onsdag 8 januari 2014

Kvaerner

Kvaerner får idag en köprek av Carnegie och stiger ca 5 % på börsen. Kvaerner har varit volatil sedan inköp men ändå avkastat ca 20 % ink utdelning. Att notera i analysen nedan är att nedgången i norska kronan inte enbart är negativ utan även bidrar till ökad konkurrenskraft för norska företag med kostnader i norska kronor. Jag behåller Kvaerner och hoppas på att de blir tilldelade något kontrakt i samband med utbyggnaden av Johan Sverdrup fältet. Nedan Carnegies analys.

"- Vi mener Kværner er det navnet innen oljeservice med den mest attraktive verdsettelsen, den sterkeste balansen og den høyeste utbytteyielden, skriver meglerhuset Carnegie i en fersk analyse onsdag.
Analysen bærer tittelen: Endelig, en oljeserviceaksje verdt å eie i 2014.
Analytikerne Frederik Lunde og Johan Ström peker på at ordrereserven er nær "all-time-high", og gir god synlighet for 2014-2015.
- Videre, vil trolig kontrakter på Johan Sverdrup-feltet bli tildelt i det kommende året, uavhengig av E&P-utgifter, er det en klar katalysator, mener analytikerduoen.
Til tross for at Kværner mistet noen av nøkkelkontraktene i 2012-2013, tror Lunde og Ström at selskapet er bedre posisjonert for Sverdrup-kontraktene.
- Den norske kronen har svekket seg 10-15 prosent mot dollaren og won (red.anm.: Sør-koreansk valutaenhet), noe som gir Kværner medvind, gitt at opptil 50 prosent av kostnadene er i norske kroner, heter det i analysen.
Fase 1 av Johan Sverdrup består ifølge meglerhuset trolig av 4-5 plattformer. Kværner vil være en kandidat for disse, det samme gjelder for senere "hook-up" kontrakter.
De to analytikerne påpeker at det ennå ikke er bestemt når kontraktene skal tildeles, men skriver at de føler seg sikre på at det vil skje i 2. halvår av 2014.
- Vi har innarbeidet salget av nedstrømsdriften, 480 millioner kroner i kontanter, inn i våre estimater og antar at gevinsten på 400 millioner kroner blir bokført i 4. kvartal 2013. Til tross for at nedstrømsaktiviteten er solgt, forventer vi at Kværner vil fortsette å pådra seg juridiske utgifter i forbindelse med voldgiften med Longview, skriver Carnegie.
Analytikerduoen venter også en EBITDA på 178 millioner kroner i Q4 (2013), og en omsetning på 3,5 milliarder kroner - begge tallene er noe høyere enn fra Q4 året i forveien.
- Vi forventer også et Kværner vil vedta et semi-årlig utbytte på 0,61 kroner pr aksje, skriver Lunde og Ström".
Carnegie har en kjøpsanbefaling på Kværner med kursmål 20 kroner.
Länk

5 kommentarer:

  1. Jag kom in på Kvaerner också idag genom att den diskuterades på facebookgruppen aktier, såg att Kvaerner stigit. Funderar på ett köp om den faller tillbaka lite.

    Kvaerner verkar bra värderad, med fin hög direktavkastning. När köpte du in kvaerner till din portfölj?

    SvaraRadera
  2. Har en lite post Kvaerner och även Aker Solutions. Ser intressant ut tekniskt och jag tror de kan ha en bra utveckling framöver.

    Det tappades ju en del stora projekt på norsk sockel till utlandet. Med tanke på att dessa projekt har blivit dyra och dessutom sena så tror jag att Aker-gruppen ligger bra till framöver. + Då den norska valutförsvagningen.

    Man ska heller inte underskatta den norska opinionen i dessa frågor om Statoil är involverat. Att lägga ut investeringar utanför Norges gränser är inte så poppis om man inte kan visa på att det är en klart bättre investering. Detta kanske framförallt kommande år då norges fastlandsekonomi kanske lägger i en lägre växel.

    http://www.bloomberg.com/news/2013-11-21/lundin-favors-norwegian-contractors-for-johan-sverdrup.html

    SvaraRadera
  3. Hej igen, jag har lyssnat igenom börspodden, och jag säger inte att de har helt rätt i detta men de har en bra poäng, när de varnar för oljeservicebolagen.

    Jag har återgett börspoddens 19 avsnitt i min blogg som tar upp detta via ratos förvärv av oljeservicebolag:
    "Ratos som köpt in sig i Norska oljeservicesektorn. Och säljaren annonsnerar att han fått rekordpris. John kallar oljeservicesektorn för ett särke. Därnäst går Johan och John igenom oljeservicesektorn med att det är cykliskt med osäkert oljepris. Så Johan skulle inte betala höga multiplar för aktierna där och han nämner Shale-gas revolutionen i USA och John tar upp att det räcker med att det blir nåt fel på en borrigg för att förstöra vinsten. Börspodden sätter alltså sälj för oljeservicesektorn."

    se hela inlägget: http://hankman-pme.blogspot.se/2014/01/borspodden-levererar-igen-i-avsnitt-19.html


    Sen tänkte jag fråga dig, ägamintid, om vi skulle kunna ha ett bloggbyte, jag länkar till dig och skulle gärna vilja att du länkade tillbaka.

    Ta en titt på min blogg och se om du skulle kunna tänka dig att länka tillbaka :-)

    Jag vill nämna bara kort att bloggen började handla om guld, silver, olja mfl råvaror men nu bevakar jag börsen som helhet. Och min blogg ska förbättras mot tidigare genom att jag infört en bevakningslista över aktier som kommer uppdateras löpande och att jag även kommer som prenumerant av Stockpicker Newsletter att kort återge deras aktierekommendationer i min blogg.

    Vänligen,
    /hankman84

    SvaraRadera
  4. Jag har dålig koll på oljeservice. Borde bättra mig på den punkten. Inte min kompetenscirkel direkt, men kan någon förklara caset med kværner kort för mig? Som jag har förstått det är det ett värdecase/bet som bygger på att de kan få nya kontrakt för sina plattformar, eller är det något annat som ligger bakom en eventuellt låg värdering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hög utdelning och chans till omsättnings och vinsttillväxt. Om nuvarande förväntningar infrias så ser det bra ut tycker jag.

      Risker är att det forsatt läggs ut större nybyggnadskontrakt i utlandet.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...