onsdag 29 januari 2014

Inköp Amhult 2



Jag har passat på att öka en smula i Amhult 2 i samband med den senaste tidens svagare utveckling.

Amhult 2 är sedan tidigare ett av mina 5 största innehav och blir nu lite större.

Mina tankar kring Amhult 2 har jag tidigare skrivit om så en större genomgång är överflödig.

Se inlägg med tillhörande kommentarer här

De triggers som jag ser finns kvar.

* Försäljning av återstående bostadsrätter (50% sålda)
* Vinstavräkning till sommaren vilket bör öka substansvärdet 5-8 kr
* Uppvärdering av mark i samband med årsbokslutet
* Start av byggnation av nästa fastighet

Vid årsskiftet 2014/2015 bör substansvärdet uppgå till ca 50 kr per aktie. Med tanke på bolagets utvecklingsmöjligheter och substansvärdetillväxt så borde aktien handlas nära eget kapital, dvs 50 kr.

Trevlig kväll!

14 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja veta din metod för att hitta bolag, ditt tillvägagångssätt. Använder du dig av en screener och tittar på olika nyckeltal? Letar du upp intressanta företag och sedan plöjer rapporter? Eller försöker du snappa upp rykten?

    Tack för en fantastiskt intressant blogg! Det är alltid lika roligt att brygga en kopp kaffe och läsa dina inlägg. :)
    Mvh Studenten J

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://agamintid.blogspot.com/2013/03/att-leta-aktier-att-hitta-aktier.html

      Radera
  2. Jag ser inga konstigheter i dina prognoser. Enda orosmolnet när det gäller denna typen av bolag är att omsättningen är så låg att aktiekursen kanske inte riktigt speglar värdet korrekt. Idag omsatte aktien 2500st. Sitter man på en större post så kan det vara svårt att få hela posten såld till det priset man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likviditeten är inte bra men som långsiktig ägare ser jag inga problem med detta. Man kan ackumulera på svagare dagar och perioder och behöver inte stressa.

      Radera
  3. Hur ser du på Amhults2 framtid efter Amhult?

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du syftar på vad som händer när de byggt klart. Då kommer de att vara ett bolag med ett betydligt högre substansvärde och högre börsvärde och bedriva förvaltning av lokaler och bostäder. Möjligen kommer de också köpa in sig mer i området eller i andra områden av Göteborg och på så sätt växa vidare i en rimlig takt. Det är långt kvar dit dock och nu är mitt fokus främst på att följa bolaget och se att utvecklingen går åt rätt håll avseende Amhult.

      Radera
  4. Omsättningen idag var ovanligt låg, aktier för 77 000 kr omsattes. Genomsnittet under den senaste månaden är en daglig omsättning på 252 000 kr vilket är betydligt bättre.

    Men visst, det går inte att jämföra med omsättningen i de stora fastighetsbolagen, det får man leva med och det kommer i många fall ta mer än en börsdag att bygga upp/avveckla ett innehav precis som i de flesta andra småbolag. Men inget av de stora fastighetsbolagen har dubblingspotential under det närmsta året så det är väl värt det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likviditeten är ok och med fler aktier blir handeln bättre. Om några år kommer säkert handeln i aktien vara acceptabel även om man redan nu kan ackumulera mindre portioner.

      Radera
  5. Min fråga är om en möjlig kurs på 50kr innan årsslut är möjlig. Marknanden har börjat svängigt och räntorna stiger (påverkar husköp, lån mm.). LIkaså finns risken att alla lägenheter inte säljs ut (även om denna risk är betydande liten). Den risk jag ser är att företaget kan bli nödgat till NE i.o.m. sina nya planer. Detta är den anledningen att jag ännu ej valt att hoppa på tåget.

    JAg vet att ÄGAMINTID svarade att han tror på NE som en möjlighet, men först under 2015. Förvisso är jag beredd att hålla med men samtidigt så...hmm.

    Vad säger ni?

    SvaraRadera
  6. Till Sofokles: Marknaden i Göteborg är fortfarande glödhet och boräntorna är nere på rekordlåga nivåer. Låg reporänta i kombination med att bolånemarginalerna börjas pressas successivt ligger bakom detta.

    Vidare finansiering kommer naturligtvis krävas men den kan lösas på många sätt utan att stamaktieägarna späds ut. Bolaget kan emittera preferensaktier, obligationer, uppta banklån och/eller sälja delar av sin mark.

    SvaraRadera
  7. Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Valet som sossarna vinner i höst kommer att innebära höjda räntor och högre fastighetstaxeringar. Detta kommer att få en dämpande effekt på bostadsmarknaden. Jag vill inte på nått sätt prata om en bubbla, utan snarare en liten avkylning av marknaden. Dvs. en lite större nedgång än den vi har sett senaste året. Jag följer sålda villor och borätter i Gbg och tendensen senaste året är att majoriteten av objekten säljs under utropspriset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är något sossarna vill så är det att det byggs fler hyresrätter. Det är just hyresrätter Amhult kommer att fokusera på att bygga framöver och sossarna kommer knappast göra situationen sämre för de som bestämmer sig för att bygga och förvalta hyresrätter, snarare tvärtom...

      Jag kan inte uttala mig om villor men eftersom jag själv jagat lägenhet i GBG som en galning under den senaste tiden så måste jag säga att du är helt fel ute ang. att de säljs under utropspriset eller accepterat pris som det kallas numera.

      Radera
    2. Nu vet jag inte vad du söker för boende men man kan väl förenklat säga att ju mindre boende ju fler spekulanter. Lägenheter och villor mellan 3-8 miljoner säljs idag defenetivt oftare under utropspris än över, iaf. i Göteborg. Bara i mitt postnummerområde så vet jag att det gått väldigt knackigt att få det begärda priset. Dom 5-6 försäljningarna som gjorts senaste året har legat ute minst 4 månader och legat mellan 400-2.000 Ksek under begärt pris. Då räknas det ändå som ett av dom attraktivare områdena i sydvästra Göteborg.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...