fredag 3 januari 2014

Försäljning Chesnara Plc + nytt inköp



Idag sålde jag Chesnara Plc efter en uppgång på 5 %. Jag hittar inga nyheter men jag tror det var en rek i någon tidning i England som gjorde att aktien tog ett kliv. Jag har tidigare ansett att värderingen nu är rimlig och uppsidan relativt begränsad så jag tog tillfället i akt och sålde.

Chesnara köptes in i maj 2012 och har stigit 95 % sedan inköp. Utöver detta har jag erhållit utdelningar av stora mått vilket gör att totalavkastningen är ca 115 %. Jag hade en yield on cost på Chesnara på över 10 %. Vid försäljningstillfället medan direktavkastningen nu ligger på ca 5,5 %.

Jag tackar Chesnara, som är ett fantastiskt välskött bolag, för kursresan och kommer att använda pengarna till att köpa in mig i ett liknande case i England. Mer information om detta i senare inlägg.

Bolaget jag har tänkt att köpa har ett marknadsvärde på ca 1500 miljoner GBP och generar ett kassaflöde på ca 500-700 miljoner GBP årligen. Pengarna används i första hand för att sänka skuldsättningen men man mäktar även med att dela ut pengar till ägarna motsvarande en direktavkastning på ca 7 %.

Ha en trevlig helg!

ägamintid

13 kommentarer:

  1. Spännande, hur stor del av portföljen blir det nya innehavet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mindre än 5 % än så länge. Det kan bli större på sikt.

      Radera
  2. Phoenix Group? ;)

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, det var en bra gissning... Är du synsk? :)

      Radera
    2. Hittade det som hastigast i en screener för ett tag sen, och det stämmer precis in på dina siffror. Kan inte vara många UK-bolag som yieldar så mycket.
      Ser fram emot en analys, vore skönt att slippa själv ;).

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
  3. Kan du inte ha någon mail-lista där du tipsar dina allra mest hängivna läsare innan alla andra eftersom aktierna tenderar att sticka iväg så fort du skriver om dem här.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, ja de mindre bolag kanske har en viss effekt men jag tvivlar och i längden så är det bara resultatet som spelar roll. Men större bolag som Citigroup rör sig inte så mycket för att en svensson i Sverige skriver om bolaget. ;)

      Radera
  4. Hej.

    Du som gillar lagt varderade bolag med potential for vaxt. Vad tror du om ivn:tse? Det ar skapat av Friedland som har ett extremt bra track record. De behover ungefar 1 miljard dollar in dock for att fa det att rulla pa ordentligt men planerar att ta in det via att registrera pa Engalnds borsen framover. Det har fallit valdigt mycket baserat pa nyheten att de inte hade det ekonomiska klart, men enligt mig sa kandes det overdrivet.

    Det enda som skrammer mig ar det faktum att gruvorna ar nere i Sydafrika samt att ravaror har fatt sig en hard small samt anses ligga platt framover. De har dock raknat produktiv vinst pa lagsta tankbara varde av koppar exempelvis.

    mvh / Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miningbolag går bort för min del. De är beroende av en underliggande råvara som de inte kan påverka och är för cykliska. Dessutom finns så mycket risker förknippade med mining. Politiska, operationella etc. Möjligen kan jag tänka mig BHP Billiton eller Vale som är stora och diversifierade.

      Radera
  5. Gratulerar till en grym avkastning! 115 procent på mindre än två år är imponerande. Har du några avkastningsmått? Hade du lika gärna kunnat sälja efter låt säga 90 procent uppgång?

    Trevligt 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade satt en motiverad kurs på ca 330 pence och sålde på den nivån. Den är nu rimligt värderad enligt mitt tycke och jag kan hitta annat som har lägre värdering. Dock är bolaget oerhört välskött så jag blir gärna ägare igen på lägre nivåer.

      Radera
  6. Grattis!!!!

    Vad tror du nu om 2014? FED kommer troligtvis sänka stödet. Kommer du då ligga kvar i Citigroup, AIG m.fl.?

    Jag har studerat bull streets tips för detta år. De tror starkt på Linkedin samt Amazon. Är intresserad av linkedin, då de har potential. Något du läst/studerat?

    Underbar blogg!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kommer att ligga kvar. Bedömer att bolagen har en intjänningsförmåga runt 7-8 USD per aktie inom 2-3 år och är undervärderade oavsett vad FED hittar på. Jag tror inte på Linkedin och Amazon av den enkla anledningen att jag inte kan bedöma om den skyhöga värderingen är berättigad. Det kan visa sig vara billigt om några eller eller väldigt dyrt. Trenderna vänder snabbt i den här typen av bolag. För hög risk för mig mao.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...