fredag 17 januari 2014

Delårsrapport Citigroup



Rapporterna har börjat komma nu och först ut var Citigroup som kom med en ganska odramatisk rapport.

Rapporten var svagare än väntat med en EPS på 0,85 cent per aktie. Totalt landar vinsten för 2013 på 4,40 USD per aktie.

Prognosen för nästa bland analytikerna ligger på 5,25 USD per aktie.

Tangible book value uppgick till 55,38 USD och book value till 65,31 USD. TBV och BV har ökat ca 8 % jämfört med föregående år.

Jag ser ingen anledning att förändra min syn på banken. Högre räntor kommande år bör leda till högre marginaler och att de kan nå sitt mål på ROE 10 % och vinster mellan 6-7 USD per aktie.

Kapitaltäckningen är stark, starkast bland de amerikanska bankerna, och kommer på sikt leda till kraftigt höjd utdelning och återköp av egna aktier.

All information om rapporten hittar ni här

Trevlig helg!

ägamintid


4 kommentarer:

  1. Vet att det ej tillhör detta inlägg, men jag skrev en fråga på ett tidigare sådant:

    Då Amhult 2 planerar att bygga mer, hur stor är risken för NE tror du?
    Har de kapital nog att klara detta, eller finns det en risk för NE?

    Underbar blogg - keep it up!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. De behöver mer pengar i senare skedet av byggnationen. Jag skulle tippa på att de hämtar in pengar någon gång under 2015. Om då aktien kan handlas i nivå med eget kapital så blir utspädningen liten.

      Radera
  2. Vad är maxpriset på Citigroup och vad har du för gav?
    Du förespråkar även AIG, vilken anser du mest köpvärd till dagens kurs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga men jag tycker båda aktierna är värda + 75 USD. Går jag på det så är AIG mer köpvärd då den handlas lägre än Citigroup. Mitt gav ligger runt 40 USD på Citigroup och 45 på AIG.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...