söndag 26 januari 2014

Mr Market är serviceminded

I fredags var Mr Market väldigt serviceminded och sänkte priserna med 2-3 % på flera aktier. 2-3 % lägre från ena till andra dagen. Det är tvära kast det!

Om man tänker efter lite så kan man fundera på om det är rationellt? Är Citigroup värd 3 % mindre än dagen innan? Är Kungsleden värd 3,5 % mindre än dagen innan? Är Sampo värd 2,6 % mindre än dagen innan?

Kanske är det så eller kanske inte... Jag har svårt att se det rationella i de tvära kasten på börsen. Ett företags värde rör sig ganska lite över 1 dag eller 1 vecka. Priset kan dock röra sig ganska mycket över 1 dag eller 1 vecka. Det gäller att skilja på pris och värde.

Mr Market är servitören och vi blir serverade med kurser varje sekund, minut, timme och dag. I fredags var Mr Market väldigt serviceminded och serverade rea-priser. Det får, för min del, gärna fortsätta så här. Jag vill mer än gärna bli serverad ännu lägre priser framöver då jag kommer att vara nettoköpare ett antal år framöver. En större nedgång är precis vad jag har väntat på.

För att ta ett exempel. AIG är enligt mig minst värd book value vilket är ca 65 USD. Ju lägre priser Mr Market serverar ju mer köpvärd blir aktien. Priset på aktien har inget med värdet att göra. Faktum är att AIG ökar book value per aktie med ca 5 USD per år och ju längre tid som går ju mer värde skapar AIG.

Tog in lite Citigroup i fredags och fortsätter Mr Market servicen blir det nog lite AIG framöver.

Trevlig helg!

ägamintid


3 kommentarer:

  1. Är det inte bättre att ligga likvid när börsen faller eller förväntas göra så? All form av nedgång och minskning av det egna bundna kapitalet innebär ju en längre uppförsbacke innan man får en värdeökning igen.
    Många investerare anser ju att det är bättre att sälja ett innehav som sjunker än att investera mer. Hellre korta förlusten än att öka den.
    Jag gjorde själv några såndana affärer under 2013. Sålde innehav som inte levt upp till mina förväntningar och satsade på något annat som levererat istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tompamannen. Du har ett helt korrekt resonemang, men med en svaghet; det är väldigt svårt att i förväg veta när börsen börjar en längre nedgång. Det är t.o.m svårt att under en sådan nedgång veta när det vänder. Att däremot som du skriver sälja "innehav som inte levt upp till mina förväntningar" är mycket lättare. Detta är min erfarenhet och som följd är jag i princip alltid fullinvesterad hela tiden. /Lars

      Radera
  2. Tycker du inte att direktavkastningen är löjligt låg i C och AIG?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...