsyield 17,1% 16,3%
Uthållig vinst 372 351
Riktkurs 32,8 44,9
Uppsida 173% 150%

Om bostadsmarknaden sjunker ytterligare och bankernas kreditförluster börjar att öka kraftigt så kommer det även bli intressant att titta till de norska bankerna.

17 kommentarer:

  1. Utgår du från ett historiskt ROE när du räknar på normal intjäningsförmåga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag utgår från att de kan nå 10-15 % ROE på normal intjäningsförmåga vilket de absolut borde klara.

      Radera
  2. Tack för en trevlig blogg! Jag undrar hur tankarna går kring Protector forsikring, kan inte en korrigering av Norska bopriser även påverka detta bolag?
    Mvh Tomas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer att påverkas om priserna sjunker genom att intäkterna kommer att minska något om priserna sjunker samt att omsättningen på fastigheter kommer att minska. Dock tror jag att påverkan är mindre än vad aktiemarknaden diskonterar just nu.

      Radera
  3. Jag jobbar i Norge och bor i Sverige och har funderingar på att köpa boende i Oslo.

    Anmärkningsvärt är att priserna i Oslo är ungefär jämbördiga med Sthlm. Löneläget i Oslo lär vara högre, så där ser man hur priserna pumpas upp med låga räntor och framförallt amorteringsfrihet. I Norge är det praxis med 30år.

    Priserna i GBG ligger en bit under men till skillnad från Oslo som ofta har obelånade föreningar så sitter många föreningar i Göteborg med rätt så höga lån.

    Detta sammantaget så är det mer bubbelrisk i Sverige än Norge på längre sikt där störningar kan ge stora svängningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta iakttagelser, tack för det.

      Radera
  4. Bubbeloron i Sverige gör mig skeptisk till svenska fastighetsbolag, hur skulle en bokrasch påverka dessa bolag?

    SvaraRadera
  5. Man bör nog inte äga aktier alls närmaste åren utan en korg av säkra tillgångar!

    SvaraRadera
  6. hittar inte Selvaag Bolig på avanza. Var hittar du den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns om du söker på "Sel" på avanza. Testa igen.

      Radera
  7. Jag tror inte på nån bubbla, inte i Sverige. Möjligtvis att priserna kommer att sjunka något när S vinner valet med stigande räntor och lägre arbetslöshet som följd. Men nån bubbla där priserna droppar 30-40% finns inte på min karta. Detta baserar jag på allt jag har läst om hur vi svenskar skulle klara stigande räntor och sjunkande priser. Det scenariot tror jag inte ens S med sin bidragspolitik har råd med!
    Ägamintid skriver om Norge, vad säger panelen om Spanien, Portugal osv. där fastighetspriserna verkligen har sjunkit. Om vi nu kan skönja en återhämtning i dessa länderna så borde väl fastighet och bank se väldigt lågt värderade ut där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man investerar utifrån ett värdeperspektiv tjänar man på att vara pessimist. Det är en stor risk att investera i ett segment där det finns tecken på en eventuell bubbla. När den risken avfärdas med att "det kommer aldrig ske" finns en än större anledning att vara försiktig.

      Radera
  8. Hej,

    Idel lovord för din blogg märker jag, och jag håller med i flera fall. Du har rätt attityd och inställning till aktier som värdeskapande tillgångsfundament. Samtidigt har du dock bara varit med på börsen under några få år, och det blir intressant att se hur du agerar när börsen halveras i värde nästa gång.. Keep up the good spirit.

    /Mr Stockpicker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kul att höra! Just att du gillar attityden är roligt. Jag har varit med på börsen sedan 2000, ca 14 år och har varit miljonär några gånger och haft 0 kr i depån några gånger. Tidigare hade jag dock inte samma sunda strategi som idag så förutsättningarna för att lyckas på längre sikt är större nu än tidigare när jag inte var så erfaren.

      Jag ser själv fram emot en större nedgång då jag kommer att vara nettoköpare i ett antal år framöver.

      Radera
    2. Det ska bli intressant att se överlag hur ekonomibloggandet förändras med ett större och ihållande nergång.

      Radera
  9. Nog är bostäder högt värderade i Norge, men inte så högt om man tar hänsyn till höga löner + relativt hög förväntad löneutveckling. Sedan vet jag inte hur det ser ut i förhållande till hushållens tillgångar (där ser belåningen inte särskilt farlig ut i Sverige) men jag är inte så orolig.

    Intressant video på temat:
    http://www.youtube.com/watch?v=rcyP8VTg2xQ


    När det gäller Protector slår nog en svag utvecklig på bostadsmarknaden ut på deras volym, absolut. Det hade nog svidit. Men på lång sikt kan det också vara en möjlighet för dem att öka marknadsandelarna.

    SvaraRadera
  10. Vad säger du om Selvaag idag? Funderar på köp. Ser en risk i att det låga oljepriset "sänker" norska ekonomin och därmed bostadspriser. Eller? MVH Bosse

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...